image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
راهنمای کامل رژیم شوک دو روزه لاغری

راهنمای کامل رژیم شوک دو روزه لاغری

نوشته فاطمه استدلال
5 دقیقه مطالعه
به روز شده در 18شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
راهنمای کامل رژیم شوک دو روزه لاغری

رژیم دو روزه لاغری یا حتی نسخه سه‌روزه آن قرار نیست کسی را در عرض 48 تا 72 ساعت به اندام ایده‌آل‌اش برساند. اما اگر تا به حال رژیم‌های مختلف را امتحان کرده‌اید و نتیجه دلخواه‌تان را نگرفته‌اید، رژیم شوک دو روزه می‌تواند همان شوکی را ایجاد کنند که بدن شما به آن نیاز دارد.

در ادامه این رژیم پرسروصدا، میزان تاثیرگذاری و مزایای آنها را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

رژیم 2 روزه لاغری چیست؟

معمولا رژیم دو روزه لاغری نام راحت‌تر رژیم 5:2 است که برخی شواهد پزشکی هم آن را تایید می‌کند. قوانین این رژیم شوک فوق‌العاده ساده هستند: دو روز رژیم بگیرید، پنج روز دیگر را نه‌چندان. اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم.

در رژیم دو روزه لاغری، که برای بیشترین کاهش چربی، به حداقل رساندن از دست دادن عضلات و حفظ احساس سیری طراحی شده، شما باید در دو روز مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید، و مقدار زیادی پروتئین سالم، مغز، چربی و سبزیجات میل کنید. در پنج روز باقی‌مانده هم کافیست تغذیه سالمی داشته باشید (مانند رژیم مدیترانه‌ای).

این رژیم فستینگ ندارد و احتیاجی نیست به خودتان گرسنگی بدهید. گفتیم که رژیم دو روزه لاغری برای کمک به سیری شما طراحی شده است؛ و چون احساس گرسنگی شدید نخواهید کرد، خیلی بهتر می‌توانید به آن پایبند باشید.

این برنامه جالب از نظر ارزش غذایی هم تعادل بسیار خوبی دارد؛ کالری‌شماری ندارد و دست شما را برای انتخاب خوراک‌هایتان بسیار باز می‌گذارد. به همین خاطر خسته نمی‌شوید؛ احساس اجبار نمی‌کنید؛ و در حین اصلاح عادات غذایی‌تان در روند رژیم دو روزه لاغری، وزن هم کم می‌کنید.


برای گرفتن رژیم، بهتر است قبل از هر چیز، میزان اضافه وزن خود را بدانید، برای این کار کافی است روی لینک “محاسبه bmi ” کلیک کنید.


اصول کلی یک رژیم لاغری دو روزه 5:2

رژیم دو روزه لاغری چه مزایایی دارد؟

  • به اندازه‌ای کم‌کالری است که به شما اجازه می‌دهد بدون احساس گرسنگی وزن کم کنید.
  • از نظر تغذیه متعادل است؛ بنابراین ویتامین، مواد معدنی و پروتئین لازم را به طور کامل دریافت می‌کنید.
  • آماده‌سازی وعده‌های آن دردسر خاصی ندارد، و به راحتی جای خود را سبک زندگی پرمشغله امروزی پیدا می‌کند.
  • رژیم دو روزه لاغری موثر است. طبق آزمایش‌های انجام‌شده، میزان پایبندی به این رژیم بسیار بالاست،  و کمک می‌کند تا دو برابر بیشتر از رژیم‌های محدودیت کالری چربی سوزانده شود.
  • علاوه برکاهش وزن، این برنامه به کاهش فشار خون، بهبود سطح انرژی و خلق‌وخو، کاهش سطح انسولین، التهاب‌ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و … هم کمک می‌کند.

طبق تحقیقاتی که در مجله تغذیه بریتانیا (British Journal of Nutrition) منتشر شده است؛ نتایج حاصل از رژیم دو روزه لاغری در مقایسه با سایر رژیم ها به شرح زیر است:

ما دریافتیم که 65 درصد از افرادی که رژیم غذایی 2 روزه داشتند، با موفقیت وزن خود را کاهش دادند؛ این آمار در مقایسه با رژیم های روزانه که 40 درصد موفقیت داشتند، بهتر عمل کرده است. افرادی که رژیم غذایی 2 روزه داشتند، تقریباً دو برابر چربی بیشتری از دست دادند؛ 3.7 کیلوگرم در مقایسه با 2.0 کیلوگرم در 3 ماه. آنها همچنین کاهش بیشتری در مقاومت به انسولین داشتند، که برای کاهش خطر سرطان سینه، و به طور بالقوه سرطان های دیگر مرتبط با وزن، دیابت، بیماری قلبی و زوال عقل موثر است.

یک روز عادی در رژیم شوک دو روزه چگونه است؟

رژیم دو روزه لاغری مانند نسخه‌ی 3 روزه آن (رژیم شوک سه روزه) جدا ساده است. تنها باید به غذاهای توصیه شده پایبند باشید، و از حداکثر واحدهای ذکرشده برای آنها تجاوز نکنید. دریافت حداقل مقادیر توصیه‌شده از غذاهای پروتئینی و مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات هم بسیار مهم هستند.

این رژیم کتاب خاص خودش را دارد، و در آن با جزئیات کامل افراد را راهنمایی می‌کند. در اینجا می‌خواهیم کمی شما را با روند آن و غذاهایی که باید در حین مصرف شود آشنا کنیم. در رژیم دو روزه لاغری می‌توانید چنین غذاهایی را مصرف کنید:

  • غذاهای پروتئینی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، گوشت بدون چربی (حداکثر 12 واحد برای خانم‌ها و 14 واحد برای آقایان)
  • چربی مفید مانند یعنی کلزا، روغن زیتون، آجیل یا آووکادو (حداکثر 5 وعده برای خانم‌ها و 6 وعده برای آقایان)
  • حداقل 2 لیتر آب، چای، قهوه یا سایر نوشیدنی‌های بدون قند یا کم کالری‌
  • سبزیجات 5 وعده
  • لبنیات 3 وعده
  • میوه 1 وعده

اگر مایل باشید، جویدن آدامس بدون قند یا ریشه شیرین‌بیان را هم می‌توانید در رژیم دو روزه لاغری بگنجانید.

برای پنج روز باقی‌مانده معمولا یک برنامه غذایی سالم به سبک مدیترانه‌ای توصیه می‌شود. در این پنج روز باید غذاهایی را میل کنید که تا حد امکان فرآوری نشده باشند، و شامل میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، حبوبات، مغزها، روغن زیتون، ماهی، مرغ و لبنیات کم‌چرب باشد.

کمی گوشت قرمز کم‌چرب هم ایرادی ندارد، اما مصرف پاستا و حتی فست‌فودهای به نسبت سالمی مانند پیتزا توصیه نمی‌شود. پنج روز باقی‌مانده از رژیم دو روزه لاغری با داشتن غذاهای سرشار از پروتئین و فیبر به احساس سیری کمک می‌کند و جلوی پرخوری در روزهای آزاد را می‌گیرد.


اگر کمی در زمینه کاهش وزن مطالعه داشته باشید، می‌دانید که واکنش بدن‌ها به رژیم‌های گوناگون مانند هم نیست؛ رژیم شوک دو روزه هم از این قانون مستثنی نیستند. حتی اگر رژیم موثری پیدا کنید؛ نمی‌توانید برای طولانی‌مدت از آن استفاده کنید؛ چون بدن‌تان با هوشمندی تمام راه تطبیق با آن را پیدا خواهد کرد. برای موارد مشابه نیز می توانید رژیم لاغری یک هفته ای و دوهفته ای و سایر موارد را نیز امتحان کنید.

4.8/5 - (21 امتیاز)
xfacebookcopy
back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • رژیم 2 روزه لاغری چیست؟
  • رژیم دو روزه لاغری چه مزایایی دارد؟
  • یک روز عادی در رژیم شوک دو روزه چگونه است؟