image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
کالری سوزی رابطه جنسی؛ آیا فعالیت جنسی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

کالری سوزی رابطه جنسی؛ آیا فعالیت جنسی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

نوشته الهام زمانی
7 دقیقه مطالعه
به روز شده در 10شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
کالری سوزی رابطه جنسی؛ آیا فعالیت جنسی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

وقتی به فعالیت بدنی و کالری‌ سوزی فکر می‌کنید به احتمال زیاد دویدن، شنا کردن یا حتی وزنه زدن به ذهن‌تان خطور می‌کند. اما رابطه جنسی چطور؟ آیا کالری سوزی رابطه جنسی هم مثل سایر فعالیت‌های بدنی قابل‌توجه است؟

رابطه جنسی باعث پمپاژ خون می‌شود. اما برخلاف تصور بیشتر مردم، کالری سوزی ناشی از آن چشمگیر نیست. با این حال، مزایای جسمی و روانی دیگری دارد که از اهمیت زیادی برخوردارند.

اگر می‌خواهید درباره فواید رابطه جنسی و مقدار کالری مورد نیاز برای انجام آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

رابطه جنسی چقدر کالری می‌سوزاند؟

بسیاری از زوجین بعد از ازدواج شروع به چاق شدن می‌کنند. به همین دلیل، در مورد چاقی بعد از ازدواج و رابطه جنسی سوال می‌پرسند و می‌خواهند بدانند که آیا رابطه جنسی باعث افزایش کالری سوزی می‌شود یا خیر.

کالری سوزی رابطه جنسی مثل ورزش کردن در باشگاه نیست. با این حال می‌تواند مثل راه رفتن، ایستادن، مطالعه کردن و… بخش کوچکی از کالری مصرفی شما در طول روز را تشکیل دهد.

به عبارت دیگر، رابطه جنسی ممکن است برای تقویت کالری سوزی و کاهش وزن یک استراتژی موثر نباشد؛ اما فعالیت کلی شما را افزایش می‌دهد و باعث تقویت ارتباط شما با همسرتان می‌شود.

تحقیقات متعددی در مورد کالری سوزی رابطه جنسی انجام شده است. نتیجه این تحقیقات به شرح زیر است:

  • کالری مصرف شده در هر دقیقه: مردان در هر دقیقه رابطه جنسی به طور میانگین حدود 4/2 کالری انرژی می‌سوزانند، در حالی که این مقدار برای زنان 3/1 کالری در دقیقه است. البته میزان مصرف کالری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی مثل شدت حرکات و مدت زمان رابطه و تفاوت‌های فردی (سن و ترکیب بدن) بستگی دارد.
  • کالری مصرف شده در هر ساعت: اگر رابطه جنسی به یک ساعت افزایش یابد، مردان تقریبا 252 کالری و زنان حدود 180 کالری انرژی می‌سوزانند. این اعداد قابل‌توجه به نظر می‌رسند. اما حقیقت این است که رابطه جنسی به طور میانگین فقط 6 دقیقه طول می‌کشد. به عبارت دیگر، میزان کالری سوزی مردان و زنان در یک جلسه رابطه جنسی به ترتیب تقریبا 25 و 19 کالری است.

 

محاسبه کالری رابطه جنسی

همان‌طور که گفته شد، کالری سوزی رابطه جنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین کالری شماری دقیق آن به دلیل تنوع فعالیت‌ها و ویژگی‌های فردی چالش‌برانگیز است. با این حال، روش‌های مختلفی برای تخمین آن وجود دارد. برای مثال:

  • مدت زمان رابطه جنسی خود را بر حسب دقیقه محاسبه کنید. سپس اگر مرد هستید، این عدد را در 4/2 و اگر زن هستید، آن را در 3/1 ضرب کنید.
  • از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهند جزئیات فعالیت خود و خصوصیات فردی‌تان را در یک ماشین حساب وارد کنید. این ابزارها معمولا شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها هستند.

روش محاسبه کالری سوزی رابطه جنسی

مقایسه کالری سوزی رابطه جنسی با سایر فعالیت‌ها

رابطه جنسی یک راه سالم برای افزایش فعالیت روزمره محسوب می‌شود. اما تمرکز اصلی آن صمیمیت و لذت است و افزایش فعالیت بدنی مزیتی است که در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

تمرینات ورزشی منظم در مقایسه با رابطه جنسی با کالری سوزی بیشتری همراه هستند و طیف وسیع‌تری از مزایا را به شما ارائه می‌دهند. از این‌رو توصیه می‌شود بزرگسالان در طول هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهند و حداقل 2 بار در هفته ورزش‌های مقاومتی یا فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات (مثل تمرین با دمبل) را در برنامه خود بگنجانند.

مردان و زنان طی 30 دقیقه رابطه جنسی به ترتیب حدود 126 و 93 کالری انرژی می‌سوزانند. جدول زیر کالری‌سوزی یک فرد 86 کیلویی را در حین انجام 30 دقیقه ورزش نشان می‌دهد:

نوع فعالیت کالری مصرف شده
پیاده‌روی سریع 173
دویدن 432
دوچرخه‌سواری 173
شنا 259

 

آیا در خودارضایی هم کالری مصرف می‌شود؟

شواهد در مورد مقدار کالری مصرف در خودارضایی نشان می‌دهد که با هر بار انجام این کار حداقل پنج تا 6 کالری انرژی می‌سوزانید.

خودارضایی خون را به سراسر بدن پمپاژ می‌کند و ضربان قلب را بالا می‌برد. بنابراین هر چقدر با شدت بیشتر یا در مدت زمانی طولانی‌تری انجام شود، احتمالا تاثیر بیشتری روی کالری سوزانده شده دارد.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که کالری سوزی خودارضایی در مقایسه با رابطه جنسی که با فرد دیگری دارید، کمتر است.

 

چگونه در رابطه جنسی کالری بیشتری بسوزانیم؟

بر اساس تحقیقات، فعالیت جنسی تاثیر زیادی در کالری سوزی شما ندارد. با این حال، با روش‌های زیر ممکن است بتوانید در حین انجام آن کالری بیشتری بسوزانید:

1. زمان بیشتری را به رابطه اختصاص دهید

مانند هر فعالیت دیگری، هر چقدر مدت زمان بیشتری درگیر فعالیت جنسی باشید، کالری بیشتری می‌سوزانید. برای طولانی‌تر کردن رابطه بهتر است بخشی از وقت خود را به عشق بازی یا معاشقه اختصاص دهید. کالری سوزی رابطه جنسی با افزایش ضربان قلب بیشتر می‌شود و حتی معاشقه می‌تواند روی ضربان قلب شما تاثیر بگذارد.

راه‌های افزایش کالری سوزی رابطه جنسی

2. سعی کنید رابطه گرم و پرهیجانی داشته باشید

این سوال که ایا ارضا شدن زن باعث لاغری می شود یا انرژی از دست رفته در انزال چقدر است، از سوی بسیاری از افراد مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که اطلاعات زیادی در مورد ارتباط ارگاسم و کالری سوزی وجود ندارد.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی در لحظات منتهی به ارگاسم افزایش می‌یابد و ضربان قلب در آن زمان به اوج خود می‌رسد. بنابراین هر چقدر رابطه جنسی بهتری داشته باشید، احتمالا کالری بیشتری می‌سوزانید.

3. پوزیشن‌های مختلف را امتحان کنید

پوزیشن‌هایی که به تلاش جسمی بیشتری نیاز دارند باعث افزایش کالری سوزی رابطه جنسی می‌شوند. علاوه بر این، تغییر پوزیشن در طول رابطه باعث حرکت کردن شما می‌شود و روی میزان کالری مصرف شده تاثیر می‌گذارد.

4. سرعت یا شدت حرکات را افزایش دهید

شدت حرکات شما هم می‌تواند در تعیین میزان کالری سوزانده شده در حین رابطه جنسی نقش داشته باشد. بنابراین کالری سوزی یک رابطه جنسی آرام در مقایسه با یک رابطه پرتحرک کمتر است.

این موضوع دقیقا مثل تفاوت راه رفتن با دویدن است. هر چقدر سریع‌تر حرکت کنید، ضربان قلب شما بالاتر می‌رود و مصرف کالری بیشتر می‌شود.

 

سایر فواید رابطه جنسی

علاوه بر کالری سوزی، رابطه جنسی فواید دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • محافظت از سلامت قلب: در یک مطالعه مردانی که حداقل 2 بار در هفته رابطه جنسی داشتند، کمتر از مردانی که این کار را فقط یک بار در ماه انجام می‌دادند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.
  • کاهش استرس و بهبود خواب: پس از ارگاسم، هورمون‌هایی به نام اکسی‌توسین و پرولاکتین در بدن ترشح می‌شوند که با حس سیری، آرامش و خواب‌آلودگی مرتبط هستند.
  • تقویت عضلات کف لگن: عضلات کف لگن از مثانه، روده و رحم حمایت می‌کنند. انقباض این عضلات باعث سفت شدن دهانه واژن، مقعد و مجرای ادرار می‌شود. بنابراین تقویت آن‌ها به کنترل عملکردهای حیاتی بدن از جمله دفع ادرار کمک می‌کند. همچنین می‌تواند توانایی دستیابی به احساسات لذت‌بخش در طول رابطه جنسی را افزایش دهد.

فواید رابطه جنسی

اطلاعات مختلفی در مورد کالری سوزی رابطه جنسی وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد در هر دقیقه فعالیت جنسی تقریبا سه تا چهار کالری انرژی مصرف می‌شود که می‌توان گفت مقدار ناچیزی است.

فواید رابطه جنسی فراتر از کالری سوزی است. تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت جنسی می‌تواند رابطه زوجین را بهبود بخشد، استرس را کاهش ‌دهد، روی خواب تاثیر مثبت داشته باشد و حتی از سلامت قلب محافظت کند.

منابع: healthline, verywellhealth, healthline

5/5 - (10 امتیاز)
xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • رابطه جنسی چقدر کالری می‌سوزاند؟
  • محاسبه کالری رابطه جنسی
  • مقایسه کالری سوزی رابطه جنسی با سایر فعالیت‌ها
  • آیا در خودارضایی هم کالری مصرف می‌شود؟
  • چگونه در رابطه جنسی کالری بیشتری بسوزانیم؟
  • سایر فواید رابطه جنسی