image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
رژیم لاغری جنرال موتورز اصلی به همراه برنامه رژیم 7 روزه

رژیم لاغری جنرال موتورز اصلی به همراه برنامه رژیم 7 روزه

نوشته فاطمه استدلال
13 دقیقه مطالعه
به روز شده در 24شهریور1403
comment icon1
xfacebookcopy
رژیم لاغری جنرال موتورز اصلی به همراه برنامه رژیم 7 روزه

رژیم لاغری جنرال موتورز ادعا می‌کند که با این رژیم می‌توانید در عرض یک هفته، 10 تا 17 پوند (یعنی تقریبا 4.5 تا 7.7 کیلوگرم) وزن کم کنید. البته این کاهش وزن سریع عوارضی هم دارد که بهتر است حتما به آن توجه شود.

در ادامه رژیم جنرال موتورز را با جزئیاتی مانند رویکرد آن، مزایا، معایب و … به همراه یک نمونه رژیم ۷ روزه بررسی می‌کنیم، تا ببینیم آیا این رژیم برای شما مناسب است یا خیر. با «چنگال» همراه باشید.

رژیم غذایی جنرال موتورز چیست؟

رژیم لاغری جنرال موتورز (General Motors Diet یا GM Diet) یک برنامه غذایی هفت روزه است که به شما کمک می‌کند تا تنها در یک هفته، حدود 5 تا 8 کیلو لاغر شوید.

این رژیم بسیاری از گروه‌های غذایی را حذف می‌کند و تنها افراد را مجاز می‌کند که غذاهای خاصی را در روزهایی به خصوص مصرف کنند. رژیم لاغری جنرال موتورز یک سوپ معروف هم دارد که شرکت‌کنندگان می‌توانند آن را در حین رژیم میل کنند.

 

آیا علم رژیم جنرال موتورز را تایید می‌کند؟

خبر بد اینجاست که هیچ تحقیق و پژوهش علمی‌ای از این رژیم به اصطلاح معجزه‌آسا پشتیبانی نمی‌کند. البته گروهی هم هستند که از این برنامه به عنوان رژیم دیتاکس سم‌زدایی GM یاد می‌کند. و خب، این هم نگران‌کننده است. چرا که رژیم‌های دیتاکسِ سرخود اصولا ایده خوبی نیستند.

متخصصان رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز را برای کاهش وزن یا گنجاندن در سبک زندگی توصیه نمی‌کنند. این برنامه غذایی بدون عوارض نیست، و نتیجه پایداری ندارد. این رژیم از غذاهای سالم تشکیل شده، اما نحوه و زمان خوردن آنها عجیب و سختگیرانه است. مثلا در روز اول رژیم جنرال موتورز اصلی، شما فقط می‌توانید میوه بخورید.

چنین مواردی هم وجهه‌ای غیر واقعی به برنامه GM می‌دهد، هم از نظر روانی و روانشناسی فرد را تحت فشار می‌گذارد. با این وجود، این رژیم همچنان جای بحث دارد. به این ترتیب بهتر می‌توانید الگوهای ناسالم آن را پیدا کنید، و در سایر رژیم‌های سریع‌السیر هم آنها را تشخیص دهید.

رژیم جنرال موتورز اصلی

رژیم جنرال موتورز: نسخه اصلی

این رژیم شامل خوردن غذاهای خاص در روزهای خاص، حذف چندین گروه غذایی و نوشیدنی‌ها و میل کردن چیزی به نام «سوپ شگفت‌انگیز جنرال موتورز» هنگام گرسنگی است. این سوپ با کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه آماده می‌شود. دقت کنید که این برنامه یک رژیم لاغری سریع است که سختی‌های خود را به همراه دارد.

برنامه رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز به این شکل است:

روز اول : در روز اول فقط میوه مجاز است؛ هر میوه‌ای به جز موز و انبه. خوردن ملون هم برای کاهش وزن توصیه شده است؛ اگرچه هیچ مطالعه‌ای نشان نمی‌دهد که ملون به طور خاص به کاهش وزن کمک کند.
روز دوم : در این روز فقط می‌توان سبزیجات خورد، خام یا پخته. اگر بخواهید سیب زمینی مصرف کنید، باید آن را به وعده صبحانه محدود کنید.
روز سوم : در روز سوم رژیم غذایی جنرال موتورز می‌توانید از هر نوع میوه و سبزیجات به جز موز و سیب زمینی استفاده کنید.
روز چهارم : فقط موز و شیر مجاز است. حداکثر ۶ عدد موز بزرگ یا ۸ عدد موز کوچک بخورید، و سه لیوان شیر بنوشید. این رژیم شیر بدون چربی را توصیه می‌کند، اما شیر کامل یا 2 درصد هم مجازند.
روز پنجم : در این روز رژیم لاغری جنرال موتورز متحول می‌شود، و می‌توانید گوشت گاو، مرغ یا ماهی بخورید. به غیر از گوشت، به غیر از این می‌توانید تا شش گوجه فرنگی و سوپ شگفت‌انگیز هم میل کنید.
روز ششم : گوشت گاو، مرغ یا ماهی به علاوه سبزیجات نامحدود (البته به جز سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت و نخود فرنگی) مجاز است.
روز هفتم : در روز آخرِ فقط می‌توانید برنج قهوه‌ای، میوه، آب‌میوه و سبزیجات مصرف کنید.

رژیم جنرال

نمونه منو برای رژیم لاغری جنرال موتورز اصلی

در بخش قبل با حال و هوای رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز آشنا شدید. اینجا یک نمونه منوی مشخص و دقیق را مرور می‌کنیم تا ایده بگیرید:

روز اول

  • صبحانه: 1 کاسه توت (می‌توانید از انواع توت استفاده کنید)
  • میان وعده: 1 عدد گلابی
  • ناهار: 1 عدد سیب
  • میان وعده: 1 کاسه هندوانه
  • شام: 1 عدد پرتقال
  • میان وعده: 1 کاسه طالبی

 

روز دوم

  • صبحانه: 1 کاسه سیب زمینی آب‌پز
  • میان وعده: 1 کاسه هویج
  • ناهار: 1 سر کلم بروکلی، گلچه‌های آن را برش دهید و بخارپز کنید
  • میان وعده: 1 کاسه گوجه گیلاسی
  • شام: 5 عدد مارچوبه بخارپز با 1 کاسه سبزیِ آرگولا
  • میان وعده: یک سوم خیار، ورقه شده

 

روز سوم

  • صبحانه: 1 عدد سیب
  • میان وعده: 1 کاسه گوجه گیلاسی
  • ناهار: 1 کاسه اسفناج با خیار و گوجه فرنگی
  • میان وعده: 1 عدد پرتقال
  • شام: 1 کاسه کلم پیچ با توت فرنگی و آووکادو
  • میان وعده: 1 کاسه توت مخلوط

 

روز چهارم

  • صبحانه: 2 عدد موز بزرگ با 1 لیوان شیر
  • ناهار: 2 عدد موز بزرگ با 1 لیوان شیر
  • شام: 2 عدد موز بزرگ با 1 لیوان شیر

 

روز پنجم

  • صبحانه: 3 عدد گوجه فرنگی کامل
  • ناهار: 300 گرم استیک با 1 گوجه فرنگی کامل
  • شام: 300 گرم ماهی تیلاپیا با 2 گوجه فرنگی کامل

 

روز ششم

  • صبحانه: نصف آووکادو
  • ناهار: 300 گرم سینه مرغ کبابی با مارچوبه و گوجه گیلاسی
  • شام: 300 گرم سالمون آب‌پز با کلم پیچ و کلم بروکسل

 

روز هفتم

  • صبحانه: 1 کاسه برنج قهوه‌ای با چند قاچ هندوانه
  • ناهار: 1 کاسه برنج قهوه‌ای با کلم بروکلی و 1 فنجان آب میوه
  • شام: 1 کاسه برنج قهوه‌ای با مخلوط سبزیجات

نمونه منو برای رژیم لاغری جنرال موتورز اصلی

غذاهای مجاز و غیر مجاز در رژیم جنرال موتورز

غذاهای مجاز در این برنامه عبارت‌اند از:

  • سوپ شگفت‌انگیز جنرال موتورز
  • میوه‌ها و سبزیجات (ملون‌ها، سیب‌ها، بروکلی، هویج، اسفناج، انواع گوجه فرنگی)
  • و گوشت و برنج قهوه‌ای، اما تنها در روزهای مشخص‌شده

غذاهای غیر مجاز در رژیم غذایی جنرال موتورز:

  • هر نوع غذای فرآوری‌شده (چیپس، بیسکوییت و کراکر، کیک، کلوچه، انواع دسر مانند بستنی، گرانولا)
  • دانه‌ها؛ هیچ غلاتی مانند نان، برنج و جو دوسر مجاز نیست. البته استثنائی برای گیاهخواران وجود دارد؛ آنها می‌توانند به جای منابع پروتئینی از برنج قهوه‌ای استفاده کنند.
  • میوه‌ها و سبزیجات؛ در بعضی روزها شما نمی‌توانید هیچ میوه یا سبزی‌ای بخورید، برخی گزینه‌ها هم که به کلی مجاز نیستند، از جمله سیب زمینی‌ها، ذرت، نخود فرنگی، موز و انبه.

 

سوپ رژیم جنرال موتورز

یک نوع سوپ با دستور خاص برای رژیم جنرال موتورز در نظر گرفته شده که کمک کننده رژیم است. این سوپ خوشمزه برای استراحت بین رژیم شما و جلوگیری خسته شدن از خوردن زیاد میوه و سبزی استفاده می شود. سوپ جنرال موتورز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است که از سبزیجاتی مانند کلم، گوجه‌فرنگی، فلفل و غیره تهیه می شود. این سوپ خاصیت ضد گرسنگی نیز دارد که برای تحمل رژیم جی ام مناسب است.

دستور پخت سوپ جنرال موتورز:

  1. با پیاز و فلفل سبز شروع کنید. پیازها و فلفل سبز را خرد کرده و با چند قطره روغن زیتون تفت دهید تا قهوه ای روشن شوند.
  2. سپس کرفس، گوجه فرنگی و کلم را خرد کنید و با بقیه مواد در قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید.
  3. قابلمه را روی شعله گذاشته تا آب جوش بیاید و مواد به آرامی بپزد. این غذا در حدود یک ساعت می پزد.
  4. نمک، سبزیجات خشک یا سایر ادویه های فلفل و زردچوبه را به غذا اضافه کنید.

 

6 نکته درباره رژیم جنرال موتورز یک هفته ای

رژیم جنرال موتورز یکی از رژیم‌های لاغری کوتاه‌مدت و محبوب است که هدف آن کاهش وزن در مدت یک هفته است. اگرچه این رژیم وعده کاهش وزن سریع را می‌دهد، اما باید نکات مهمی را پیش از اجرای آن در نظر داشت. در ادامه، به 6 نکته کلیدی درباره این رژیم اشاره می‌کنیم:

1. ترکیب غذایی غیرمعمول

اگرچه غذاهای موجود در رژیم جنرال موتورز سالم هستند، اما ترکیب آنها ممکن است برای همه مناسب نباشد و می‌تواند به برخی افراد سازگاری نداشته باشد.

2. محدودیت زمانی

رژیم جنرال موتورز نباید بیشتر از یک هفته ادامه یابد، زیرا ممکن است باعث اختلال در عادات غذایی و آسیب به سلامت فرد شود. “طبق گزارش healthline, کاهش وزن سریع در رژیم‌هایی مانند رژیم لاغری جنرال موتورز می‌تواند به بازگشت وزن و عدم تعادل در مواد مغذی منجر شود.”

3. زمان‌بندی انعطاف‌پذیر

در این رژیم، زمان دقیقی برای وعده‌ها تعیین نشده است و شما می‌توانید در هر ساعت از روز که مایل باشید غذا بخورید، اما باید به ترکیبات و میزان مجاز پایبند باشید.

4. بدون محدودیت کالری

این رژیم محدودیت کالری مشخصی ندارد، اما به دلیل اینکه غذاهای مجاز کم‌کالری هستند، شما می‌توانید حجم بیشتری غذا بخورید و همچنان کالری کمتری دریافت کنید.

5. سوپ مخصوص بین وعده‌ها

برای کنترل گرسنگی بین وعده‌ها، رژیم جنرال موتورز به مصرف سوپ حاوی سبزیجات کم‌کالری مانند کرفس، گوجه‌فرنگی و کلم توصیه می‌کند؛ اما این سوپ به تنهایی نقش چندانی در کاهش وزن ندارد.(رژیم سوپ خواری)

6. جایگزین‌های گیاه‌خواری

در روز مصرف پروتئین، گیاهخواران می‌توانند به جای گوشت، از برنج قهوه‌ای یا پنیرهای با پروتئین بالا استفاده کنند.

رژیم هفت روزه جنرال موتورز

مزایای رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز

با وجود ویژگی‌های خاص و ساختار ناپایدار، این رژیم مزایای شایان توجهی هم دارد، برای نمونه:

مواد غذایی سالم

خالقانِ ناشناخته‌ی رژیم لاغری جنرال موتورز یک کار را خیلی خوب انجام دادند: آنها گروهی از مواد غذایی سالم را انتخاب کردند. البته فواید این مواد غذایی به دلیل ساختار رژیم تقریبا هرز می‌روند.

اما نهایتا میوه، سبزیجات، پروتئین‌های حیوانی، شیر و سوپ (بر پایه سبزیجات) مغذی هستند. مثلا همین سوپ شگفت‌انگیز روشی عالی برای مصرف سبزیجات و آب است، و با افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند.

محدود نکردن کالری دریافتی

یکی از نکات بسیار قابل توجه رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز در مقایسه با سایر رژیم های غذایی مد روز این است که بر محدودیت کالری تاکید نمی‌کند. البته، خوردن بیشتر میوه و سبزیجات می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ چون این مواد کالری کمتری دارند.

اما نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در مصرف کالری‌های سالم هم منجر به افزایش وزن می‌شود.

تاکید بر روی هیدراته بودن

رژیم لاغری جنرال موتورز خیلی جدی شما را به خوردن یک سوپ سبزیجات با آبگوشت تشویق می‌کند که راهی عالی برای مصرف همزمان مایعات و مواد مغذی است (فقط مراقب میزان نمک مصرفی خود باشید).

اما علاوه بر سوپ، این رژیم غذایی روی هیدراته ماندن بدن هم تاکید دارد؛ و توصیه می‌کند که همراه و بین تمام وعده‌های غذایی‌تان آب زیادی بنوشید.

مزایای رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز

عوارض رژیم لاغری جنرال موتورز

اجازه ندهید مزایایی که گفتیم باعث شود فکر کنید که با یک رژیم پایدار و سالم طرف هستیم. متاسفانه عوارض رژیم غذایی جنرال موتورز از مزایای آن بیشتر است.

نتیجه غیرپایدار

حتی اگر ادعای جسورانه‌ای مانند «تا 8 کیلو کاهش وزن در یک هفته» درست باشد (که به احتمال زیاد اینطور نیست)، این رژیم یک راه اصولی و ماندگار برای کاهش وزن نیست. سریع لاغر شدن واقعا جذاب است، اما اگر هم اتفاق بیفتد، احتمالا به جای چربی، آب بدن و توده عضلانی از دست می‌رود.

نداشتن پایه و اساس علمی

ادعاهای جسورانه رژیم لاغری جنرال موتورز توسط هیچ پژوهش یا سازمان معتبری تایید و پشتیبانی نمی‌شود. یدک کشیدن نام یک برند بزرگ هم می‌تواند برخی افراد را گمراه کند. اما حتی این برند هم کوچک‌ترین ارتباطی به تغذیه و زندگی سالم ندارد.

عدم تعادل

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن میوه به عنوان میان وعده (به جای تنقلات فرآوری‌شده) می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما فقط میوه خوردن در روز می‌تواند باعث افزایش و افت قند خون شود. به همین دلیل این رژیم اثرات سریعی در ابتدا روی لاغری می‌گذارد اما دائمی و پایدار نیست و ممکن است دوباره چاق شوید.

پروتئین و چربی‌ای هم در رژیم لاغری جنرال موتورز وجود ندارد تا به هضم آهسته و حفظ احساس سیر بودن کمک کند.

فاقد مواد مغذی ضروری

هرچند این رژیم پر از مواد غذایی سالم است، اما نمی‌تواند مواد مغذی ضروری را برای بدن تامین کند. چرا؟ چون رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز دو گروه غذایی اصلی را کاملا حذف می‌کند: غلات (مگر اینکه گیاه‌خوار باشید و برنج قهوه‌ای بخورید) و چربی‌های سالم.

بدون غلات کامل، ممکن است با کمبود شدید انرژی مواجه شوید؛ حتما شنیده‌اید که کربوهیدرات‌ها مانند سوخت برای بدن هستند. بدون چربی‌های سالم هم اتفاقات نامطلوب دیگری برای بدن می‌افتد.

ایجاد اختلال در عادات غذایی

اصولا هر رژیمی که گروه‌های غذایی را محدود می‌کند، می‌تواند در عادات غذایی شما اختلال ایجاد کند. اگر قصد کاهش وزن دارید، به هیچ عنوان نباید این موضوع را نادیده بگیرید؛ به خصوص اگر در گذشته با اختلالات غذایی دست و پنجه نرم کرده‌اید.

اگر عادت دارید به غذاها برچسب “خوب” یا “بد” بزنید، احتمالا رژیم لاغری جنرال موتورز برایتان مناسب نباشد. در این حالت شاید بهتر باشد برنامه‌ای را انتخاب کنید که قوانین محدودکننده‌ای ندارد، و به شما اجازه می‎دهد گروه‌های غذاهای متنوع و مغذی را مصرف کنید.

 

آیا رژیم لاغری جنرال موتورز انتخابی سالم برای شماست؟

برای کاهش وزن پایدار، ضروری است بدانید که هر فرد نیاز کالری متفاوتی دارد که به عوامل متعددی از جمله سن، قد، وزن و سطح فعالیت بستگی دارد. (مشاهده جدول کالری مواد غذایی) هرچند این رژیم وعده کاهش وزن سریع می‌دهد، اما ممکن است باعث عدم تعادل در مصرف مواد مغذی و کاهش سلامت در درازمدت شود. بنابراین توصیه می‌شود برای کاهش وزن سالم، به رژیم‌های متعادل‌تر و حساب‌شده‌تر مراجعه کنید که تمام گروه‌های غذایی مورد نیاز بدن را شامل شوند.

“به استناد منبع معتبر  today, رژیم لاغری جنرال موتورز به دلیل نداشتن برخی مواد مغذی حیاتی و ایجاد کاهش وزن سریع، گزینه پایداری برای سلامت طولانی‌مدت نیست.”

 

سوالات متداول درباره رژیم جنرال موتورز

رژیم لاغری جنرال موتورز یکی از برنامه‌های محبوب کاهش وزن است که وعده می‌دهد در مدت 7 روز وزن قابل توجهی را کاهش دهید. این رژیم بر اساس مصرف میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌ها در روزهای مشخص طراحی شده و کالری دریافتی شما را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. هرچند این رژیم ممکن است نتایج کوتاه‌مدتی ارائه دهد، اما سوالات و ابهاماتی درباره آن وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق دارند.

رژیم جنرال موتورز چند کیلو کم می‌کنیم؟

در طول رژیم جنرال موتورز، افراد ممکن است بین 4 تا 7 کیلوگرم کاهش وزن تجربه کنند. اما این میزان کاهش وزن به عوامل مختلفی مثل متابولیسم، سطح فعالیت و رعایت دقیق رژیم بستگی دارد.

مصرف خرما در رژیم جنرال موتورز مجاز است؟

خیر، خرما به دلیل محتوای قند بالایش در رژیم جنرال موتورز مجاز نیست. این رژیم بیشتر بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات کم‌کالری و بدون قند افزوده تمرکز دارد.

سبزیجات مجاز در رژیم جنرال موتورز کدام‌اند؟

سبزیجات مجاز شامل انواعی از جمله کلم، گوجه فرنگی، کرفس، فلفل دلمه‌ای، خیار و اسفناج هستند. این سبزیجات کم‌کالری و سرشار از فیبر بوده و در طول رژیم به مصرف آنها تأکید شده است.


رژیم جنرال موتورز ممکن است در کوتاه‌مدت کاهش وزن سریعی ایجاد کند، اما به دلیل نداشتن مواد مغذی حیاتی و احتمال بازگشت وزن، گزینه مناسبی برای لاغری نیست. این رژیم توسط پژوهش‌های علمی پشتیبانی نمی‌شود، به همین دلیل اگر به دنبال کاهش وزن ماندگار و سالم هستید، بهتر است از یک برنامه غذایی متعادل و متناسب با نیازهای شخصی‌تان همراه با ورزش و سبک زندگی مناسب استفاده کنید.

منابع: MedicalNewsToday، verywellfit، sciencedirect

4.7/5 - (44 امتیاز)
xfacebookcopy
back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • رژیم غذایی جنرال موتورز چیست؟
  • آیا علم رژیم جنرال موتورز را تایید می‌کند؟
  • رژیم جنرال موتورز: نسخه اصلی
  • غذاهای مجاز و غیر مجاز در رژیم جنرال موتورز
  • سوپ رژیم جنرال موتورز
  • 6 نکته درباره رژیم جنرال موتورز یک هفته ای
  • مزایای رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز
  • عوارض رژیم لاغری جنرال موتورز
  • آیا رژیم لاغری جنرال موتورز انتخابی سالم برای شماست؟
  • سوالات متداول درباره رژیم جنرال موتورز