image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
رژیم لاغری شیر و خرما چیست؟ + برنامه رژیم ۲۱ روزه

رژیم لاغری شیر و خرما چیست؟ + برنامه رژیم ۲۱ روزه

نوشته فاطمه استدلال
13 دقیقه مطالعه
به روز شده در 24شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
رژیم لاغری شیر و خرما چیست؟ + برنامه رژیم ۲۱ روزه

رژیم شیر و خرما یکی از رژیم‌های گیاهی برای لاغری و کاهش وزن است که می‌تواند نتیجه خوبی برای شما به دنبال داشته باشد. با این حال باید دقت کنید که حتما رژیم لاغری شیر و خرما را در مدت زمان کوتاه بگیرید و زیر نظر پزشک باشید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

در این مقاله، ما قصد داریم درباره رژیم شیر و خرما صحبت کرده و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. با مطالعه این مقاله، می‌توانید اطلاعات مفیدی را درباره رژیم شیر و خرما 7 روزه یا دیگر انواع این رژیم به دست آورده و متناسب با شرایط خود، آن را انجام دهید. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن سریع با کمترین عوارض هستید، این مقاله را از دست ندهید.

رژیم لاغری شیر و خرما چیست؟

این رژیم از دو ماده اصلی تشکیل شده است؛ از این رو دسترسی به آن بسیار ساده بوده و شما در هر شرایطی می‌توانید پایبندی به این رژیم را حفظ کنید. به عبارت ساده در رژیم لاغری شیر و خرما، شما برای هر وعده غذایی باید یک لیوان شیر کم‌چرب و تعداد مشخصی خرما مصرف کنید.

اکثر افراد از رژیم شیر با خرما، به عنوان رژیم لاغری سریع یاد می‌کنند. از این رو اگر به دنبال یک روش موثر هستید که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن وزن کم کنید این رژیم می‎تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. البته منابع علمی معتبر مانند سایت happiest health توصیه می‌کنند رژیم شیر با خرما را بیشتر از یک هفته ادامه ندهید.

اگر قصد استفاده طولانی مدت از این رژیم را دارید، باید بعد از گذشت یک هفته به حالت عادی بازگشته و بعد از هفت روز دوباره این رژیم را از سر بگیرید. رژیم شوک سه روزه شیر و خرما یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی در این زمینه بوده که باعث می‌شود شما از استپ وزنی خارج شده و کاهش وزن چشمگیری داشته باشید.

مزایای رژیم شیر و خرما برای لاغری چیست؟

با رژیم شیر و خرما چند کیلو کم می‌کنیم؟

یکی دیگر از موضوعاتی که درباره رژیم لاغری شیر و خرما باید بدانید، میزان لاغری و کاهش وزن است. به صورت کلی میزان دقیق لاغری و کاهش وزن به عوامل مختلفی وابسته است که از میان آن‌ها می‌توانیم به متابولیسم یا همان میزان سوخت و ساز بدن اشاره کنیم.

اما اگر بخواهیم نتایج حاصل‌شده از این رژیم را به صورت میانگین بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که در صورت پیروی از رژیم سریع شیر و خرما، شما می‌توانید بین 3 تا 4 کیلوگرم در هفته کاهش وزن داشته باشید.

شیر و خرما کالری زیادی نداشته و همین موضوع، باعث می‌شود که بدن شروع به چربی سوزی کند. ترکیبات خاصی که در شیر و خرما وجود دارند، باعث می‌شود که شما برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید؛ بدون اینکه احساس نیاز به غذای بیشتری بکنید.

از طرفی در برخی از مواقع ممکن است افراد رژیم شیر و موز را نیز مورد استفاده قرار دهند که برای خروج از استپ وزنی تا حد زیادی کمک‌کننده است. کالری شیرموز هم متناسب بوده و می‌تواند با یک رژیم سه روزه شوک، شما را به وزن ایده آل برساند.

 

خواص شیر و خرما برای لاغری

برای اینکه بتوانید با اطمینان خاطر بیشتری از رژیم شیر وخرما پیروی کرده و به نتیجه دلخواه برسید، لازم است تا اطلاعات بیشتری درباره خواص شیر و خرما برای لاغری به دست آوریم. به صورت کلی شیر و خرما هر دو از مواد غذایی مفید و پر خاصیت هستند که معمولا مصرف روزانه آن‌ها هم توصیه می‌شود.

این مواد، هر دو منبعی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای بدن هستند و می‌توانند تا حد زیادی نیاز بدن را در این زمینه تامین کنند. در این بخش به بررسی کلی خواص شیر و خرما برای لاغری می‌پردازیم.

خواص شیر

شیر را می‌توانیم به عنوان یک منبع غنی از پروتئین در نظر بگیریم که برای بدن لازم است. شیر این قابلیت را دارد که نقش پروتئین کامل را ایفا کرده و تمام نیاز بدن را در این راستا تامین کند. مصرف شیر برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم ضروری بوده و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. علاوه بر این، ترکیبات مختلفی دیگری مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین K2 هم به میزان قابل توجهی در شیر وجود دارند. مهمترین خواص شیر برای لاغری عبارتند از:

  • کاهش اشتهای بیش از حد
  • کمک به فرایند هضم غذا
  • آسان‌تر کردن فرایند جذب مواد مغذی
  • بهبود عملکرد قلب و سوخت و ساز بدن
  • جلوگیری از ریزه خواری

خواص خرما برای لاغری چیست؟

خواص خرما

خرما سرشار از پروتئین و کربوهیدرات بوده و کالری موجود در آن به مراتب بیشتر از سایر میوه‌ها است. از این رو می‌تواند در روند رژیم لاغری سریع با شیر و خرما، انرژی مورد نیاز شما را تامین کند تا بدون کمترین مشکل، این بازه زمانی را پشت سر بگذارید. کالری خرما هم خیلی زیاد نیست و می‌تواند با جایگزین شدن در وعده‌های غذایی، کمک زیادی به لاغری شما بکند.

همچنین خرما دارای کلسیم زیادی بوده که بر روی سلامت استخوان‌های شما هم اثرگذار است. آهن موجود در خرما می‌تواند برای افرادی که با کم‌خونی درگیر هستند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. از دیگر خواص خرما برای لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به ایجاد احساس سیری
  • جلوگیری از افت قند در زمان رژیم
  • رساندن چربی طبیعی به بدن
  • جلوگیری از آسیب دیدن پوست و مو در روند لاغری

 

مضرات رژیم شیر و خرما

طبیعتا این نوع رژیم شیر که با خرما ترکیب شده، در کنار مزایای متعدد و گوناگون، معایبی هم دارد که شما باید آگاهی خود را نسبت به آن‌ها بالاتر ببرید. از جمله مضرات و عوارض این رژیم که ممکن است افراد را به خود درگیر کنند، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

کمبود تنوع غذایی

با وجود اینکه شیر و خرما سرشار از مواد مغذی هستند، باز هم نمی‌توانیم محدودیت تنوع غذایی را در این رژیم نادیده بگیریم. تصور کنید شما تمام روز خود را صرفا با دو ماده غذایی پشت سر بگذارید؛ همین موضوع باعث شده تا پیروی از این رژیم برای طولانی مدت به هیچ عنوان عقلانی نباشد.

حساسیت به شیر

برخی از افراد ممکن است حساسیت‌های شدیدی به شیر داشته باشند. در واقع سیستم گوارش این افراد تحمل لاکتوز را نداشته و ممکن است با عوارض مختلفی مانند دل درد، معده درد و یا اسهال درگیر شوند. از این رو رژیم شیر و خرما نمی‌تواند انتخاب خوبی برای این افراد محسوب شود.

بالا بردن قند خون

در رژیم غذایی شیر و خرما شما باید روزانه 27 عدد خرما مصرف کنید؛ همین موضوع ممکن است قند خون شما را بالا ببرد. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید یا سابقه این بیماری را در نزدیکان خود دارید، برای گرفتن این رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه از رژیم لاغری شیر و خرما استفاده کنیم؟

ضعف بدن

یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن، کربوهیدرات است. در واقع بدن هر فرد در طول روز نیاز به مقدار مشخصی کربوهیدرات دارد که باید از طریق مواد غذایی تامین شود. در صورتی که مقدار کربوهیدرات دریافتی کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، بدن دچار کاهش انرژی و ضعف خواهد شد. این همان چیزی است که احتمالا در رژیم شیر و خرما باعث کمبود انرژی بدن می‌شود.

کمبود فیبر

از دیگر مواد مورد نیاز برای بدن می‌توانیم به فیبر اشاره کنیم. در صورتی که بدن فیبر کافی دریافت نکند، درگیر مشکلات گوارشی مختلفی مانند نفخ معده و یبوست خواهد شد.

 

برنامه رژیم شیر و خرما 21 روزه

همان طور که در قسمت‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، دنبال کردن رژیم لاغری شیر و خرما برای مدت‌زمان بیشتر از هفت روز به هیچ عنوان توصیه نشده و می‌تواند عوارض سنگینی را به دنبال داشته باشد. با این حال افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند، به جای رژیم شیر خرما 7 روزه، اقدام به گرفتن رژیم 21 روزه می‌کنند تا بتوانند وزن بیشتری کم کنند. البته برای رسیدن به این هدف، می‌توانید رژیم لاغری سه هفته ای هم داشته باشید.

برای اینکه بتوانید این رژیم را طولانی‌تر از 7 روز دنبال کنید، باید به نکات ویژه‌ای در این راستا توجه داشته باشید. در این حالت شما می‌توانید یک هفته رژیم شیر و خرما را دنبال کرده و بعد از هفته اول، رژیم لاغری سه روزه با خرما را جایگزین کنید تا فشار بیش از حدی به بدن وارد نشود. اگر قصد گرفتن رژیم 21 روزه شیر و خرما را دارید، بر طبق برنامه زیر عمل کنید:

هفته اول

در اولین هفته، بدن بیشترین میزان آمادگی را برای لاغری دارد و شما می‌توانید از رژیم لاغری سریع با شیر و خرما به راحتی بهره ببرید. در این هفته برای وعده‌های غذایی خود باید یک لیوان شیر همراه با 9 عدد خرما مصرف کنید. این وعده‌ها هر 7 روز به صورت مرتب تکرار خواهند شد.

به صورت کلی در روز شما مجاز به خوردن سه لیوان شیر و 27 عدد خرما هستید که می‌توانید مطابق به میل خود آن‌ها را مدیریت کنید. به عنوان میان وعده در مواقع گرسنگی می‌توانید از کاهو بدون سس استفاده کنید.

هفته دوم

بعد از اینکه رژیم شیر و خرما 7 روزه را پشت سر گذاشتید، می‌توانید وارد هفته دوم از رژیم لاغری سه هفته ای بشوید. در این هفته باید به غیر از شیر و خرما، از مواد غذایی دیگری هم در برنامه خود استفاده کنید. روز اول و دوم را مشابه با هفته اول پشت سر بگذارید؛ اما در روز سوم برای ناهار و شام در حد 5 قاشق برنج همراه با خورشت‌های بدون چربی را جایگزین کنید.

نحوه انجام رژیم 21 روزه شیر و خرما به چه صورت است؟

توجه داشته باشید که در این روز هیچ‌گونه میان وعده‌ای نباید استفاده شود. روز چهارم و پنجم را مشابه با روز اول فقط با شیر و خرما طی کنید. میان وعده‌های شما در روز 4 و 5 می‌توانند سالاد کاهو، گوجه، خیار و هویج باشند و می‌توانید از سس ماست، سرکه یا آب‌لیمو هم برای سالاد خود استفاده کنید.

روز ششم باید به تعادل در رژیم خود بپردازید. بعد از صبحانه‌ای که شیر و خرما صرف کردید، برای ناهار و شام باید 5 قاشق برنج همراه با خورش بدون چربی بخورید. در این روز هم مجاز به هیچ میان وعده‌ای نخواهید بود. روز هفتم رژیم هم دقیقا مشابه با روزهای چهارم و پنجم فقط با شیر و خرما و میان وعده پشت سر گذاشته می‌شود.

هفته سوم

بعد از اینکه توانستید هفته‌های اول دوم را با کمک خرما و شیر پشت سر بگذارید، قدم به هفته سوم خواهید گذاشت. در این هفته شما می‌توانید نتیجه کاهش وزن را به صورت کامل مشاهده کنید. در هفته سوم باید یک روز درمیان رژیم شیر و خرما را پیش بگیرید. برنامه غذایی سایر روزها مشابه با هفته دوم اجرا می‌شود. سه روز در این هفته مشابه با رژیم شوک سه روزه شیر و خرما بوده و می‌تواند باعث تثبیت نتیجه شود.

 

نکات مهم در رژیم غذایی شیر و خرما

برای اینکه بتوانید از رژیم لاغری شیر و خرما نتیجه بگیرید، نیاز است که یک سری نکات را در این دوران رعایت کنید. در غیر این صورت، ممکن است که رژیم غذایی شما نتیجه نداده و حتی باعث افزایش وزن یا بروز عوارض دیگر شود. مهمترین نکات در رعایت رژیم شیر و خرما عبارتند از:

  • اگر تنها نیاز به کاهش وزن 3 تا 4 کیلوگرم دارید، یک هفته این رژیم را رعایت کنید.
  • اگر رژیم لاغری شیر و خرما را به مدت 21 روز گرفتید، حتما از کربوهیدرات و پروتئین‌های حیوانی در روز آزاد خود استفاده کرده و در میان وعده‌ها، سبزیجات زیادی بخورید.
  • بهتر است رژیم را زمانی شروع کنید که کار کمتری دارید؛ زیرا انرژی شما تحلیل پیدا می‌کند.
  • در دوران رژیم شیر و خرما، مصرف انواع چای و قهوه با قند رژیمی مشکلی ندارد.
  • حداقل در طول روز 8 لیوان آب بخورید تا در طی مدت رژیم، بدن شما دچار کم آبی نشود.
  • هرگز رژیم شیر و خرما را به صورت خودسرانه نگیرید و حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

آیا کاهش وزن بعد از رژیم شیر و خرما، بر میگردد؟

رژیم خرما و چای، چنین چیزی وجود دارد؟

واقعیت اینجاست که برخلاف جست‌وجوهایی که در اینترنت برای رژیم لاغری خرما و چای سبز یا سیاه می‌شود، تقریبا می‌توانیم بگوییم چنین رژیمی برای کاهش وزن وجود ندارد. مسلما هرکسی که مایل باشد، می‌تواند به مدت 3 یا 5 یا 7 روز فقط چای و خرما میل کند، تا اصطلاحا به بدن خود شوک بدهد. اما آیا اینکار توصیه می‌شود؟ مسلما خیر.

کی از ایرادات وارده به رژیم لاغری شیر و خرما کربوهیدرات ناکافی (که عملا سوخت بدن است)، نبود پروتئین حیوانی، کمبود یکسری ویتامین‌ها و مواد معدنی و البته فیبر پایین است. حالا تصور کنید منبع اصلی پروتئین را هم حذف کنید.

به جای برنامه‌های اصطلاحا سخت با حداقل کالری مانند رژیم لاغری خرما و چای، بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که اگر قصد کاهش وزن دارید، روزانه 4 تا 6 عدد خرما بخورید. می‌توانید آن‌ها را صبح همراه با یک فنجان قهوه تلخ و عصر با یک فنجان چای شیر یا چای سبز میل کنید.

به همین ترتیب رژیم خرما برای لاغری (فقط خرما) و رژیم لاغری با شیر (فقط شیر) هم اصلا از طرف متخصص‌های حوزه سلامت و تغذیه توصیه نمی‌شوند.

 

سوالات متداول درباره رژیم شیر و خرما

چه کسانی نباید رژیم شیر و خرما بگیرند؟

افرادی که به لاکتوز حساسیت داشته و قادر به هضم شیر نیستند، افرادی که به ترکیبات خرما حساسیت دارند و همچنین بیماران دیابتی نباید از این رژیم پیروی کنند. افرادی که به بیماری‌های خاص درگیر هستند هم باید بعد از مشورت با پزشک خود به سراغ این رژیم لاغری بروند.

در این رژیم از چه نوع شیری استفاده می‌شود؟

برای کاهش وزن سریع‌تر و راحت‌تر، توصیه می‌کنیم از شیر کم‌چرب استفاده کنید تا به هدفی که دارید، برسید.

کالری یک لیوان شیر و خرما چقدر است؟

میزان کالری دریافتی از شیر و خرما، کمتر از میزان مورد نیاز بدن در طول روز است. هر 100 گرم خرما در حدود 277 کالری دارد که در مقایسه با مواد غذایی مصرفی به مراتب کمتر است.

بهترین زمان مصرف شیر خرما برای لاغری چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خوردن این ترکیب اول صبح است؛ چراکه باعث می‌شود انرژی مورد نیاز برای طول روز را به دست آورید.

آیا می توانم رژیم خرما و شیر را به طور نامحدود ادامه دهیم؟

این رژیم در دسته رژیم‌های لاغری سخت قرار می‌گیرد، از این رو برای بهره بردن از خواص شیر و خرما برای لاغری، این مدل رژیم شیر را برای یک یا نهایتا 3 هفته ادامه دهید. طولانی‌تر شدن این زمان می‌تواند عوارض و آسیب‌هایی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

نتایج رژیم شیر و خرما چیست؟

نتایج رژیم شیر و خرما بلافاصله قابل مشاهده است؛ اما برای از بین نرفتن اثر آن لازم است که رعایت غذایی داشته باشید تا مجددا درگیر اضافه وزن بیش از حد نشوید.

میزان ماندگاری نتایج رژیم شیر و خرما چقدر است؟

عموما رژیم‌هایی که محدود به چند ماده غذایی بوده و سخت هستند، خیلی زود بازگشت وزنی دارند؛ اما اگر پس از گذشت دوره این رژیم، بتوانید یک رژیم غذایی سالم و متناسب با سبک زندگی خود را ادامه دهید، می‌توانید این کاهش وزن را حفظ کنید.

با رژیم لاغری شیر و خرما چند کیلو کم می کنیم؟

رژیم‌های لاغری مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید بادر نظر گرفتن وضعیت بدنی خود از میان آن‌ها به انتخاب بپردازید. رژیم لاغری شیر و خرما یکی از بهترین رژیم‌های موثر است که باعث می‌شود در مدت‌زمان کوتاهی از استپ وزنی خارج شده و کاهش وزن داشته باشید.

در بخش‌های قبلی به صورت کلی به معرفی رژیم شیر و خرما پرداختیم تا شما بتوانید با آگاهی کامل درباره خواص شیر و خرما، از این رژیم پیروی کنید. برنامه غذایی مناسب برای این رژیم را هم معرفی کردیم، بر این اساس می‌توانید مطابق با یک برنامه اصولی در این رژیم پیش بروید تا به نتیجه‌ای که در نظر دارید برسید.

5/5 - (15 امتیاز)
xfacebookcopy
back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • رژیم لاغری شیر و خرما چیست؟
  • با رژیم شیر و خرما چند کیلو کم می‌کنیم؟
  • خواص شیر و خرما برای لاغری
  • مضرات رژیم شیر و خرما
  • برنامه رژیم شیر و خرما 21 روزه
  • نکات مهم در رژیم غذایی شیر و خرما
  • رژیم خرما و چای، چنین چیزی وجود دارد؟
  • سوالات متداول درباره رژیم شیر و خرما