image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
رژیم غارنشینی یا رژیم پالئو چیست؟

رژیم غارنشینی یا رژیم پالئو چیست؟

نوشته الهام زمانی
12 دقیقه مطالعه
به روز شده در 05شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
رژیم غارنشینی یا رژیم پالئو چیست؟

رژیم پالئو، که به نام‌های رژیم غارنشینی، پارینه‌سنگی، سرخپوستان و شکارچی-گردآورنده نیز شناخته می‌شود، بر اساس نحوه تغذیه انسان‌های ماقبل تاریخ طراحی شده است. این رژیم بر مصرف غذاهای کامل و طبیعی و اجتناب از غذاهای فرآوری شده تاکید دارد.

طرفداران رژیم غارنشینی معتقدند که این نوع تغذیه به بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. با این حال، رژیم پالئو ممکن است برای همه مناسب نباشد و تأثیر آن بر گروه‌های خاصی مانند کودکان، زنان باردار، افراد مسن یا بیماران به طور کامل شناخته شده نیست.

در ادامه مقاله به فواید، عوارض و یک نمونه منوی هفتگی این رژیم پرداخته می‌شود.

رژیم پالئو یا غارنشینی چیست؟

تمرکز رژیم پالئو بر خوردن غذاهایی است که احتمالا در دوران پارینه سنگی (تقریبا 2/5 میلیون تا 10 هزار سال پیش) وجود داشته‌اند. قبل از توسعه کشاورزی مدرن در حدود 10 هزار سال قبل، مردم معمولا غذاهایی را می‌خوردند که می‌توانستند آن‌ها را شکار یا جمع‌آوری کنند.

انسان‌های پارینه سنگی بسته به اینکه در آن زمان چه چیزی در دسترس بود و در کجای جهان زندگی می‌کردند، از رژیم‌های غذایی مختلفی استفاده می‌کردند. بعضی از آن‌ها رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و سرشار از غذای حیوانی داشتند، در حالی که سایرین از رژیم غذایی پرکربوهیدرات و حاوی گیاهان زیاد پیروی می‌کردند.

توسعه کشاورزی مدرن، نحوه تغذیه مردم را تغییر داد و محصولات لبنی، حبوبات و غلات را وارد رژیم غذایی آن‌ها کرد. طرفداران رژیم پالئو بر این باورند که بدن انسان برای پردازش این غذاهای جدید تکامل نیافته است و خوردن آن‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی غار نشینی

غذاهای مناسب برای رژیم پالئو

غذاهایی که اجازه دارید در حین پیروی از رژیم غارنشینی مصرف کنید عبارتند از:

  • سبزی
  • میوه
  • مغزیجات مانند بادام، فندق، گردو و…
  • دانه‌ها مثل تخمه آفتابگردان
  • گوشت شامل گوشت گاو، بره، مرغ، بوقلمون و…
  • ماهی و سایر غذاهای دریایی
  • تخم‌مرغ
  • ادویه‌ها
  • روغن‌هایی که از میوه یا مغزیجات به دست می‌آیند، مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام

کسانی که از رژیم غارنشینی پیروی می‌کنند باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشند. بعضی از افراد از چای سبز یا قهوه تلخ هم استفاده می‌کنند، اما مصرف آبمیوه‌ یا سایر نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده شده ممنوع است.

در حال حاضر، چند نسخه مختلف از رژیم غذایی پالئو وجود دارد که در بعضی از آن‌ها اجازه دارید از غلات بدون گلوتن مانند برنج استفاده کنید.

ورزش منظم هم یکی از بخش‌های حیاتی سبک زندگی افرادی است که از رژیم غارنشینی پیروی می‌کنند.

 

غذاهای غیرمجاز در رژیم پالئو

در رژیم غارنشینی استفاده از غذاهای زیر ممنوع است:

  • غلات از جمله گندم، جو، جو دوسر، نان و ماکارونی
  • حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود و بادام‌زمینی
  • لبنیات به خصوص لبنیات کم‌چرب (در بعضی از نسخه‌های این رژیم غذایی می‌توان از کره و پنیر استفاده کرد)
  • چربی‌های ترانس (روغن‌های هیدروژنه یا جامد)
  • نوشابه، آبنبات، بستنی، شیرینی و سایر غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی قندهای تصفیه شده
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل سوکرالوز، آسپارتام و ساخارین
  • محصولات کم‌چرب یا رژیمی
  • نمک
  • بعضی از روغن‌های گیاهی از جمله روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و روغن هسته انگور
  • غذاهای بسیار فرآوری شده (که روی برچسب آن‌ها عبارت «رژیمی»، «کم‌چرب» یا «حاوی مواد افزودنی» درج شده است)

کنترل قند خون با رژیم پالئو

فواید رژیم غارنشینی برای سلامتی

طرفداران رژیم پالئو ادعا می‌کنند که این رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد و خطر ابتلا به دیابت و پرفشاری خون را کاهش می‌دهد. در این بخش، به تحقیقات علمی نگاهی می‌اندازیم تا درست بودن این موضوع را بررسی کنیم.

1. کاهش خطر ابتلا به دیابت

مقاومت به انسولین یک عامل خطر مهم برای ابتلا به دیابت است. بهبود حساسیت به انسولین احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و به کنترل علائم این بیماری کمک می‌کند.

در یک مطالعه کوچک روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، تاثیر رژیم پالئو با رژیم توصیه شده توسط انجمن دیابت آمریکا مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هر 2 رژیم برای این بیماران مبتلا به دیابت مفید هستند، اما رژیم غارنشینی روی مقاومت به انسولین و کنترل قند خون تاثیر بیشتری دارد.

در یک مطالعه دیگر که روی 9 فرد کم‌تحرک با وزن طبیعی انجام شد، پیروی از رژیم پالئو با بهبود حساسیت به انسولین مرتبط بود. با این حال، به نظر می‌رسد که برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

2. کاهش فشار خون و کلسترول

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم پارینه سنگی به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می‌کند، چون شما را تشویق می‌کند که قند و غذاهای پرچرب را از برنامه خود حذف کنید.

در یک مطالعه روی 14 فرد سالم مشخص شد که پیروی از رژیم غذایی پالئو به مدت سه هفته باعث بهبود فشار خون می‌شود. همچنین می‌تواند وزن و شاخص توده بدنی (BMI) را کاهش دهد. کاهش فشار خون و کلسترول روی سلامت قلب تاثیر مثبت دارد و از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

با این حال، باید مطالعات گسترده‌تری درباره تاثیر رژیم غارنشینی روی عوامل خطر بیماری قلبی انجام شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که در بعضی موارد استفاده از گوشت پرچرب در رژیم پالئو باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. بنابراین شما باید گوشت بدون چربی را انتخاب کنید تا بیشتری بهره را از این رژیم غذایی ببرید.

 

آیا رژیم غارنشینی برای لاغری مفید است؟

در یک مطالعه سه هفته‌ای روی 14 فرد سالم، پیروی از رژیم پارینه‌ سنگی با 2/3 کیلوگرم کاهش وزن همراه بود. در یک مطالعه دیگر که روی 13 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد، غذا خوردن به روش پالئو به کاهش وزن و کاهش اندازه دور کمر منجر شد.

با این حال، محققان در یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسیدند که در کوتاه‌مدت می‌توان از رژیم پالئو به عنوان رژیم چربی سوزی استفاده کرد، اما اثربخشی آن از سایر رژیم‌هایی که کالری دریافتی را کاهش می‌دهند بیشتر نیست.

فواید رژیم غارنشینی برای کاهش وزن

رژیم غذایی غارنشینی روی مصرف غذاهای کامل متمرکز است و تمام غذاهای فرآوری شده که معمولا پرکالری هستند را حذف می‌کند. از سوی دیگر، یک نوع رژیم پروتئین محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات، پروتئین احساس سیری را افزایش می‌دهد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بنابراین طبیعی است که در حین پیروی از رژیم پالئو وزن کم کنید.

اما محققان هشدار می‌دهند که حذف غذاهای سالم از جمله لبنیات و غلات از رژیم پالئو می‌تواند شما را از تعداد زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن محروم کند. بنابراین قبل از اینکه بتوان پیروی از این رژیم غذایی را برای کاهش وزن توصیه کرد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در حال حاضر، پزشکان و متخصصان تغذیه به افراد چاق توصیه می‌کنند که به جای پیروی از رژیم‌های بسیار محدودکننده از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل پیروی کنند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

 

خطرات و معایب رژیم غارنشینی

رژیم پالئو، در کنار فوایدی که دارد، معایبی نیز دارد:

  • حذف گروه‌های غذایی سالم: حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌های ضروری مانند آهن، روی و مس هستند. همچنین محصولات لبنی منابع مهمی از کلسیم و سایر مواد مغذی‌اند که حذف آن‌ها می‌تواند به کمبود این مواد منجر شود.
  • عدم مناسب بودن برای گیاه‌خواران: رژیم پالئو مصرف حبوبات را ممنوع می‌کند، که این مواد غذایی یکی از مهم‌ترین منابع پروتئین برای گیاه‌خواران هستند.
  • مشکلات گوارشی: رژیم پالئو شامل غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها و آجیل است. تغییر از رژیم کم‌فیبر به این نوع رژیم ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ شود.

عوارض پیروی از رژیم پارینه سنگی

رژیم غارنشینی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر به بیماری‌های خاص زیر مبتلا هستید، رژیم پالئو ممکن است مناسب شما نباشد:

  • بیماری مزمن کلیوی: اگر به این بیماری مبتلا هستید یا پزشک به شما توصیه کرده که مصرف پروتئین را محدود کنید، رژیم پالئو برای شما مناسب نیست.
  • اختلالات گوارشی: اگر دیورتیکولیت یا دیورتیکولوز دارید، مغزیجات و دانه‌های موجود در رژیم پالئو ممکن است برایتان مشکل‌ساز باشند.
  • سابقه اختلال خوردن و نقص سیستم ایمنی: کسانی که اختلال خوردن دارند یا به نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند باید با احتیاط به سراغ رژیم‌های کم‌کالری و محدود مانند پالئو بروند و معمولاً توصیه می‌شود که قبل از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنند.

به طور کلی، رژیم پالئو می‌تواند به کاهش وزن یا دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت کمک کند، اما برای درازمدت بهتر است از رژیم‌های سالم‌تری مثل رژیم مدیترانه‌ای استفاده کنید که بر مصرف وعده‌های غذایی متعادل تمرکز دارد.

 

شباهت و تفاوت رژیم پالئو و کتوژنیک

هر 2 رژیم غذایی روی مصرف غذاهای کامل و مغذی (از جمله مغزیجات، دانه‌ها، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی و چربی‌های مفید مثل روغن زیتون) تاکید دارند و غذاهای بسیار فرآوری شده (مانند چیپس) را حذف می‌کنند.

از سوی دیگر، رژیم پالئو و رژیم کتوژنیک هر 2 کم‌کربوهیدرات هستند و اجازه مصرف غلات و حبوبات را نمی‌دهند. آن‎‌ها شما را تشویق می‌کنند که از گوشت به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید و انواع خاصی از چربی‌ها و سبزیجات را به برنامه غذایی خود بیفزایید.

اما بین رژیم پالئو و رژیم کتوژنیک تفاوت‌هایی هم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

1. سبزیجات نشاسته‌ای

بعضی از سبزیجات غنی از مواد مغذی حاوی نشاسته هستند و باید از رژیم غذایی کتوژنیک حذف شوند. با این حال، رژیم پالئو اجازه می‌دهد که از بیشتر این سبزیجات (از جمله سیب‌زمینی شیرین، چغندر و هویج) در حد اعتدال استفاده کنید.

سبزیجات مجاز در رژیم غار نشینی

2. میوه‌ها

میوه‌ها حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی هستند و انتخاب سالمی برای اکثر افراد به شمار می‌روند. با این حال، قند طبیعی دارند و بعضی از آن‌ها در مقایسه با سایرین از قند و کربوهیدرات بیشتری تشکیل شده‌اند.

فردی که از رژیم غارنشینی پیروی می‌کند می‌تواند همه میوه‌ها از جمله میوه‌های تازه، خشک و منجمد را بخورد، اما باید به طور کلی روی میوه‌های کم‌قند (مانند توت و مرکبات) تمرکز کند.

در رژیم کتوژنیک محدودیت بیشتری برای مصرف میوه وجود دارد، به طوری که توصیه می‌شود فرد فقط از میوه‌های کم‌قند و آن هم به مقدار کم استفاده کند.

3. گوشت‌های فرآوری شده

در رژیم پالئو معمولا مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل ژامبون ممنوع است، چون این‌ها نتیجه تکنیک‌های مدرن پردازش مواد غذایی هستند. اما در رژیم کتوژنیک می‌توانید از این گوشت‌ها تا زمانی که حاوی قند و کربوهیدرات نباشند، استفاده کنید.

4. قند و شیرین‌کننده‌ها

در رژیم پالئو می‌توان از بعضی از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل و شربت افرا استفاده کرد. البته مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله الکل قندها ممنوع است.

رژیم کتوژنیک مصرف بعضی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند استویا و سوکرالوز را مجاز می‌داند، اما عسل، شربت افرا و سایر محصولات حاوی قند طبیعی یا فروکتوز را ممنوع می‌کند.

5. لبنیات

رژیم پالئو همه محصولات لبنی را حذف می‌کند، چون انسان‌های پارینه سنگی آن‌ها را مصرف نمی‌کردند. با این حال، می‌توانید از شیر بادام، شیر نارگیل و سایر جایگزین‌های مشابه که حاوی شیرین‌کننده نیستند استفاده کنید.

رژیم کتوژنیک به شما اجازه می‌دهد که بعضی از محصولات لبنی، به ویژه آن‌هایی که چربی و پروتئین زیادی دارند را بخورید. البته در این رژیم غذایی محصولات لبنی حاوی قند مثل بستنی و شیرشکلات حذف می‌شوند. البته ممکن است بتوانید از محصولات لبنی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی در حد اعتدال استفاده کنید.

تفاوت رژیم پالئو با رژیم کتوژنیک

نمونه برنامه غذایی رژیم پالئو 7 روزه

در این بخش یک برنامه غذایی هفت روزه را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا از آن به عنوان یک راهنما برای شروع رژیم غارنشینی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که می‌توانید غذاهای پیشنهادی را با توجه به ذائقه و ترجیحات خود و طبق اصول پالئو تغییر دهید.

روز اول

  • صبحانه: اسموتی آووکادو، کلم کیل، موز و سیب با شیر بادام
  • ناهار: ماهی همراه با سبزیجات و آووکادو
  • شام: مرغ کبابی با پیاز، هویج و رزماری

روز دوم

  • صبحانه: تخم‌مرغ اسکرامبل با اسفناج، گوجه‌فرنگی کبابی و تخمه کدو حلوایی
  • ناهار: ساندویچ با برگ کاهو همراه با گوشت و سبزیجات تازه
  • شام: ماهی سالمون با مارچوبه و کلم بروکلی سرخ شده در روغن نارگیل

روز سوم

  • صبحانه: موز خرد شده با بلوبری و بادام
  • ناهار: باقیمانده ماهی سالمون از شب قبل همراه با سالاد و روغن زیتون
  • شام: گوشت گاو و فلفل که در روغن نارگیل سرخ شده‌اند

روز چهارم

  • صبحانه: کلم بروکلی سرخ شده در روغن نارگیل با بادام و یک عدد تخم‌مرغ آبپز
  • ناهار: سالاد ماهی تن، تخم‌مرغ آبپز، دانه‌ها و روغن زیتون
  • شام: بال مرغ کبابی همراه با سبزیجات

روز پنجم

  • صبحانه: اسموتی اسفناج، شیر نارگیل و توت
  • ناهار: املت گوجه‌فرنگی، کدو حلوایی و کلم بروکلی همراه با سالاد
  • شام: فلفل قرمز، کلم بروکلی، بیبی کورن (Baby corn) و سالمون سرخ شده

روز ششم

  • صبحانه: تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی سرخ شده در روغن زیتون
  • ناهار: سوپ سبزیجات و مرغ با زردچوبه
  • شام: گوشت بره کبابی با اسفناج

روز هفتم

  • صبحانه: املت قارچ، پیاز و گوجه فرنگی
  • ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون و یک مشت مغزیجات
  • شام: همبرگر (بدون نان) سرخ شده در کره و سبزیجات

اگر بین وعده‌های غذایی گرسنه می‌شوید، می‌توانید از مغزیجات، تخم‌مرغ آبپز، میوه یا سبزی تازه و پودینگ چیا (بدون لبنیات) استفاده کنید.


پیروان رژیم پالئو یا غارنشینی سعی می‌کنند مانند اجداد ماقبل تاریخ غذا بخورند؛ یعنی به دنبال غذاهای کامل و طبیعی هستند و از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، غلات، حبوبات و لبنیات خودداری می‌کنند. طرفداران رژیم پالئو باور دارند که بدن ما برای هضم غذاهای جدیدتر، که بعد از شروع کشاورزی به وجود آمده‌اند، ساخته نشده است.

برخی تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که این رژیم می‌تواند در کوتاه‌مدت به کاهش وزن، بهبود حساسیت به انسولین و کنترل فشار خون کمک کند، اما نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. همچنین، این رژیم ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین بهتر است قبل از تغییر رژیم غذایی، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع: medicalnewstoday, healthline, health.clevelandclinic, medicalnewstoday

4.7/5 - (3 امتیاز)
xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • رژیم پالئو یا غارنشینی چیست؟
  • غذاهای مناسب برای رژیم پالئو
  • غذاهای غیرمجاز در رژیم پالئو
  • فواید رژیم غارنشینی برای سلامتی
  • آیا رژیم غارنشینی برای لاغری مفید است؟
  • خطرات و معایب رژیم غارنشینی
  • رژیم غارنشینی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟
  • شباهت و تفاوت رژیم پالئو و کتوژنیک
  • نمونه برنامه غذایی رژیم پالئو 7 روزه