image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
خواص بادام برای پوست، مو و سلامتی

خواص بادام برای پوست، مو و سلامتی

نوشته الهام زمانی
10 دقیقه مطالعه
به روز شده در 05آبان1403
comment icon0
xfacebookcopy
خواص بادام برای پوست، مو و سلامتی

آنچه خواهید خواند:

  • ارزش غذایی بادام
  • 17 خاصیت درمانی بادام درختی
  • عوارض مصرف بیش از حد بادام و موارد منع مصرف

بادام یکی از مقوی‌ترین و محبوب‌ترین آجیل‌ها در سراسر جهان است که به دلیل ارزش غذایی بالا و طعم دلچسبش طرفداران زیادی دارد. خواص بادام بسیار متنوع بوده و از کنترل وزن تا بهبود انرژی بدن و تقویت قلب گسترده است.

اگر می‌خواهید با ارزش غذایی بادام و تاثیرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی آشنا شوید، با ما همراه باشید و ادامه مطلب را بخوانید.

ارزش تغذیه‌ای بادام

به نقل از «medicalnewstoday»، بادام منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. جدول زیر ارزش غذایی یک اونس (28/4 گرم) بادام را نشان می‌دهد. این مقدار تقریبا معادل یک مشت بادام یا حدود 23 عدد بادام است:

کالری 164
کربوهیدرات (گرم) 6/1
فیبر (گرم) 3/5
چربی (گرم) 14/2
پروتئین (گرم) 6
کلسیم (میلی‌گرم) 76/3
آهن (میلی‌گرم) 1
منیزیم (میلی‌گرم) 76/5
فسفر (میلی‌گرم) 136
پتاسیم (میلی‌گرم) 208
روی (میلی‌گرم) 0/9
مس (میکروگرم) 300
منگنز (میلی‌گرم) 0/6
سلنیوم (میکروگرم) 1/2
ویتامین B9 یا فولات (میکروگرم) 12/7
ویتامین E یا توکوفرول (میلی‌گرم) 7/27
کلسترول 0

در طب سنتی ایران، طبع بادام گرم و تر است. این ویژگی به خصوص در بادام شیرین وجود دارد و باعث می‌شود که مصرف آن به بدن گرما و انرژی ببخشد. بادام تلخ هم طبع گرمی دارد، اما خشکی آن بیشتر است.

خواص بادام درختی

بادام به دلیل فواید زیادی که برای سلامتی دارد به عنوان یک میان ‌وعده سالم و خوشمزه شناخته می‌شود. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین خواص درمانی بادام اشاره می‌کنیم:

1. خواص بادام برای لاغری و کاهش وزن

بادام کربوهیدرات کمی دارد، اما حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی سالم و فیبر است. بر اساس تحقیقات، خوردن بادام به عنوان میان وعده در اواسط صبح می‌تواند اشتها را سرکوب کرده و حس سیری را تحریک کند.

تقویت حس سیری باعث تسهیل روند کاهش وزن می‌شود. چون کمتر وسوسه می‌شوید به دنبال میان وعده‌های بیشتری بروید.

خواص بادام برای کاهش وزن

2. خواص بادام برای چاقی صورت

بسته به نوع رژیم غذایی و میزان کالری روزانه، هم افراد چاق و هم افراد لاغر می‌توانند از فواید بادام بهره‌مند شوند.

بادام به‌خودی‌‎خود به طور مستقیم باعث چاقی صورت نمی‌شود، اما مصرف آن به همراه یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به بهبود سلامت پوست و ایجاد ظاهر پرتر و سالم‌تر در صورت کمک کند.

از سوی دیگر، بادام به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی و کالری به افراد لاغر کمک می‌کند که وزن خود را به شیوه سالم افزایش دهند. افزایش وزن باعث می‌شود صورت هم پرتر به نظر برسد.

3. فواید بادام برای تقویت دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن

بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که جزء آنتی‌اکسیدان‌ها طبقه‌بندی می‌شود. ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کمک می‌کنند. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که رادیکال‌های آزاد بیش از حد در بدن انباشته شوند.

رادیکال‌های آزاد ناشی از فرآیندهای طبیعی بدن و استرس‌های محیطی هستند. بدن می‌تواند بسیاری از آن‌ها را از بین ببرد، اما آنتی‌اکسیدان‌های رژیمی هم به حذف آن‌ها کمک می‌کنند. افزایش رادیکال‌های آزاد با استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی مرتبط است و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

4. خواص درمانی بادام برای کنترل قند خون

شواهدی وجود دارد که بادام ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منیزیم کمی دارند. کمبود منیزیم در کسانی که در کنترل سطح قند خون‌شان مشکل دارند، شایع است.

محققان معتقدند که کمبود منیزیم با مقاومت به انسولین مرتبط است. به همین دلیل، بعضی از آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که از مکمل‌ منیزیم برای بهبود قند خون استفاده شود. اما بادام ممکن است منبع غذایی مناسبی برای این هدف باشد.

5. فواید بادام برای تقویت بینایی

ویتامین E که به وفور در بادام یافت می‌شود برای سلامت چشم‌ها مفید است. چون از آن‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد.

تقویت بینایی با مصرف بادام

6. تقویت عملکرد مغز با مصرف بادام

بادام مملو از مواد معدنی مختلف مثل منگنز است که به تشکیل بافت همبند، استخوان‌ها، اجزای خون و بعضی از هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین برای متابولیسم، تنظیم قند خون و عملکرد مغز مهم است.

منگنز با کمک به تولید توروترنسمیترها یا انتقال‌دهنده‌های عصبی از عملکرد مغز پشتیبانی می‌کند. این ماده معدنی مهم از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و در فعالیت آنزیمی که برای عملکرد شناختی ضروری است نقش دارد.

7. خواص بادام برای پوست و مو

احتمالا در مورد خواص 14 عدد بادام برای درمان مشکلات پوست و مو مطالب زیادی خوانده یا شنیده‌اید. بادام به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و چربی‌ سالم از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و باعث تقویت ریشه مو می‌شود.

استفاده موضعی از روغن بادام هم فواید زیادی برای پوست و مو دارد. روغن بادام از خاصیت مرطوب‌کنندگی برخوردار است و می‌تواند خارش پوست بدن و پوست سر را برطرف کند. همچنین رطوبت موها را حفظ می‌کند و وز آن‌ها را از بین می‌برد.

این روغن سرشار از ویتامین A است که تصور می‌شود برای درمان آکنه موثر باشد. همچنین مقداری ویتامین E دارد که برای پوست آسیب‌دیده از نور آفتاب مفید است.

8. خواص بادام برای استخوان و مفاصل

بادام حاوی کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، ویتامین K، پروتئین و روی است که همگی به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند که بخشی از نیاز بدن‌تان به این مواد مغذی را با خوردن آجیل تامین کنید.

9. خواص بادام برای معده و روده

بادام‌ ممکن است نوع باکتری‌های روده را تغییر ندهد، اما می‌تواند به عملکرد بهتر آن‌ها کمک کند. در یک مطالعه، بزرگسالانی که بادام مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که بادام نمی‌خوردند بوتیرات بیشتری داشتند که این موضوع نشان‌دهنده عملکرد خوب باکتری‌های روده است.

بوتیرات یک نوع اسید چرب است که توسط باکتری‌های روده و در حین هضم فیبرهای غذایی که بدن قادر به تجزیه آن‌ها نیست، تولید می‌شود. این اسید چرب روی سلامتی تاثیر مثبت دارد و حتی می‌تواند برای پیشگیری و درمان بعضی از بیماری‌های متابولیک مفید باشد.

10. بادام و کاهش کلسترول خون

بادام فاقد کلسترول است، اما مقدار زیادی چربی غیراشباع دارد. این نوع چربی نه تنها سطح کلسترول بد (LDL) را بالا نمی‌برد، بلکه می‌تواند کلسترول تام را کاهش دهد.

11. محافظت از سلامت قلب با خوردن بادام

بادام مثل سایر آجیل‌ها به بهبود سطح چربی خون کمک می‌کند که این موضوع برای سلامت قلب مفید است. به‌علاوه، سطح آنتی‌اکسیدان‌ها را در خون بالا می‌برد، فشار خون را کاهش می‌دهد و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

خواص بادام برای قلب

12. بادام و پشتیبانی از عملکرد تیروئید

بادام حاوی سلنیوم است که به تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند. سلنیوم یکی از اجزای کلیدی آنزیمی به نام سلنوپروتئین است که هورمون غیرفعال تیروئید (T4) را به فرم فعال آن (T3) تبدیل می‌کند. این ماده معدنی مهم همچنین از اثرات مخرب استرس اکسیداتیو بر غده تیروئید می‌کاهد.

13. خواص بادام برای کودکان و نوزاد

بادام در رشد و نمو بدن کودکان نقش دارد و با تقویت سیستم ایمنی آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. همچنین به عنوان یک منبع خوب انرژی می‌تواند خستگی کودکان را کاهش دهد و به آن‌ها در بازی کردن و انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند.

منیزیم موجود در بادام نقش مهمی در تولید انرژی و عملکرد عضلات و اعصاب دارد. این ماده معدنی با کمک به تبدیل غذا به ATP سطح انرژی را بالا می‌برد. همچنین با تنظیم تعادل الکترولیت‌ها و واکنش‌های آنزیمی که همگی در تولید انرژی نقش دارند، از عملکرد عضلات پشتیبانی کرده و با خستگی مقابله می‌کند.

از آنجا که بادام ممکن است باعث خفگی کودکان کم‌سن و سال شود، بهتر است آن را به شکل پوره یا خرد شده به فرزندتان دهید.

14. خواص بادام برای مردان

بعضی از محققان خواص بادام برای نعوظ و زودانزالی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که انواع آجیل از جمله بادام، گردو و فندق همگی می‌توانند کیفیت ارگاسم و میل جنسی را در مردان بهبود بخشند.

15. خواص بادام برای زنان

محققان در یک مطالعه ارتباط مصرف آجیل را با سرطان سینه بررسی کردند و متوجه شدند که خطر ابتلا به این بیماری در کسانی که بادام درختی، بادام‌زمینی و گردو مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که آجیل نمی‌خوردند، 2 تا سه برابر کمتر بود.

16. خواص بادام در بارداری

بادام به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان به بهبود سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. این ماده غذایی پرخاصیت:

  • منبع خوب چربی‌های غیراشباع است که برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین ضروری هستند.
  • مقدار زیادی فیبر دارد و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش مادر و پیشگیری از یبوست که در دوران بارداری شایع است، کمک می‌کند.
  • قند خون را کنترل می‌کند و از این طریق خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.

17. خواص روغن بادام شیرین و تلخ

روغن بادام شیرین غالبا برای درمان اگزما، خارش و ترک پوستی، مقابله با گرفتگی عضلات و تسکین درد ناشی از نقرس استفاده می‌شود.

استفاده موضعی از روغن بادام تلخ هم با مزایای زیادی همراه است. از خواص روغن بادام تلخ می‌توان به درمان لک و رفع چین و چروک و پیشگیری از ترک‌های پوستی در بارداری اشاره کرد.

فواید روغن بادام

عوارض مصرف بیش از حد بادام

اکنون که در مورد خواص درمانی بادام اطلاعات کسب کردید، بهتر است با عوارض آن هم آشنا شوید. چون حتی مواد غذایی سالم هم در مقادیر زیاد ممکن است برای سلامتی مضر باشند. از عوارض زیاده‌روی در مصرف بادام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش وزن: بادام کالری بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. کسانی که به دنبال کنترل وزن خود هستند باید از بادام در حد اعتدال استفاده کنند.
  • افزایش فشار خون: بادام شور مقدار زیادی نمک دارد و به همین دلیل می‌تواند فشار خون را بالا ببرد.
  • مشکلات گوارشی: مصرف زیاد بادام به دلیل محتوای بالای فیبر ممکن است باعث نفخ و ناراحتی معده شود. اجتناب از زیاده‌روی در خوردن غذاهای پرفیبر و نوشیدن آب فراوان از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.
  • سنگ کلیه: بادام سرشار از اگزالات است و به همین دلیل مصرف زیاد آن می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • مسمومیت: این عارضه در اثر مصرف بادام تلخ رخ می‌دهد. این نوع بادام حاوی یک نوع ماده شیمیایی سمی است که می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، از جمله: کاهش فعالیت سیستم عصبی، مشکلات تنفسی و حتی مرگ.

چه کسانی نباید بادام مصرف کنند؟

کسانی که به بادام آلرژی دارند باید از مصرف آن بپرهیزند. اگر پس از خوردن بادام دچار کهیر، تورم و مشکل در تنفس شدید، لازم است فورا به دنبال کمک پزشکی بروید. چون ممکن است به وضعیتی به نام آنافیلاکسی مبتلا شده باشید که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

اگر می‌دانید به بادام یا سایر آجیل‌ها آلرژی دارید باید بسته‌بندی غذاهای آماده را بررسی کنید و مطمئن شوید که غذای رستوران حاوی آجیل نیست. این احتمال وجود دارد که در تهیه بسیاری از غذاها از جمله کیک، آبنبات و... از آجیل استفاده شده باشد.

خطر خفگی و آسپیراسیون

کودکان خردسال، بعضی از افراد مسن و کسانی که در بلع غذا مشکل دارند باید به دلیل خطر خفگی از مصرف آجیل کامل یا پودر نشده اجتناب کنند.

افراد مبتلا به زوال عقل، بیماری پارکینسون و کاهش تحرک ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر آسپیراسیون باشند. آسپیراسیون در اثر ورود غذا به ریه‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند به عوارضی مانند پنومونی (ذات‌الریه) منجر شود.

عوارض بادام

بادام یک ماده غذای سالم است که طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند. از خواص بادام می‌توان به کنترل وزن، کاهش چربی‌های خون، پیشگیری از بیماری قلبی و بهبود عملکرد غده تیروئید اشاره کرد.

با این حال، کسانی که به بادام آلرژی دارند یا در صورت خوردن آن ممکن است با خطر خفگی مواجه شوند باید از مصرف آن بپرهیزند. همچنین توصیه می‌شود سایر افراد به خصوص افراد چاق حد اعتدال را در مصرف بادام رعایت کنند تا بیشترین بهره را از فواید آن ببرند.

xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید