image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
هر آنچه باید درباره نقش تغذیه در تعیین جنسیت جنین بدانید

هر آنچه باید درباره نقش تغذیه در تعیین جنسیت جنین بدانید

نوشته الهام زمانی
6 دقیقه مطالعه
به روز شده در 24مهر1403
comment icon0
xfacebookcopy
هر آنچه باید درباره نقش تغذیه در تعیین جنسیت جنین بدانید

تعیین جنسیت جنین با تغذیه، یکی از روش‌های طبیعی است که بعضی از افراد برای افزایش احتمال داشتن فرزند پسر یا دختر به آن متوسل می‌شوند. ادعاها در مورد نقش تغذیه در تعیین جنسیت بر این اصل استوار است که نوع مواد مغذی مصرفی مادر می‌تواند محیط بدن را به گونه‌ای تغییر دهد که شرایط را برای لقاح اسپرم‌های حامل کروموزوم X یا Y مساعدتر سازد.

در این مقاله به بررسی نظریات موجود در این زمینه می‌پردازیم و نقش مواد مغذی مختلف را در تعیین جنسیت جنین بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای انتخاب جنسیت فرزند خود هستید یا می‌خواهید اطلاعاتی جالب و علمی در این حوزه کسب کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آیا رژیم غذایی در تعیین جنسیت تاثیر دارد؟

نقش تغذیه در تعیین جنسیت جنین موضوعی است که هنوز به طور کامل توسط علم تایید نشده است. با این حال، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند تا حدی بر شانس لقاح اسپرم حاوی کروموزوم X یا Y با تخمک تاثیر بگذارد.

بیشتر تحقیقات در مورد تعیین جنسیت با رژیم غذایی روی سایر پستانداران مانند گاو یا موش صحرایی انجام شده‌اند. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم به طور قطعی بگوییم که آیا ارتباطی بین رژیم غذایی مادر و جنسیت جنین وجود دارد یا خیر، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

رژیم غذایی برای تعیین جنسیت دختر

به نقل از «healthline»، زنانی که از رژیم غذایی سرشار از منیزیم و کلسیم استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای دختردار شدن دارند. غذاهایی که این مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می‌دهند عبارتند از:

  • غذاهای دریایی به ویژه ساردین و سالمون کنسرو شده
  • لوبیا
  • بعضی از مغزیجات مثل بادام، بادام هندی و کره بادام‌زمینی
  • سبزیجات تیره و برگ‌دار
  • کلم بروکلی
  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست
  • ریواس
  • انواع توت
  • بامیه
  • مرکبات
  • جو دوسر و سبوس آن
  • تخم‌مرغ
  • سیب
  • دانه‌ها مانند تخمه کدو حلوایی، دانه بزرک و دانه چیا
  • اسفناج

غذاهای مناسب برای دخترزایی

مواد غذایی که مانع دختردار شدن می‌شوند

غذاهایی که به لقاح اسپرم‌های حامل کروموزوم Y با تخمک و به عبارت دیگر به پسردار شدن کمک می‌کنند، مانع دختردار شدن می‌شوند. این غذاها معمولا مقدار زیادی سدیم و پتاسیم دارند.

اگر به موضوع نقش تغذیه در تعیین جنسیت علاقه‌مند هستید و می‌خواهید فرزند دختر داشته باشید، بخش بعدی مقاله را بخوانید. چون فهرست این غذاها را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

رژیم غذایی برای تعیین جنسیت پسر

بعضی از افراد از تغذیه برای تعیین جنسیت فرزند پسر استفاده می‌کنند. مدرک کافی در مورد اینکه تغییر رژیم غذایی بتواند به پسردار شدن کمک کند، وجود ندارد. با این حال، گفته می‌شود مصرف غذاهای غنی از سدیم و پتاسیم به منظور قلیایی کردن بدن با افزایش شانس پسردار شدن مرتبط است.

به نقل از «healthline»، کسانی که می‌خواهند فرزند پسر داشته باشند باید نکات تغذیه‌ای زیر را رعایت کنند:

  • افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه
  • افزایش مصرف غذاهای حاوی پتاسیم مانند موز، آووکادو و ماهی سالمون
  • افزایش مصرف مواد غذایی با خاصیت قلیایی مانند سبزیجات ریشه‌ای و مغزیجات
  • مصرف غذاهای شور
  • اجتناب از مصرف محصولات لبنی

علاوه بر مواد مغذی، کالری شماری در بارداری هم ممکن است در تعیین جنسیت جنین نقش داشته باشد. یک مطالعه روی 740 زن نشان داد وقتی مادر کالری دریافتی خود را افزایش می‌دهد، احتمال تولد نوزاد پسر بیشتر می‌شود. محققان در مورد دلیل این موضوع معتقدند که احتمالا افزایش سطح قند خون به پسردار شدن کمک می‌کند.

غذاهای مناسب برای پسرزایی

مواد غذایی که مانع پسردار شدن می‌شوند

وقتی در مورد نقش تغذیه در تعیین جنسیت صحبت به میان می‌آید، باید به غذاهایی که مانع پسردار شدن می‌شوند اشاره کرد. به طور کلی، غذاهای غنی از کلسیم و منیزیم که به دختردار شدن والدین کمک می‌کنند، شانس پسردار شدن را کاهش می‌دهند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از غذاها دارای ترکیب متنوعی از مواد مغذی مختلف هستند. برای مثال، یک غذا ممکن است هم حاوی پتاسیم (مفید برای پسردار شدن) و هم حاوی کلسیم (مفید برای دختردار شدن) باشد. بنابراین گاهی‌اوقات نمی‌توان یک غذا را به طور واضح به یک جنسیت خاص نسبت داد.

رژیم غذایی چگونه باعث تعیین جنسیت می‌شود؟

جنسیت جنین توسط کروموزوم‌های جنسی مادر و پدر مشخص می‌شود. انسان‌ها دارای 23 جفت کروموزوم هستند که یکی از آن‌ها کروموزوم‌های جنسی را شامل می‌شود. کروموزوم‌های جنسی 2 نوع هستند: X و Y.

زنان 2 کروموزوم X دارند، در حالی که مردان دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند. اگر اسپرم حامل کروموزوم X با تخمک لقاح پیدا کند، ترکیب XX تشکیل می‌شود و جنین دختر خواهد بود. اما لقاح اسپرم حامل کروموزوم Y با تخمک به ترکیب XY و در نتیجه شکل‌گیری جنین پسر منجر می‌شود.

کسانی که طرفدار نقش تغذیه در تعیین جنسیت هستند معتقدند که pH رحم روی لقاح اسپرم و تخمک تاثیر می‌گذارد و غذاها می‌توانند به اسیدی یا قلیایی شدن محیط رحم کمک کنند.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که اسپرم‌های حامل کروموزوم X که باعث دختردار شدن می‌شوند و اسپرم‌های حامل کروموزوم Y که در پسردار شدن نقش دارند، ممکن است نسبت به محیط‌های شیمیایی متفاوت حساس باشند. برای مثال، اسپرم Y در محیط قلیایی بهتر زنده می‌ماند، در حالی که اسپرم X در محیط اسیدی‌تر عملکرد بهتری دارد.

غذاهای حاوی کلسیم و منیزیم ممکن است محیط رحم را اسیدی‌تر کنند. اما غذاهایی که سرشار از سدیم و پتاسیم هستند احتمالا باعث قلیایی‌تر شدن محیط رحم می‌شوند.

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با تغذیه

اگر می‌خواهید احتمال تولد نوزاد دختر یا پسر را به‌ طور طبیعی افزایش دهید،  از راهکارهایی که در این مقاله مطرح کردیم استفاده کنید. این توصیه‌ها کاملا قطعی نیستند، اما ممکن است محیط مناسب‌تری را برای اسپرم‌های حاوی X یا Y ایجاد کنند.

به یاد داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی متعادل از مهم‌ترین عوامل برای بارداری موفق است. بنابراین توصیه‌های ذکر شده را به عنوان یک راهکار مکمل در نظر بگیرید و همیشه با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

نقش تغذیه در تعیین جنسیت نوزاد دختر و پسر

تاثیر تغذیه بر جنسیت جنین بعد از بارداری

همان‌طور که گفته شد، جنسیت جنین به ترکیب کروموزوم‌های X و Y در زمان لقاح بستگی دارد. به همین دلیل، بعد از بارداری نمی‌توانید جنسیت فرزند خود را تغییر دهید.

توصیه‌‌های طب سنتی درباره رژیم غذایی تعیین جنسیت

توصیه‌های طب سنتی برای تعیین جنسیت جنین با استفاده از رژیم غذایی معمولا به تجربه‌های گذشتگان مربوط می‌شود. این توصیه‌ها بر اساس متون و نظریات طب سنتی و فرهنگ غذایی ایران هستند.

در طب سنتی اعتقاد بر این است که مصرف غذاهای گرم مثل زعفران، عسل و دارچین شانس پسردار شدن را افزایش می‌دهد. اما مصرف غذاهای سرد مثل انار و کاهو با افزایش احتمال دختردار شدن همراه است.


نقش تغذیه در تعیین جنسیت موضوعی است که با وجود جذابیت هنوز به ‌طور علمی اثبات نشده است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف غذاهای غنی از کلسیم و منیزیم برای دختردار شدن و غذاهای حاوی پتاسیم و سدیم برای پسردار شدن مفید است. با این حال، شواهد قطعی در مورد این موضوع وجود ندارد.

شما می‌توانید به تعیین جنسیت جنین با تغذیه به عنوان یک راهکار طبیعی و غیرتهاجمی فکر کنید، اما باید از نتیجه آن انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که صرف‌نظر از جنسیت جنین، مهم است که دوران بارداری را با موفقیت به پایان برسانید و یک نوزاد سالم به دنیا بیاورید.

xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید