image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
تغذیه سالم
ماست و کدو برای لاغری؛ چگونه با آن‌ وزن کم کنیم؟

ماست و کدو برای لاغری؛ چگونه با آن‌ وزن کم کنیم؟

نوشته الهام زمانی
8 دقیقه مطالعه
به روز شده در 29مهر1403
comment icon0
xfacebookcopy
ماست و کدو برای لاغری؛ چگونه با آن‌ وزن کم کنیم؟

مصرف غذاهای سالم و طبیعی همیشه یک روش عالی برای کاهش وزن و حفظ سلامتی بوده است. در این بین، ترکیب ماست و کدو برای لاغری به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این 2 ماده غذایی در بهبود هضم، کاهش اشتها و تقویت متابولیسم، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

در این مقاله به بررسی خواص کدو و ماست برای لاغری می‌پردازیم و سپس چند روش ساده و جذاب برای مصرف آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم. اگر به دنبال یک راهکار ساده و سالم برای کاهش وزن هستید، حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آیا لاغری با ماست و کدو امکان‌پذیر است؟

بله، لاغری با کدو و ماست کم‌چرب امکان‌پذیر است. چون هر دو کم‌کالری هستند. همچنین مصرف منظم آن‌ها به ایجاد حس سیری کمک می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد که این امر در روند لاغری بسیار مهم است.

علاوه بر این، تهیه غذای رژیمی با کدو می‌تواند فیبر و مواد مغذی زیادی را به بدن برساند و به هضم بهتر غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک ‌کند.

اگر از خودتان می‎پرسید که «کیا با ماست و کدو لاغر شدن؟»، باید بگوییم کسانی که از این ترکیب در قالب یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده می‌کنند، می‌توانند لاغر شوند. خوردن ماست و کدو برای لاغری به تنهایی معجزه نمی‌کند. اما اگر با کنترل کالری و ورزش منظم همراه باشد، می‌تواند روند کاهش وزن را به طرز چشمگیری تسهیل کند.

لاغری شکم با کدو و ماست 

چاقی شکمی یک مشکل شایع است که می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. تجمع چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و حتی بعضی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، ممکن است به مشکلات تنفسی و اختلال خواب منجر شود.

درمان چاقی شکمی برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مهم است. ماست پروبیوتیک به خصوص زمانی که با ورزش منظم همراه شود، به کاهش چربی‌های شکم کمک می‌کند. از سوی دیگر، کدو سبز به دلیل کالری کم و فیبر بالایی که دارد، احساس سیری طولانی‌مدت ایجاد کرده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

ماست و کدو برای لاغری شکم

خواص ماست و کدو برای لاغری

ماست و کدو هر کدام به روش‌های مختلفی به کاهش وزن کمک می‌کنند. این 2 ماده غذایی با خواص تغذیه‌ای منحصر به ‌فرد خود می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی موثر برای لاغری باشند.

1. خواص ماست 

ماست به چند دلیل به کاهش وزن کمک می‌کند. برای مثال:

منبع خوب پروبیوتیک است

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که با حمایت از میکروبیوم روده به بهبود هضم و کنترل وزن کمک می‌کنند. به نقل از «healthline»، پروبیوتیک‌ها از طریق تولید استات، پروپیونات و بوتیرات که اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره هستند، بر اشتها و مصرف انرژی تاثیر می‌گذارند.

پروبیوتیک‌ها ممکن است جذب چربی غذا را کاهش و میزان چربی دفع شده در مدفوع را افزایش دهند. به عبارت دیگر، باعث می‌شوند بدن شما از غذاهایی که می‌خورید کالری کمتری دریافت کند.

این باکتری‌های مفید همچنین می‌توانند به روش‌های دیگری با چاقی مبارزه کنند، از جمله:

  • ترشح هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها: پروبیوتیک‌ها به ترشح هورمون‌های کاهش‌دهنده اشتها یعنی پپتید شبه گلوکاگون-1 و پپتید YY کمک می‌کنند. ترشح این هورمون‌ها به افزایش کالری‌سوزی و چربی‌سوزی منجر می‌شود.
  • افزایش سطح پروتئین‌های تنظیم‌کننده چربی: پروبیوتیک‌ها سطح پروتئین شبه آنژیوپویتین 4 را افزایش می‌دهند. این امر ممکن است روی ذخیره چربی تاثیر بگذارد و باعث کاهش آن شود.

مملو از مواد مغذی است

ماست حاوی مقدار زیادی ماده مغذی ضروری به ویژه کلسیم و ویتامین‌های گروه B است. تحقیقات نشان داده‌اند که کلسیم در تنظیم وزن بدن و متابولیسم چربی نقش دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

پروتئین بالایی دارد

ماست منبع خوب پروتئین با‌کیفیت است. در نتیجه، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و تمایل‌تان به پرخوری یا مصرف میان وعده‌های ناسالم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به حفظ و ساخت توده عضلانی کمک می‌کند که امر برای تنظیم متابولیسم ضروری است.

نسبتا کم‌کالری است

ماست کم‌چرب یا بدون چربی برای کسانی که می‌خواهند کالری دریافتی خود را کنترل کنند، انتخاب خوبی محسوب می‌شود. این موضوع به خصوص زمانی تاثیر خود را نشان می‌دهد که ماست جایگزین غذاهای پرکالری و ناسالم شود.

به کنترل قند خون کمک می‌کند

ترکیب چربی و پروتئین موجود در ماست به شما در کنترل سطح قند خون‌تان کمک می‌کند. این امر احتمال افت انرژی و تمایل به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری را به حداقل می‌رساند.

تثبیت قند خون و کنترل اشتها با خوردن ماست

2. خواص کدو 

تهیه غذا با سبزیجات غیرنشاسته‌ای از جمله کدو سبز و جایگزین کردن آن با سایر غذاهای پرکالری نقش مهمی در کنترل وزن دارد.

به نقل از «everydayhealth»، کدو سبز کم‌کالری و فاقد چربی است، اما به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان می‌تواند گرسنگی را مهار کند و اشتها را به مدت طولانی کاهش دهد.

طرز تهیه ماست و کدو برای لاغری

ماست و کدو را می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه کرد که هر کدام طعم و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه به چند روش متداول اشاره می‌شود:

1. ماست و کدو خام

کدو سبز را رنده کنید یا به صورت نازک برش بزنید و با ماست کم‌چرب مخلوط کنید. سپس نمک و گیاهان معطر دلخواه (مثل شوید یا نعناع خشک) را به آن بیفزایید.

کدو و ماست برای لاغری

2. ماست و کدو بخارپز

کدو را بخارپز کنید تا نرم شود. پس از خنک شدن، کدو سبز را رنده کنید یا داخل مخلوط‌کن بریزید. سپس آن را با ماست کم‌چرب، نمک، سیر رنده شده و گیاهان معطر مخلوط کنید.

3. بورانی کدو سبز با سیب‌زمینی

کدو و سیب‌زمینی را بپزید یا در کمی روغن تفت دهید و رنده کنید. سپس آن‌ها را با ماست کم‌چرب، سیر رنده شده، نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

4. بورانی کدو سبز با هویج و فلفل دلمه‌ای

اگر می‌خواهید از ماست و کدو برای لاغری استفاده کنید، توصیه می‌کنیم انواع سبزیجات مثل هویج و فلفل دلمه‌ای را به آن‌ها بیفزایید.

برای تهیه این بورانی باید کدو سبز و هویج را رنده کرده و فلفل دلمه‌ای را خرد کنید. سپس آن‌ها را با کمی روغن تفت دهید و بعد از خنک شدن با ماست کم‌چرب و نمک مخلوط کنید.

5. بورانی کدو سبز با  گردو

کدو را آبپز و رنده کنید. وقتی کدو خنک شد، به آن ماست کم‌چرب، سیر رنده شده، گردوی خرد شده و نمک اضافه کنید. مراقب باشید در مصرف گردو زیاده‌روی نکنید. چون پرچرب و پرکالری است و در مقادیر زیاد باعث چاقی می‌شود.

6. سوپ ماست و کدو سبز

از ترکیب ماست و کدو برای تهیه سوپ هم می‌توان استفاده کرد. برای درست کردن این غذا باید کدو سبز و سیب‌زمینی را همراه با آب مرغ، سیر و نمک بپزید و داخل مخلوط‌کن پوره کنید.

کمی از پوره را داخل ماست کم‌چرب بریزید تا ماست ولرم شود. در مرحله بعد، ماست و پوره را روی شعله گاز بگذارید و مداوم هم بزنید تا کمی بجوشد.

سوپ ماست و کدو برای لاغری

بهترین زمان مصرف ماست و کدو برای لاغری

دستورالعمل خاصی در مورد زمان مصرف ماست و کدو برای کاهش وزن وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید بسته به ترجیحات خود از آن همراه با وعده‌های اصلی غذا یا به عنوان میان وعده استفاده کنید. حتی خوردن ماست و کدو به عنوان یک غذای سبک در وعده شام می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

مضرات کدو سبز با ماست

تحقیقات زیادی در مورد خواص کدو سبز برای رحم و سایر اندام‌های بدن انجام شده است. شواهد زیادی هم در مورد فواید ماست برای سلامتی وجود دارد. اما مصرف این مواد غذایی پرخاصیت ممکن است برای همه مناسب نباشد یا در بعضی از شرایط به عارضه منجر شود. از عوارض احتمالی ماست و کدو سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات گوارشی: مصرف کدو سبز خام به خصوص در مقادیر زیاد ممکن است به نفخ منجر شود. این عارضه به دلیل تخمیر فیبر توسط باکتری‌های روده و تولید گاز رخ می‌دهد. افزایش تدریجی مصرف غذاهای پرفیبر و نوشیدن آب کافی به پیشگیری از نفخ کمک می‌کند.
  • مسمومیت غذایی: کدو سبز خام ممکن است به انواع باکتری یا انگل آلوده باشد. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی باید آن را به خوبی بشویید و تا زمان مصرف داخل یخچال بگذارید.
  • مسمومیت با کوکوربیتاسین: کدوهای تلخ حاوی ماده‌ای به نام کوکوربیتاسین هستند که می‌تواند در انسان به حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ریزش مو و حتی مرگ منجر شود. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌شود از خوردن کدوهای تلخ به خصوص کدوهای وحشی بپرهیزید.
  • حساسیت به کدو یا ماست: بعضی از افراد ممکن است به کدو سبز (به خصوص کدو خام) یا ماست حساسیت داشته باشند و بعد از مصرف آن علائمی مثل خارش را تجربه کنند یا حتی گاهی‌اوقات با واکنش‌ آلرژیک تهدیدکننده حیات مواجه شوند.
  • افزایش دریافت قند: تولیدکنندگان به بعضی از انواع ماست مقدار زیادی قند اضافه می‌کنند که این امر برای سلامتی مضر است. بنابراین مهم است که برچسب مواد غذایی را بخوانید و محصولی را انتخاب کنید که فاقد قند افزوده باشد.

مضرات خوردن ماست برای سلامتی

خوردن ماست و کدو برای لاغری مفید است. چون این 2 ماده غذایی پرخاصیت به دلیل داشتن پروتئین و فیبر زیاد احساس سیری را افزایش می‌دهند و به کنترل اشتها کمک می‌کنند. با این حال، برای کسب نتیجه مطلوب مهم است که از آن‌ها به‌ عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم و در کنار ورزش منظم استفاده کنید.

xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید