image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
ورزش و تناسب اندام
تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی؟

تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی؟

نوشته فاطمه استدلال
6 دقیقه مطالعه
به روز شده در 17مهر1403
comment icon0
xfacebookcopy
تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی؟

تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی؟ خب، از آنجا که هدف‌تان مشخص است (کاهش وزن) می‌توانیم پاسخ دقیقی به این پرسش بدهیم. اگر قصدتان لاغری در زمان کوتاه است، احتمالا TRX گزینه بهتری‌ست. اما برای عضله‌سازی و بهبود وضعیت متابولیسم، بدنسازی بیشتر توصیه می‌شود.

در ادامه این ورزش‌ها را از زوایای گوناگون زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم تا راحت‌تر متوجه شوید کدام برای شما بهتر است و برای لاغری بدنسازی بهتره یا تی ار ایکس.

تفاوت‌های اصلی بین تی آر ایکس و بدنسازی

برای اینکه ببینیم بدنسازی برای لاغری بهتر است یا تی ار ایکس، باید بدانیم که دقیقا چه چیزهایی این ورزش‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند:

اهداف و نتایج

تمرکز TRX روی قدرت عملکردی، ثبات میان‌تنه یا هسته بدن و استقامت عضلات است. این ورزش تعادل، انعطاف و هماهنگی بدن را هم افزایش می‌دهد، و به رشد ماهیچه بدون چربی کمک می‌کند.

اما هدف اصلی بدنسازی، و اصولا تمرین با وزنه، ساخت توده عضلانی و افزایش قدرت است. همچنین می‌تواند متابولیسم بدون را بهبود دهد، و منجر به سوزاندن کالری بیشتر (حتی در حالت استراحت) شود.

*یک نکته: قدرت عملکردی یا فانکشنال، توانایی کلی بدن برای انجام کارهای روزمره را افزایش می‌دهد.

تمرینات و روش انجام

تی آر ایکس از وزن بدن به عنوان مقاومت (یعنی ابزار تحت فشار دادن ماهیچه‌ها) استفاده می‌کند؛ و تمرینات آن شامل کشیدن، هل دادن و نگه داشتن بدن در یک حالت خاص با کمک تسمه‌هاست. مانند حرکت‌های row، اسکات، لانج یا لانژ و پرس سینه.

تمرین‌های قدرتی اما با وزنه‌های آزاد (دمبل و هالتر) یا دستگاه‌های بدنسازی انجام می‌شوند. برخلاف TRX که معمولا در هرحرکت تمام ماهیچه‌های بدن را درگیر می‌کند، تمرین‌های بدنسازی هدفمندتر و اصلاحا ایزوله‌شده هستند، و روی گروه‌های عضلانی خاصی تمرکز می‌کنند. مانند پرس سینه، جلو/پشت بازو، شراگز، ددلیفت، اسکات و ... .

ابزار و تجهیزات موردنیاز

تی آر ایکس تنها به تسمه‌های مخصوص‌اش نیاز دارد که فوق‌العاده سبک و جمع‌وجور هستند. برای برخی حرکت‌های پیشرفته یا پیچیده‌تر، ممکن است به مت، استپ یا دمبل‌های سبک هم نیاز باشد.

بدنسازی اما (حداقل در شرایط ایده‌آل) به انواع دمبل‌ها، صفحه‌ها، هالترها، نیمکت‌ها، دستگاه‌های بدنسازی، مت، استپ و ... نیاز دارد.

لباس‌های راحت و کفش مناسب هم از ملزومات هردو ورزش هستند. البته برای بدنسازی ممکن است به لوازمی مانند دستکش، مچ‌بند و کمربند هم نیاز پیدا کنید؛ مخصوصا برای تمرین در سطح‌های حرفه‌ای‌تر.

تجهیزات لازم برای تی ار ایکس

محدودیت‌ها در محل انجام ورزش

تسمه‌ها یا بندهای تی آر ایکس را می‌توان در مکان‌های مختلف نصب کرد؛ به شرطی که فضای کافی برای حرکت به اطراف را داشته باشید، و شیوه و محل نصب هم استحکام کافی را داشته باشد. چون گاهی اوقات تسمه‌ها باید تمام وزن شما را تحمل کنند.

برای انجام تمرین‌های قدرتی معمولا به سالن بدنسازی حرفه‌ای یا حداقل خانگی نیاز دارید. هرچند که حرکت‌های اصلی و پایه را می‌توان تنها با یک‌جفت دمبل و وزن بدن هم در خانه انجام داد.

کاندیدهای مناسب و شدت حرکات

هردو ورزش حرکت‌های بسیار متنوعی دارند، و می‌توانند برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای مناسب باشند. هنگام بدنسازی می‌توان وزنه‌ها را دقیقا مطابق با قدرت و توانایی فرد انتخاب کرد. در TRX هم با انجام حرکت‌های ساده‌تر، می‌توان تاثیر مقاومت وزن بدن روی ماهیچه‌های درگیر را کاهش داد.

 

تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی؟

طبق توصیه GymAesthetics، اگر قصد دارید اندازه، قدرت و استقامت عضلات‌تان را افزایش دهید، بدنسازی قطعا بهترین گزینه است. اما اگر می‌خواهید موبیلیتی (توانایی حرکت آزادانه مفصل‌ها)، قدرت عضلات میان‌تنه یا هسته بدن و تناسب اندام عملکردی‌تان را بهبود دهید، تی آر ایکس بهتر است.

 

تی ار ایکس بیشتر لاغر می‌کند یا بدنسازی؟

میزان کالری‌سوزی حین انجام تی آر ایکس معمولا بیشتر است؛ به همین خاطر، برای کاهش وزن در کوتاه‌مدت موثرتر است. اما تمرین با وزنه برای کاهش وزن پایدار و مزایای متابولیک در درازمدت مناسب‌تر است. چرا؟ چون پتانسیل عضله‌سازی با آن بارها بیشتر است.

تجهیزات لازم برای بدن سازی  

بدنسازی: معایب و مزایا

برای اینکه ببینید بین تی ار ایکس یا بدنسازی کدام مناسب‌تر است، باید مزایا و معایب آنها را هم بدانید. با بدنسازی شروع می‌کنیم. رسالت اصلیِ بدنسازی تحت فشار قرار دادن گروه‌های عضلانی‌ست؛ و از این راه حجم، قدرت و استقامت‌شان را افزایش می‌دهد.

مزایای بدنسازی

مهمترین ویژگی‌های مثبت بدنسازی و کار با وزنه عبارت‌اند از:

  • افزایش قدرت و حجم ماهیچه‌ها
  • کمک به چربی‌سوزی
  • بهبود هماهنگی و تعادل بدن
  • بهبود ظرفیت دستگاه تنفسی و قلبی-عروقی
  • افزایش تراکم استخوان
  • افزایش حساسیت به انسولین
  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود کیفیت خواب

معایب بدنسازی

ورزش قدرتی چند ویژگی نه‌چندان مثبت هم دارد، از جمله:

  • دردها و گرفتگی‌های عضلانی
  • نیاز به تجهیزات حرفه‌ای
  • احتمال آسیب‌دیدگی در صورت اجرای اشتباه حرکت‌ها
  • نیاز به رعایت رژیم بدنسازی برای کسب نتیجه بهتر

بررسی مزایا و معایب بدنسازی در مقایسه با تی آر ایکس

تی آر ایکس: فواید و معایب این ورزش

تی آر ایکس یا تمرینات مقاومتی کل بدن (Total Body Resistance Exercise)، همزمان به ثبات عضلات میان‌تنه و افزایش تعادل، انعطاف و قدرت بدنی کمک می‌کند.

مزایای تی آر ایکس

بالاتر گفتیم که تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی. اما آیا این تنها مزیت این ورزش است؟ مسلما خیر. باقی مزایای آن را در ادامه می‌بینید:

  • درگیر گردن تمام بدن برای انجام هرحرکت
  • ماهیت کم‌فشار و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی
  • موثر بودن تی آر ایکس برای لاغری، به‌ویژه در بازه‌های زمانی کوتاه
  • بهبود استقامت سیستم قلب و عروق
  • تقویت فوق‌العاده عضلات میان‌تنه
  • جلسه‌های تمرینیِ معمولا کوتاه‌تر

معایب تی آر ایکس

TRX ذاتا یک ورزش کم‌فشار یا low-impact است و خطر آسیب‌دیدگی در آن معمولا کمتر است. اما این ضعف‌ها را نباید فراموش کرد:

  • تاثیر محدود روی افزایش قدرت بدنی و عضله‌سازی
  • احتمال آسیب در حرکات پیچیده با تعلیق بیشتر
  • تاثیر به نسبت کمتر روی عضلات پایین‌تنه

بررسی مزایا و معایب تی ار ایکس در مقایسه با بدنسازی

سوالات متداول درباره تی ار ایکس یا بدنسازی

حالا که می‌دانیم تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی برای لاغری، بگذارید به چند پرسش مشابه و پرتکرار دیگر هم پاسخ دهیم:

تی ار ایکس بیشتر لاغر میکند یا ایروبیک؟

TRX تمام بدن را درگیر می‌کند و رگه‌هایی از تمرین‌های قدرتی را در خود دارد. در مقابل، ایروبیک با حرکات رقص‌مانند ضربان قلب را بالا می‌برد، و مجبورتان نمی‌کند با تمرکز و قدرت بالا تک‌تک حرکات را اجرا کنید. به همین خاطر، به نظر می‌رسد که تی ار ایکس بیشتر از ایروبیک برای لاغری موثر باشد.

بدنسازی بیشتر لاغر میکنه یا ایروبیک؟

ایروبیک یک تمرین هوازی‌ست که معمولا حین جلسه چربی‌سوزی بیشتر دارد. از طرف دیگر، بدنسازی در درازمدت (با ساخت عضله و بهبود متابولیسم) می‌تواند به کاهش وزن کمک می‌کند.

ایا تی ار ایکس بدن را سفت میکند؟

بله، تی آر ایکس قدرت بدنی را بهبود می‌دهد، و به سفت شدن بدن کمک می‌کند. اما توانایی آن در ساخت عضله و افزایش حجم اصلا به پای بدنسازی نمی‌رسد.


امیدواریم حالا کاملا متوجه شده باشید که تی آر ایکس بیشتر لاغر میکند یا بدنسازی. تی ار ایکس یا بدنسازی. هردو برای بهبود سلامت و مدیریت وزن عالی هستند؛ و حتی می‌توانند یکدیگر را کامل کنند. اما نهایتا، همه‌چیز به ترجیحات شما، سبک زندگی و هدف‌تان از ورزش کردن برمی‌گردد.

xfacebookcopy
back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید