image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
بهترین دمنوش لاغری خانگی

بهترین دمنوش لاغری خانگی

نوشته الهام زمانی
10 دقیقه مطالعه
به روز شده در 03تیر1403
comment icon0
xfacebookcopy
بهترین دمنوش لاغری خانگی

حتما شنیده یا خوانده‌اید که غذاها در کاهش وزن نقش اساسی دارند. اما آیا می‌دانید که نوشیدنی‌ها از جمله دمنوش‌های گیاهی هم می‌توانند روی وزن شما تاثیر بگذارند؟ آیا با فواید و عوارض مصرف دمنوش لاغری آشنا هستید؟

این مقاله از مجله اینترنتی چنگال به معرفی انواع دمنوش برای لاغری شکم و پهلو اختصاص دارد. اگر می‌خواهید سریع‌تر به وزن ایده‌آل‌تان برسید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع دمنوش لاغری

اگر به فکر کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی خود هستید، مصرف دمنوش‌ گیاهی ممکن است به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. البته به یاد داشته باشید که این نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن راه حل جادویی ارائه نمی‌دهند. در ادامه فهرست چند نوع چای و دمنوش لاغری آورده شده است:

1. دمنوش نعناع

دمنوش نعناع مستقیما متابولیسم چربی را افزایش نمی‌دهد، اما با بهبود سلامت دستگاه گوارش و سرکوب اشتها به کاهش وزن کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که منتول موجود در نعناع در دستگاه گوارش به عنوان شل‌کننده عضلانی عمل می‌کند و باعث کاهش نفخ و بهبود هضم می‌شود. علاوه بر این، عطر نیروبخش این گیاه روی اشتها تاثیر دارد و دریافت کالری را کاهش می‌دهد.

برای تهیه دمنوش نعناع به 2 لیوان آب جوش و یک مشت برگ نعناع خرد شده نیاز دارید. آب جوش را روی نعناع بریزید و درب ظرف را بگذارید. بعد از پنج دقیقه، دمنوش را از صافی رد کنید و آن را بنوشید.

2. دمنوش زنجبیل

اگر می‌خواهید یک دمنوش لاغری خانگی سریع داشته باشید، توصیه می‌کنیم دمنوش زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل غالبا در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، اما بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که احتمالا به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

زنجبیل چربی‌سوزی را تحریک می‌کند، جلوی جذب و ذخیره چربی را می‌گیرد و باعث کاهش اشتها می‌شود. همچنین به کنترل قند خون و جلوگیری از افزایش آن بعد از مصرف وعده‌های غذایی غنی از کربوهیدرات کمک می‌کند.

برای درست کردن دمنوش زنجبیل ابتدا یک قابلمه متوسط را با 2 لیوان آب پر کنید. سپس چهار تا 6 برش زنجبیل پوست کنده و تازه را در آب قرار دهید و آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانید.

دمنوش لاغری با زنجبیل

3. دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی حاوی ماده‌ای به نام کارواکرول است که روی بعضی از پروتئین‌ها و ژن‌های تنظیم‌کننده سنتز چربی تاثیر می‌گذارد و از این طریق باعث کاهش وزن می‌شود.

در حال حاضر تحقیقات کافی در مورد تاثیر پونه کوهی روی وزن وجود ندارد، اما در صورت تمایل می‌توانید دمنوش آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

طرز تهیه دمنوش لاغری با پونه کوهی آسان است. کافی است یک لیوان آب جوش را روی 2 قاشق غذاخوری پونه کوهی خشک بریزید و اجازه دهید 2 تا 4 دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را از صافی رد کنید.

4. دمنوش جینسینگ

جینسینگ که آن را به انواع مختلفی مثل کره‌ای، چینی و آمریکایی طبقه‌بندی می‌کنند غالبا در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه پرخاصیت به کاهش وزن کمک می‌کند. برای مثال، در یک مطالعه حیوانی مشاهده شد جینسینگ با تغییراتی که در تولید چربی و جذب آن ایجاد می‌کند، باعث لاغری می‌شود. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی باید مطالعات باکیفیت روی انسان انجام شود.

شما می‌توانید جینسینگ را به شکل دمنوش مصرف کنید یا آن را داخل انواع غذاها بریزید. این گیاه به شکل مکمل هم در دسترس است. برای تهیه دمنوش باید مقداری آب داغ را روی جینسینگ تازه و خرد شده بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

5. دمنوش زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که به دلیل طعم، رنگ و خواص دارویی خود از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. بیشتر فواید این ادویه به کورکومین موجود در آن نسبت داده می‌شود.

بعضی از محققان معتقدند که کورکومین با افزایش متابولیسم و چربی‎سوزی باعث کاهش وزن می‌شود. با این حال، برای درک بهتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

اگر می‌خواهید از زردچوبه برای بهبود سلامتی و تسریع روند کاهش وزن استفاده کنید، می‌توانید این ادویه را داخل غذاهای خود بریزید یا آن را به شکل دمنوش بخورید. با این حال، به یاد داشته باشید که بیشتر تحقیقات روی عصاره یا مکمل زردچوبه انجام شده‌اند.

کاهش وزن با دمنوش زردچوبه

برای تهیه دمنوش ابتدا یک لیوان آب را به جوش بیاورید. در مرحله بعد، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری دارچین و نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه به آب اضافه کنید. سپس حرارت را خاموش کنید و بگذارید دمنوش 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

6. دمنوش دارچین

تحقیقات در مورد لاغری با دارچین نشان می‌دهد که این ادویه پرخاصیت به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می‌کند که این ممکن است به سرکوب اشتها و کاهش گرسنگی منجر شود. به‌علاوه، دارچین می‌تواند سطح بعضی از آنزیم‌های گوارشی و در نتیجه سرعت تجزیه کربوهیدرات را کاهش دهد.

برای تهیه دمنوش لاغری با دارچین، یک قاشق چای‌خوری از پودر آن را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. روش دیگر این است که یک عدد چوب دارچین را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل آب در حال جوش قرار دهید.

7. دمنوش زیره

زیره فواید زیادی برای سلامتی دارد که یکی از آن‌ها تسریع کاهش وزن و چربی‌سوزی است. در یک مطالعه سه ماهه، زنانی که 2‌ بار در روز ماست را با سه گرم زیره مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که زیره نمی‌خوردند، وزن و چربی بیشتری از دست دادند.

زیره برای پخت و پز و تهیه دمنوش استفاده می‌شود. همچنین به شکل مکمل در دسترس است. برای تهیه دمنوش زیره باید 2 قاشق چای‌خوری از پودر آن را به 1/5 لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را از صافی رد کنید.

8. دمنوش هل

هل یک ادویه با ارزش است که در سراسر جهان برای پخت و پز استفاده می‌شود. این ادویه خواص ترموژنیک دارد، یعنی به افزایش دمای بدن و تقویت متابولیسم کمک می‌کند. به همین دلیل، برای کاهش وزن گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

در یک مطالعه حیوانی، پودر هل به کاهش چربی شکم در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات داشتند کمک کرد. در یک مطالعه حیوانی دیگر هم مشاهده شد که هل سیاه روی چربی انباشته شده در بدن به خصوص چربی شکم تاثیر دارد.

دمنوش لاغری با هل

برای تهیه دمنوش هل باید غلاف چند عدد هل را بشکنید و دانه‌های آن‌ها را در قوری حاوی آب جوش بریزید. سپس قوری را به مدت 10 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا نوشیدنی دم بکشد.

9. دمنوش اسطوخودوس

بعضی از افراد از خواص اسطوخودوس برای کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌کنند. خواب کافی و احساس آرامش به شما کمک می‌کند که برای شرکت در برنامه‌های‌ کاهش وزن انرژی بیشتری داشته باشید.

راه‌های مختلفی برای مصرف اسطوخودوس وجود دارد که یکی از آن‌ها تهیه دمنوش است. برای درست کردن دمنوش باید یک لیوان (250 میلی لیتر) آب جوش را روی نصف قاشق چای‌خوری اسطوخودوس بریزید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد.

10. چای سبز

در رژیم لاغری چای سبز جایگاه ویژه‌ای دارد. چون حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است که از متابولیسم بدن حمایت می‌کند، کارایی بدن را در چربی‌سوزی بهبود می‌بخشد و چربی را به‌ ویژه در ناحیه شکم کاهش می‌دهد. به‌علاوه، مقداری کافئین دارد که می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد.

برای دم کردن چای سبز باید آب را بجوشانید و چند دقیقه صبر کنید تا از جوش بیفتد. یک تا 2 قاشق چای‌خوری چای سبز داخل قوری یا ظرف دمنوش بریزید، آب جوش را به آن اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید. بعد از هفت تا هشت دقیقه می‌توانید چای سبز را نوش جان کنید.

بهترین دمنوش لاغری

دمنوش‌های گیاهی فواید زیادی برای سلامتی دارند. از سوی دیگر، اگر بیش از حد مصرف شوند، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. در جدول زیر می‌توانید فواید و عوارض این نوشیدنی‌ها را مشاهده کنید:

نام دمنوش فواید عوارض احتمالی (در صورت مصرف زیاد)
دمنوش نعناع درمان نفخ و سوء هاضمه

تسکین سردرد

رفع بوی بد دهان

بهبود انرژی بدن و رفع خستگی

بهبود کیفیت خواب

سوزش سر دل
دمنوش زنجبیل درمان بیماری حرکت

کاهش حالت تهوع مرتبط با بارداری یا شیمی‌درمانی

کنترل قند خون و فشار خون

کاهش درد و التهاب

اسهال

دل‌درد

نفخ

سوزش سر دل

دمنوش پونه کوهی کاهش التهاب

از بین بردن رادیکال‌های آزاد

مشکلات گوارشی
دمنوش جینسینگ بهبود عملکرد مغز

تقویت سیستم ایمنی

پیشگیری از سرطان

کاهش خستگی

کاهش قند خون

سردرد

مشکلات خواب

مشکلات گوارشی

ضربان قلب سریع

واکنش شدید پوستی

تورم سینه‌ها و خونریزی واژینال

دمنوش زردچوبه کاهش علائم آرتریت

حفظ سلامت قلب و عروق

کاهش عوارض سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

بهبود عملکرد کبد

ناراحتی معده

حالت تهوع

اسهال

دمنوش دارچین کاهش التهاب

بهبود سلامت قلب

کاهش قند خون

تسکین درد قاعدگی

حالت تهوع

استفراغ

معده‌درد

اسهال

آسیب کبدی (در صورت مصرف زیاد)

دمنوش زیره پیشگیری از سرطان

کنترل قند خون

کاهش التهاب

کاهش کلسترول خون

تقویت حافظه

ناراحتی معده
دمنوش هل حفظ سلامت قلب و کبد

پیشگیری از سرطان

 

واکنش آلرژیک
دمنوش اسطوخودوس کاهش اضطراب

بهبود کیفیت خواب

کاهش التهاب

سردرد

تپش قلب

اسهال

بوی بد دهان

ناراحتی معده

چای سبز کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی

کنترل قند خون

افزایش اضطراب

اختلال خواب

ناراحتی معده

سردرد

کاهش جذب آهن

بهترین زمان مصرف دمنوش لاغری

برای مصرف دمنوش لاغری زمان خاصی مشخص نشده است. بنابراین می‌توانید هر زمان که می‌خواهید از آن‌ استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که مصرف دمنوش در بین وعده‌های اصلی غذا ممکن است به سرکوب اشتها و پیشگیری از پرخوری کمک کند و از این طریق باعث کاهش وزن شود.

کاهش وزن با دمنوش

علاوه بر این، توصیه می‌شود:

  • از مصرف چای سبز و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بلافاصله قبل از خواب بپرهیزید. چون ممکن است خواب شما را مختل کنند و روی کیفیت آن تاثیر بگذارند.
  • برای تعیین بهترین زمان مصرف دمنوش به داروهای مصرفی خود توجه کنید. چون احتمال دارد دمنوش‌ها با آن‌ها تداخل داشته باشند. در این شرایط ممکن است لازم باشد از مصرف دمنوش خودداری کنید یا بین زمان مصرف آن و زمان مصرف دارو فاصله بیندازید.

نکات مهم برای مصرف دمنوش لاغری

گیاهانی که برای تهیه دمنوش استفاده می‌شوند ممکن است برای همه مناسب نباشند. برای اینکه مصرف دمنوش لاغری بدون عوارض جانبی جدی باشد، توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنید:

  • در مصرف دمنوش زیاده‌روی نکنید.
  • تا حد امکان از شکر یا سایر شیرین‌کننده‌های پرکالری برای طعم‌دار کردن دمنوش استفاده نکنید.
  • در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از امتحان کردن دمنوش درباره فواید و عوارض احتمالی آن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • اگر در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید، بدون مشورت با پزشک از هیچ نوع دمنوشی استفاده نکنید. این توصیه در مورد کودکان و نوجوانان هم صدق می‌کند.
  • اگر در حین مصرف دمنوش با علائم آلرژی مثل کهیر، خارش و… مواجه شدید، فورا مصرف آن را قطع کنید و نزد پزشک بروید.

لاغری بدون رژیم و ورزش بسیار سخت است. بعضی از دمنوش‌ها می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند، اما باید حتما در کنار رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شوند. اگر می‌خواهید در مورد نحوه اصلاح رژیم غذایی خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله «چگونه لاغر شویم» را بخوانید.

لاغری با دمنوش

گیاهان و ادویه‌ها نه‌تنها باعث بهبود طعم غذاها می‌شوند، بلکه می‌توانند چربی‌سوزی را افزایش دهند و احساس سیری را تحریک کنند. به‌علاوه، غالبا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که از سلامت بدن حمایت می‌کنند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

ساده‌ترین راه برای بهره‌مندی از خواص گیاهان و ادویه‌های چربی‌سوز این است که از آن‌ها برای تهیه دمنوش استفاده کنید. اگر مصرف دمنوش لاغری با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم همراه باشد، سریع‌تر به وزن دلخواه خود می‌رسید.

رژیم کاهش وزن باید با توجه به شرایط جسمی و اهداف شما تنظیم شود. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن چنگال از میزان اضافه وزن خود مطلع شوید و برای رفع آن یک برنامه غذایی مناسب دریافت کنید.

منابع: health, healthline, medicinenet

5/5 - (5 امتیاز)
xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • انواع دمنوش لاغری
  • بهترین دمنوش لاغری
  • بهترین زمان مصرف دمنوش لاغری
  • نکات مهم برای مصرف دمنوش لاغری