image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
کالری شیر موز و ارزش غذایی این نوشیدنی محبوب و ترکیبات آن

کالری شیر موز و ارزش غذایی این نوشیدنی محبوب و ترکیبات آن

نوشته الهام زمانی
8 دقیقه مطالعه
به روز شده در 20شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
کالری شیر موز و ارزش غذایی این نوشیدنی محبوب و ترکیبات آن

شیر موز یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی است که هم کودکان و هم بزرگسالان از خوردن آن لذت می‌برند. با این حال، بعضی از افراد کالری شیر موز را بسیار بالا تخمین می‌زنند و سعی می‌کنند تا حد امکان از مصرف آن خودداری کنند.

شیر موز منبع خوب انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. کالری این نوشیدنی محبوب به نوع و مقدار ترکیبات به‌کار رفته در آن بستگی دارد.

در این مقاله در مورد کالری یک لیوان شیر موز و تاثیر آن روی وزن بدن صحبت می‌کنیم. همچنین به بررسی خواص این نوشیدنی می‌پردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کالری شیر موز و ترکیبات آن

شیر موز را می‌توان با انواع مختلفی از ترکیبات خوشمزه و مغذی تهیه کرد که هر کدام از آن‌ها ارزش غذایی و کالری متفاوتی دارند. کالری یک لیوان شیر موز با مواد اولیه مختلف در جدول زیر آورده شده است:

نوشیدنی کالری
شیر موز بدون شکر 166
شیر موز با شکر 206
شیر موز با عسل 212
شیر موز خانگی 166
شیر موز انبه 144
شیر موز خرما 229
شیر موز پسته 260
شیر موز بستنی 360

1. کالری شیر موز بدون شکر

اگر به دنبال یک نوشیدنی مغذی و کم‌کالری هستید و می‌خواهید قند مصرفی خود را کاهش دهید، بهتر است از شیر موز بدون شکر استفاده کنید.

کالری یک لیوان شیر موز بدون شکر حدود 166 است. البته بسته به نوع شیر و مقدار موز ممکن است کالری آن از این عدد کمی بیشتر یا کمتر باشد.

شیر موز بدون شکر علاوه بر طعم طبیعی و خوشمزه‌ای که دارد، منبع خوب پروتئین، کلسیم و پتاسیم محسوب می‌شود. در نتیجه، به تقویت استخوان‌ها، تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. فیبر موجود در آن هم برای دستگاه گوارش مفید است.

2. کالری شیر موز با شکر

کالری یک لیوان شیر موز که در تهیه آن از شکر استفاده شده است به حدود 206 می‌رسد. هر چقدر میزان شکر به‌کار رفته در شیر موز بیشتر باشد، کالری نوشیدنی بالاتر خواهد بود.

شیر موز با شکر منبع خوب مواد مغذی مختلف از جمله پروتئین، فیبر، کلسیم و پتاسیم است. اما به دلیل داشتن قند و کالری بالا برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند یا کربوهیدرات کمتری بخورند، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

3. کالری یک لیوان شیر موز با عسل

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند برای شیرین کردن شیر موز از گزینه‌های طبیعی مثل عسل استفاده کنند. کالری هر لیوان شیر موز حاوی عسل به حدود 212 می‌رسد که نسبت به شیر موز بدون شکر بالاتر است.

عسل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی دارد و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن قند طبیعی می‌تواند به سرعت انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

با این حال، این نوشیدنی قند و کالری دریافتی شما را افزایش می‌دهد و در صورت مصرف زیاد ممکن است به چاقی و مشکلات متابولیکی منجر شود. از این‌رو باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید یا اگر به دنبال کاهش وزن هستید، به سراغ شیر موز بدون شکر بروید.

کالری شیر موز با عسل

4. کالری شیر موز خانگی

کالری شیر موز خانگی به ترکیبات آن (شامل موز، شیر و سایر افزودنی‌ها) بستگی دارد. اما اگر بدون شکر تهیه شود، کالری آن 166 است.

تهیه شیر موز به صورت خانگی به شما اجازه می‌دهد نوع و میزان ترکیبات آن را برحسب ذائقه و ترجیحات غذایی خود مشخص کنید.

5. کالری شیر موز انبه

افزودن انبه به شیر موز نه ‌تنها طعم دلپذیری به این نوشیدنی می‌بخشد، بلکه باعث افزایش فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن می‌شود.

کالری یک لیوان شیر موز انبه تقریبا 144 است. این نوشیدنی خوشمزه انرژی مورد نیاز بدن را برای انجام فعالیت‌های روزمره تامین می‌کند. علاوه بر این، برای تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون، بهبود سلامت قلب و افزایش استحکام استخوان‌ها مفید است.

6. کالری شیر موز خرما

کالری یک لیوان شیر موز خرما حدود 229 است. این نوشیدنی خوشمزه برای کسانی که می‌خواهند یک خوراکی شیرین بخورند و در عین حال مقدار زیادی مواد مغذی دریافت کنند، گزینه خوبی است.

شیر موز خرما مقدار زیادی پروتئین، فیبر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 در اختیار بدن قرار می‌دهد. این نوشیدنی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و از سلامت قلب، مغز و استخوان‌ها محافظت می‌کند.

7. کالری شیر موز پسته

با افزودن پسته به شیر موز می‌توانید مقدار چربی‌های سالم و مواد مغذی این نوشیدنی را افزایش دهید و ارزش غذایی آن را بهبود بخشید. چون پسته منبع خوب چربی غیراشباع، فیبر، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، ویتامین B1 و ویتامین B6 است.

 با این حال، به یاد داشته باشید که کالری شیر موز پسته از کالری شیر موز ساده بیشتر است و به حدود 260 می‌رسد. بنابراین باید از زیاده‌روی در مصرف آن بپرهیزید. رعایت این نکته به خصوص برای کسانی که رژیم کالری شماری دارند و می‌خواهند وزن کم کنند، مهم است.

8. کالری شیر موز بستنی

ذائقه افراد در تهیه یا انتخاب نوشیدنی بسیار متفاوت است و شیر موز هم از این قاعده مستثنی نیست. از این‌رو بعضی از افراد سعی می‌کنند طعم این نوشیدنی را با افزودن ترکیبات مختلف مثل بستنی خوشمزه‌تر کنند.

اضافه کردن بستنی به شیر موز، این نوشیدنی را به یک دسر خوش‌طعم تبدیل می‌کند. با این حال، کالری آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. کالری یک لیوان شیر موز بستنی به مقدار ترکیبات آن بستگی دارد، اما می‌توان آن را تقریبا 360 در نظر گرفت.

 

جدول ارزش غذایی شیر موز

شیر موز ارزش غذایی بالایی دارد و منبع خوب انواع مواد مغذی ضروری است. جدول زیر مقدار درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌های یک لیوان شیر موز ساده (بدون شکر) را نشان می‌دهد:

کالری 166
کربوهیدرات 32/9 گرم
فیبر 3 گرم
پروتئین 5/4 گرم
چربی 2/7 گرم
کلسیم 160/4 میلی‌گرم
فسفر 152 میلی‌گرم
پتاسیم 617 میلی‌گرم
منیزیم 46/6 میلی‌گرم
ویتامین C 10/3 میلی‌گرم
ویتامین B6 0/5 میلی‌گرم
فولات (ویتامین B9) 26 میکروگرم

 

خواص شیر موز

اکنون که با کالری یک لیوان شیر موز آشنا شدید، بهتر است در مورد خواص این نوشیدنی هم اطلاعات کسب کنید. مهم‌ترین خواص شیر موز عبارتند از:

1. پیشگیری از کمبود مواد مغذی ضروری

هم موز و هم شیر سرشار از چند ماده مغذی مهم هستند. برای مثال، شیر منبع خوب پروتئین، پتاسیم، فسفر و ویتامین‌های گروه B است. همچنین سرشار از کلسیم است، یک ماده معدنی ضروری که در سلامت استخوان‌ها، انقباضات عضلانی، عملکرد اعصاب و موارد دیگر نقش کلیدی دارد.

موز سرشار از فیبر، منگنز، پتاسیم و ویتامین B6 است. علاوه بر این، مانند سایر میوه‌ها مقدار زیادی ویتامین C دارد. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

2. تامین انرژی مورد نیاز بدن در طول روز

اگر عادت به حذف صبحانه دارید، صبح‌ها کمی شیر موز بخورید. این نوشیدنی خوشمزه و در عین حال سالم برای کسانی که در طول روز فعالیت زیادی انجام می‌دهند، گزینه مناسبی است.

ورزشکاران، بدنسازان و علاقه‌مندان به ورزش همگی می‌توانند از شیر موز برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز خود استفاده کنند. همچنین کسانی که نمی‌خواهند هر روز وقت زیادی را صرف تهیه صبحانه کنند می‌توانند از خوردن آن لذت ببرند. بنابراین اگر زندگی پرمشغله‌ای دارید، مقداری موز و شیر را مخلوط کنید و تمام روز پرانرژی بمانید.

3. تسریع ریکاوری بعد از ورزش

آنچه که بعد از ورزش می‌خورید فو‌ق‌العاده مهم است. چون مصرف غذای مناسب به رشد عضلات، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش سرعت ریکاوری شما کمک می‌کند.

برای مثال، خوردن مقداری پروتئین بعد از ورزش برای ترمیم بافت‌ها و تقویت سنتز عضلات ضروری است. مصرف کربوهیدرات هم ذخایر گلیکوژن را در عضلات بازسازی می‌کند. گلیکوژن در زمان ورزش تجزیه می‌شود و سوخت مورد نیاز عضلات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

شیر منبع خوب پروتئین‌های باکیفیت از جمله وی و کازئین است. به همین دلیل، غالبا به عنوان میان وعده بعد از تمرین توصیه می‌شود. موز هم می‌تواند کربوهیدرات‌های لازم برای جایگزینی ذخایر گلیکوژن را تامین کند.

 

آیا شیر موز چاق‌کننده است؟

پاسخ این سوال به روش تهیه شیر موز و نحوه مصرف آن بستگی دارد. اگر از رژیم شیر یا رژیم شیر و موز پیروی کنید و مصرف سایر گروه‌های غذایی را کنار بگذارید، ممکن است وزن کم کنید. با این حال، به دلیل محدودیت شدید این نوع رژیم‌ها در درازمدت دچار کمبود مواد مغذی می‌شوید.

مصرف شیر موز در قالب یک رژیم غذایی متعادل و متنوع و در مقادیر کنترل شده روی وزن بدن تاثیر ندارد یا حتی ممکن است در بعضی موارد به دلیل تحریک حس سیری باعث لاغری شود. اما اگر در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی کنید یا داخل آن مقدار زیادی ترکیبات پرکالری بریزید، به‌ تدریج چاق می‌شوید.

اگر نگاهی به کالری موز بیندازید، متوجه می‌شوید که یک عدد موز متوسط 105 کالری انرژی دارد. یک لیوان شیر کامل هم 149 کالری انرژی وارد بدن می‌کند. بنابراین باید از شیر موز به اندازه‌ای استفاده کنید که کالری دریافتی روزانه شما را افزایش ندهد.

تاثیر شیر موز روی وزن بدن

موز و شیر هر دو خوشمزه و سرشار از مواد مغذی مهم هستند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید.

فقط به یاد داشته باشید که برای تهیه شیر موز به سراغ مواد اولیه سالم و کم‌کالری بروید. استفاده از شکر، بستنی و سایر ترکیبات شیرین نه‌ تنها کالری شیر موز را افزایش می‌دهد و باعث چاقی می‌شود، بلکه می‌تواند به مرور زمان سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

منابع: healthline, medicinenet

5/5 - (5 امتیاز)
xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • کالری شیر موز و ترکیبات آن
  • جدول ارزش غذایی شیر موز
  • خواص شیر موز
  • آیا شیر موز چاق‌کننده است؟