image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
برای افزایش میل جنسی چه بخوریم؟ بهترین گزینه‌ها برای بهبود زندگی جنسی

برای افزایش میل جنسی چه بخوریم؟ بهترین گزینه‌ها برای بهبود زندگی جنسی

نوشته الهام زمانی
10 دقیقه مطالعه
به روز شده در 12شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
برای افزایش میل جنسی چه بخوریم؟ بهترین گزینه‌ها برای بهبود زندگی جنسی

میل جنسی تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی افراد و روابط زناشویی آن‌ها دارد. افزایش میل جنسی به ایجاد رابطه عاطفی بهتر بین زوجین کمک می‌کند و با رضایت از زندگی و بهبود سلامت عمومی مرتبط است. به همین دلیل، این سوال که برای افزایش میل جنسی چه بخوریم، از سوی بسیاری از افراد مطرح می‌شود.

نوع غذاهایی که می‌خورید تاثیر زیادی بر میزان میل جنسی شما دارد. بعضی از غذاها با افزایش جریان خون و تقویت انرژی بدن به بهبود عملکرد جنسی کمک می‌کنند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با غذاهای تقویت جنسی و غذاهایی که باعث کاهش میل جنسی می‌شوند، آشنا شوید.

راه‌های افزایش میل جنسی

میل جنسی معمولا در طول زمان در نوسان است. موقعیت‌های مختلفی مثل استرس‌های کوچک و بزرگ روزانه تا نوسانات هورمونی می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد. سن هم عامل مهم دیگری است که باعث کاهش میل جنسی می‌شود.

با این حال، با چند اقدام ساده می‌توان میل جنسی سالم را تا سال‌های پیری حفظ کرد. اگر می خواهید میل جنسی خود را افزایش دهید، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • اضطراب خود را کنترل کنید. اضطراب اختلال عملکرد جنسی را تشدید می‌کند. مدیتیشن، تنفس عمیق و مصرف داروهای ضداضطراب می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.
  • افسردگی خود را درمان کنید. افسردگی هم مثل اضطراب روی میل جنسی تاثیر منفی دارد. شما می‌توانید این بیماری را هم با مصرف دارو و هم با روش‌های طبیعی درمان کنید.
  • کیفیت خواب‌تان را بهبود بخشید. اختلال خواب با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله کاهش میل جنسی مرتبط است. رعایت بهداشت خواب به درمان این اختلال کمک می‌کند. با این حال، در موارد شدید ممکن است به دارو نیاز داشته باشید.
  • ورزش کنید. ورزش با بهبود خلق و خو، افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک و بهبود سیستم غدد درون‌ریز باعث تقویت میل جنسی می‌شود.
  • از غذاهای افزایش میل جنسی غافل نشوید. برای افزایش میل جنسی با تغذیه توصیه می‌شود از غذاهای سالم مثل مغزیجات و میوه‌ها استفاده کنید. بعضی از گیاهان هم ممکن است مفید باشند.
  • برای بهبود رابطه خود تلاش کنید. سعی کنید رابطه عاطفی خود را با همسرتان بهبود بخشید و با او ارتباط صمیمانه‌تری داشته باشید. برای رسیدن به این هدف می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.
  • از مصرف الکل یا مواد مخدر بپرهیزید. نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر ممکن است در ابتدا باعث افزایش میل جنسی شوند. اما در درازمدت روی آن تاثیر منفی دارند.

راه‌های تقویت میل جنسی

برای افزایش میل جنسی چه بخوریم؟

بعضی از افراد بعد از ازدواج با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند که ممکن است کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. از این مشکلات می‌توان به افزایش وزن و کاهش میل جنسی اشاره کرد.

برای آشنایی با راه‌های حفظ تناسب اندام می‌توانید مقاله «چاقی بعد از ازدواج» را مطالعه کنید. اما برای بهبود عملکرد جنسی توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را بخوانید تا با غذاها، گیاهان و دمنوش‌های تقویت‌کننده میل جنسی آشنا شوید.

خوراکی های محرک زنان و مردان

به غذاها و گیاهانی که تصور می‌شود به افزایش میل جنسی کمک می‌کنند، آفرودیزیاک می‌گویند. این کلمه از نام آفرودیت، الهه عشق یونانی، گرفته شده است.

از غذاهای محرک زنان و مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مغزیجات

مغزیجات به ویژه بادام، گردو و فندق به پمپاژ بهتر خون در سراسر بدن کمک می‌کنند. این اتفاق ممکن است روی قلب و فشار خون تاثیر مثبت داشته باشد یا به حفظ نعوظ کمک کند.

2. آووکادو

آووکادو یکی از معدود میوه‌هایی است که چربی غیراشباع سالم دارد. همچنین می‌تواند به حفظ تعادل هورمون‌های شما کمک کند.

آووکادو منبع خوب فولات محسوب می‌شود. فولات یا ویتامین B9 برای تولید هیستامین (ترکیبی که در طول ارگاسم آزاد می‌شود) لازم است.

3. انار

انار یکی از محبوب‌ترین غذاهای تقویت قوای جنسی برای مردان و زنان است. این میوه کیفیت اسپرم و میل جنسی را افزایش می‌دهد و حتی به درمان اختلال نعوظ کمک می‌کند.

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین سطح هورمون‌های جنسی (تستوسترون و استروژن) را تنظیم می‌کند.

4. شکلات تلخ

وقتی این سوال مطرح می‌شود که برای افزایش میل جنسی چه بخوریم، در پاسخ می‌توان به شکلات تلخ اشاره کرد. شکلات تلخ حاوی ماده‌ای به نام فنیل اتیلامین است که خلق و خو را بهبود می‌بخشد و میل جنسی را تقویت می‌کند.

5. توت

بلوبری، توت‌فرنگی و تمشک میوه‌های تقویت‌کننده قوای جنسی هستند که برای سلامت کلی بدن هم فواید زیادی دارند. آن‌ها همچنین ممکن است به مردان در حفظ نعوظ کمک کنند.

محققان متوجه شده‌اند که مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها (مواد مغذی مهمی که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ می‌دهند) با کاهش خطر ابتلا به اختلال نعوظ (ناتوانی در ایجاد نعوظ یا حفظ آن) مرتبط است.

6. انجیر

یونانیان باستان انجیر را یک میوه مقدس و نشان‌دهنده عشق و باروری می‌دانستند. انجیر حاوی اسید آمینه‌هایی است که استقامت را بهبود می‌بخشند. همچنین مقداری آهن دارد و به حفظ سلامت تخمک کمک می‌کند

7. موز

موز سرشار از کربوهیدرات است و سطح انرژی و استقامت را بهبود می‌بخشد. همچنین مقدار زیادی پتاسیم دارد که از اسپاسم عضلانی در رختخواب جلوگیری می‌کند.

موز فیبر، آنتی‌اکسیدان‌های ضروری، ویتامین B6 و سایر مواد معدنی را برای بدن تامین می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند به اندازه نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای افزایش سطح انرژی مفید باشد.

8. فلفل تند

فلفل تند می‌تواند استقامت بدن را افزایش دهد. به‌علاوه، حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است که باعث تقویت متابولیسم و بهبود جریان خون می‌شود و به حفظ سلامت عروق کمک می‌کند.

9. هندوانه

هندوانه حاوی مواد مغذی گیاهی از جمله لیکوپن و سیترولین است. این میوه به ویاگرای طبیعی معروف است، چون مثل ویاگرا عروق خونی را شل می‌کند. محققان معتقدند که این موضوع ممکن است میل جنسی زنان را بهبود بخشد.

اسید آمینه سیترولین در بدن به ال-آرژنین تبدیل می‌شود. ال-آرژنین برای تولید اکسید نیتریک که عروق خونی را گشاد و نعوظ قوی را امکان‌پذیر می‌کند، مورد نیاز است.

افزایش میل جنسی با خوردن هندوانه

10. ماهی تن

ماهی تن یک منبع انرژی خوب برای فعالیت جنسی است. این ماده غذایی مقدار زیادی ویتامین B12 دارد. کمبود ویتامین B12 به خستگی و ضعفی منجر می‌شود که حتی پس از استراحت کافی ادامه می‌یابد.

11. مارچوبه

مارچوبه یک داروی طبیعی است که به درمان اختلالات غده پروستات کمک می‌کند. علاوه بر این، حاوی آسپاراژین است، ماده‌ای که مثل دیورتیک عمل می‌کند و باعث بهبود عملکرد مثانه می‌شود.

ویتامین A، کلسیم، پتاسیم و فسفر موجود در مارچوبه همگی میل جنسی را افزایش می‌دهند و عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشند.

گیاهان تقویت‌کننده قوای جنسی

اگر این سوال که برای افزایش میل جنسی چه بخوریم به ذهن‌تان خطور کرده است، باید بگوییم که علاوه بر غذاها می‌توانید از گیاهان دارویی هم استفاده کنید.

گیاهان زیر تقویت‌کننده قوای جنسی هستند و معمولا به شکل مکمل در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. اما قبل از امتحان کردن آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشند:

1. جینکو

گیاه جینکو جریان خون را در اندام تناسلی افزایش می‌دهد و عملکرد جنسی را در مردان و زنان بهبود می‌بخشد. یک مطالعه روی زنان نشان داد که استفاده از جینکو همراه با سکس‌درمانی با بهبود برانگیختگی جنسی مرتبط است.

2. جینسینگ

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ به خصوص جینسینگ قرمز برانگیختگی جنسی را در زنان یائسه افزایش می‌دهد و به مردان در داشتن نعوظ کمک می‌کند.

محققان با بررسی چند مطالعه مختلف متوجه شدند که جینسینگ قرمز برای اختلال نعوظ موثر است. با این حال، برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

زنان باردار و افراد مبتلا به سرطان نباید از گیاه جینسینگ استفاده کنند.

3. ماکا

این گیاه دارویی در کوه‌های آند در آمریکای جنوبی رشد می‌کند و معمولا به شکل پودر درمی‌آید. در یک مطالعه 12 هفته‌ای، مردان پس از دریافت 3 هزار میلی‌گرم ماکا اعلام کردند که میل جنسی آن‌ها افزایش یافته است.

4. تریبولوس

تریبولوس گیاهی است که در طب سنتی چینی و هندی به عنوان داروی تقویت قوای جنسی استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان داد که این گیاه به عملکرد جنسی مردان مبتلا به اختلال نعوظ خفیف تا متوسط ​​کمک می‌کند.

همچنین مشاهده شده است که بعضی از زنان بعد از مصرف آن ارگاسم بهتر و به طور کلی رابطه جنسی رضایت‌بخش‌تری را گزارش می‌کنند.

دمنوش تقویت قوای جنسی مردان و زنان

دمنوش‌هایی که به تقویت قوای جنسی مردان و زنان کمک می‌کنند عبارتند از:

1. دمنوش زنجبیل

در حال حاضر، تحقیقات کمی در مورد تاثیر زنجبیل روی عملکرد جنسی وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد این گیاه پرخاصیت از راه‌های زیر روی میل جنسی تاثیر مثبت دارد:

  • جریان خون را افزایش می‌دهد.
  • از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و با گشاد کردن عروقی خونی باعث بهبود جریان خون می‌شود.
  • در کنترل فشار خون نقش دارد. فشار خون بالا با اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان مرتبط است.
  • استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و از تاثیر مخرب آن روی عملکرد جنسی جلوگیری می‌کند.

2. دمنوش دارچین

وقتی این سوال مطرح می‌شود که برای افزایش میل جنسی چه بخوریم، دارچین گزینه مهمی است که باید به آن اشاره کرد. دارچین با روش‌های مختلف باعث بهبود عملکرد جنسی می‌شود. برای مثال:

  • به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • هوشیاری را افزایش می‌دهد.
  • سرشار از منگنز است. این ماده معدنی روی میل جنسی مردان تاثیر مثبت دارد.

 

غذاهای ممنوع برای افزایش میل جنسی؛ چه نخوریم؟

اکنون که متوجه شدید برای افزایش میل جنسی چه بخوریم، باید با غذاهای مضر هم آشنا شوید. غذاهایی که میل جنسی را کاهش می‌دهند، آنافرودیزیک نامیده می‌شوند.

اگر برای مدت طولانی در مصرف غذاهای آنافرودیزیک زیاده‌روی کنید، عملکرد جنسی خود را مختل می‌کنید. این غذاها شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای حاوی چربی اشباع مثل غذاهای سرخ‌شده که باعث گرفتگی عروق و کاهش جریان خون می‌شوند
  • غذاهای شور که فشار خون را افزایش می‌دهند
  • آرد سفید، شکر و سایر غذاهایی که برای پردازش به مقدار زیادی انسولین نیاز دارند و سطح تستوسترون را کاهش می‌دهند

برای افزایش میل جنسی چه بخوریم و چه نخوریم

سوالات متداول درباره غذاهای تقویت جنسی

در این بخش به چند سوال رایج درباره راه‌های افزایش میل جنسی پاسخ می‌دهیم.

1. آیا تغذیه می‌تواند باعث افزایش میل جنسی شود؟

هیچ غذایی وجود ندارد که به طور جادویی و سریع بتواند میل جنسی را افزایش دهد. با این حال، با مصرف غذاهای مغذی می‌توانید در درازمدت به بهبود عملکرد جنسی خود کمک کنید.

2. برای تقویت قوای جنسی مردان چه بخوریم؟

از غذاهای افزایش میل جنسی مثل مغزیجات، میوه‌ها، مارچوبه، شکلات تلخ، دمنوش زنجبیل و دمنوش دارچین استفاده کنید.

3. آیا قرص‌های تقویت قوای جنسی موثرند؟

قرص‌های تقویت قوای جنسی می‌توانند در بعضی موارد موثر باشند. اما اثربخشی و ایمنی این قرص‌ها به ترکیبات محصول و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. بنابراین لازم است قبل از امتحان کردن آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

4. عوامل کاهش میل جنسی چیست؟

مصرف الکل و مواد مخدر، اختلال خواب و مشکلات سلامت روان مثل افسردگی و اضطراب روی میل جنسی تاثیر منفی دارد.

دمنوش‌های مفید برای تقویت میل جنسی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که برای افزایش میل جنسی چه بخوریم، به طور کامل پاسخ دهیم. اگر اصلاح رژیم غذایی به رفع مشکل شما کمک نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات جنسی مثل اختلال نعوظ و خشکی واژن باید توسط پزشک درمان شوند. برای درمان این مشکلات از روش‌های مختلفی مثل دارودرمانی، روان‌درمانی و… استفاده می‌شود.

منابع: webmd, medicinenet, verywellmind, healthline

5/5 - (1 امتیاز)
xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • راه‌های افزایش میل جنسی
  • برای افزایش میل جنسی چه بخوریم؟
  • غذاهای ممنوع برای افزایش میل جنسی؛ چه نخوریم؟
  • سوالات متداول درباره غذاهای تقویت جنسی