image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
چرا با رژیم لاغر نمیشم؟ دلایل مهمی که باید بدانید

چرا با رژیم لاغر نمیشم؟ دلایل مهمی که باید بدانید

نوشته الهام زمانی
9 دقیقه مطالعه
به روز شده در 16مهر1403
comment icon0
xfacebookcopy
چرا با رژیم لاغر نمیشم؟ دلایل مهمی که باید بدانید

بسیاری از افراد در مسیر کاهش وزن با چالش‌های مختلف روبرو می‌شوند و این سوال پرتکرار که «چرا با رژیم لاغر نمیشم؟» را مطرح می‌کنند.

این سوال از دلایل مختلفی نشات می‌گیرد؛ از اشتباه در انتخاب رژیم غذایی و برنامه ورزشی گرفته تا اختلالات هورمونی، همگی می‌توانند روی روند کاهش وزن تاثیر بگذارند و کسب نتیجه مطلوب را با مشکل مواجه کنند.

اگر این سوال که «چرا رژیم میگیرم وزنم کم نمیشه؟» به ذهن شما هم خطور کرده است، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. چون تصمیم داریم دلایل احتمالی این مشکل و راه حل‌های آن را بازگو کنیم.

چرا با رژیم لاغر نمیشم؟ دلایل+ راه حل‌ها

دلایل استپ وزنی در لاغری بسیار متنوع است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. زیاده‌روی در انجام ورزش‌های هوازی

به نقل از «health»، ورزش هوازی بخش ضروری برنامه تمرینی شما است. چون به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند، خطر ابتلا به دیابت، آلزایمر و سرطان را کاهش می‌دهد، خواب را بهبود می‌بخشد و در کنترل استرس نقش دارد.

اما اگر بیش از حد ورزش هوازی انجام دهید و غذای کافی نخورید، ممکن است متابولیسم خود را کاهش دهید. چون بدن شما فکر می‌کند باید انرژی را ذخیره کند.

راهکار:

برای حفظ سلامتی باید در طول هفته 150‌ دقیقه (2/5 ساعت) ورزش هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید انجام دهید. اگر بخواهید وزن کم کنید، ممکن است به فعالیت بدنی بیشتری نیاز داشته باشید. اما در هر صورت نباید در این کار زیاده‌روی کنید.

2. نادیده گرفتن تمرینات قدرتی

در پاسخ به این سوال که چرا با رژیم لاغر نمیشم، می‌توان به حذف تمرینات قدرتی اشاره کرد. چون تمرینات قدرتی به ساخت توده عضلانی یا حفظ آن‌ها کمک می‌کنند و در نتیجه کالری‌سوزی را افزایش می‌دهند.

راهکار:

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، تمرینات اینتروال را به برنامه ورزشی خود بیفزایید. چون تاثیر چشمگیری در کاهش چربی بدن دارند. برای انجام این تمرینات باید فعالیت با شدت کم و زیاد را در دوره‌های کوتاه و متناوب با هم ترکیب کنید. همچنین از تمرینات قدرتی که با وزن بدن یا دمبل انجام می‌شوند، غافل نشوید.

3. عدم انجام ریکاوری بعد از تمرین

ریکاوری و استراحت از خود تمرین مهم‌تر است. چون به شما اجازه می‌دهد برای تمرین بعدی آماده شوید. استراحت نکردن می‌تواند بعدا به کاهش عملکرد منجر شود.

راهکار:

هر روز روی گروه‌های عضلانی مختلف تمرکز کنید. برای مثال، می‌توانید تمرین پایین‌تنه را در روز دوشنبه و تمرین بالاتنه را در روز بعد انجام دهید. راهکار دیگر این است که یک روز روی کل بدن خود کار کنید. سپس روز بعد را به تمرینات هوازی سبک، حرکات کششی یا استراحت اختصاص دهید.

4. عدم تعادل غذا با فعالیت بدنی

بعضی از افراد تمام انرژی خود را روی کالری‌سوزی متمرکز می‌کنند و برای انتخاب درست چیزی که به عنوان سوخت مصرف می‌کنند وقت نمی‌گذارند. اگر انرژی دریافتی شما از کالری مصرفی‌تان بیشتر باشد، برای کاهش وزن با مشکل مواجه می‌شوید.

راهکار:

مطمئن شوید که بین میزان فعالیت بدنی شما و مقدار کالری دریافتی‌تان از طریق رژیم غذایی تعادل وجود دارد. مقدار کالری مورد نیاز بدن بر اساس سن، قد و سطح فعالیت بدنی متفاوت خواهد بود.

چرا رژیم میگیرم وزنم کم نمیشه

5. محدود کردن بیش از حد درشت‌مغذی‌ها

وقتی این سوال مطرح می‌شود که چرا با رژیم لاغر نمیشم، باید به مصرف ناکافی درشت‌مغذی‌ها (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) اشاره کرد. چون حذف کامل یک درشت‌مغذی از رژیم غذایی می‌تواند شما را به پرخوری وسوسه کند.

اگر رژیم کالری شماری دارید و می‌خواهید وزن کم کنید، موارد زیر را برای مصرف درشت‌مغذی‌ها در نظر بگیرید:

  • چربی‌های سالم را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. چربی‌های سالم یا غیراشباع در دانه چیا و ماهی‌های چرب مانند سالمون یا ساردین یافت می‌شوند.
  • پروتئین‌های بدون چربی یا گیاهی را انتخاب کنید. این پروتئین‌ شامل مرغ، بوقلمون، لوبیا و عدس است.
  • به سراغ کربوهیدرات‌های سالم و پیچیده بروید. سیب‌زمینی شیرین، جو دوسر، کینوا و نان سبوس‌دار از بهترین منابع کربوهیدرات به شمار می‌روند. در مقابل، باید مصرف کربوهیدرات‌های ساده مانند آبنبات، نوشابه، شیرینی و غذاهای فرآوری ‌شده حاوی شکر را محدود کنید.

6. مصرف غذا در مقادیر خیلی کم یا  خیلی زیاد

آشنایی با جدول کالری مواد غذایی برای رژیم گرفتن و لاغر شدن کافی نیست. چون علاوه بر کالری غذاها باید به مقدار مصرف آن‌ها هم توجه داشته باشید.

پرخوری می‌تواند مانع کاهش وزن شود. بدن برای کاهش وزن به نقصان کالری نیاز دارد، به این معنی که کالری مصرفی شما باید از کالری دریافتی‌تان بیشتر باشد.

با این حال، به یاد داشته باشید که نیاز نیست خودتان را بیش از حد محدود کنید. دریافت ناکافی غذا به افزایش اشتها و برگشت وزن در آینده منجر می‌شود. همچنین می‌تواند متابولیسم شما را کاهش دهد.

راهکار:

سعی کنید هر زمان که گرسنه هستید غذا بخورید. فقط مراقب باشید از مواد غذایی سالم استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود غذا را به آرامی بجوید تا بتوانید مصرف آن را درست قبل از سیر شدن متوقف کنید.

برای خوب غذا خوردن اهداف کوچک در نظر بگیرید. برای مثال، یک سبزی به هر وعده غذایی خود اضافه کنید. این کار به شما کمک می‌کند کنترل بهتری روی رژیم غذایی خود داشته باشید.

7. ننوشیدن آب کافی

به نقل از «healthline»، نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن باعث افزایش متابولیسم می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند. این موضوع به خصوص زمانی صادق است که آب را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری کنید.

اگر رژیم کاهش وزن دارید، مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید و قبل از غذا یک لیوان آب ساده بنوشید.

8. کمبود خواب

بیشتر بزرگسالان به هفت تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که کم‌خوابی با چاقی مرتبط است. چون هورمون‌های گرلین و لپتین که در چرخه خواب نقش دارند، روی اشتها هم تاثیر می‌گذارند.

گرلین هورمون گرسنگی و لپتین هورمون سیری است. وقتی الگوی خواب شما مختل می‌شود، سطح گرلین افزایش و سطح لپتین کاهش می‌یابد. این تغییرات به گرسنگی بیشتر و سیری کمتر منجر می‌شود.

9. استرس بیش از حد

وقتی این سوال مطرح می‌شود که چرا با رژیم لاغر نمیشم، استرس یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد.

اگر در زندگی شخصی یا شغلی خود استرس زیادی داشته باشید، بیش از حد ورزش کنید یا خوب نخوابید، سطح کورتیزول (هورمون استرس) در بدن‌ بالا می‌رود و روند کاهش وزن مختل می‌شود.

راهکار:

اگر فکر می‌کنید استرس دلیل لاغر نشدن شما است، سعی کنید آن را با روش‌های مختلف مثل مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی و... کنترل کنید. در صورتی که این راهکارها موثر نبودند، از متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

استرس و تاثیر آن روی وزن بدن

10. مصرف داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند

اگر از بتا-بلوکرها، کورتیکواستروئیدها یا انسولین استفاده می‌کنید، ممکن است نتوانید به اندازه‌ای که می‌خواهید وزن کم کنید. سایر داروهایی که می‌توانند کاهش وزن را با مشکل مواجه کنند عبارتند از:

  • داروهای ضدافسردگی: مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی‌نفرین (SNRIs)
  • داروهای ضددیابت: روزیگلیتازون
  • داروهای ضدصرع: والپروات
  • داروهای ضدروان‌پریشی: کلوزاپین، الانزاپین و ریسپریدون

هرگز خودسرانه مصرف هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید. اگر مشکوک هستید که یک داروی خاص روی وزن شما تاثیر گذاشته باشد، با پزشک صحبت کنید.

11. ابتلا به بیماری‌هایی که روی وزن تاثیر می‌گذارند

بیماری‌های زیر ممکن است مانع کاهش وزن شوند:

  • سندرم کوشینگ
  • افسردگی
  • دیابت
  • هیپوگنادیسم (غدد جنسی هورمون کافی نمی‌سازند یا اصلا هورمون تولید نمی‌کنند)
  • کم‌کاری غده تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

یائسگی هم که یک مرحله طبیعی در زندگی زنان است، می‌تواند باعث چاقی شود یا سرعت کاهش وزن را کاهش دهد.

12. نامحسوس بودن کاهش وزن

اگر همزمان عضله بسازید و چربی کم کنید، ممکن است عدد روی ترازو برای چند روز یا چند هفته ثابت بماند. این اتفاق به خصوص زمانی رخ می‌دهد که ورزش یا رژیم پرپروتئین را شروع می‌کنید.

به جای اینکه فقط به عدد روی ترازو توجه داشته باشید، دور کمر و میزان چربی بدن‌تان را یک بار در ماه اندازه بگیرید.

 

سوالات متداول درباره لاغر نشدن با وجود رژیم و ورزش

در این بخش به چند سوال رایج در مورد دلایل لاغر نشدن پاسخ می‌دهیم.

1. چرا با وجود محاسبه دقیق کالری‌ها، وزنم کم نمی‌شود؟

در پاسخ به این سوال که چرا با کالری شماری لاغر نمیشم، باید بگوییم که این مشکل دلایل مختلفی دارد. پرخوری یا کم‌خوری، انتخاب مواد غذایی ناسالم، مناسب نبودن برنامه تمرینی، خواب ناکافی، استرس شدید، مصرف بعضی از داروها یا ابتلا به بعضی از بیماری‌ها می‌تواند جلوی کاهش وزن را بگیرد.

2. چرا با وجود رژیم و ورزش لاغر نمیشم؟

ممکن است بین رژیم غذایی و برنامه تمرینی شما تعادل وجود نداشته باشد. کمبود خواب، استرس مداوم، بیماری و مصرف دارو هم می‌تواند روی روند کاهش وزن تاثیر بگذارد.

3. چرا با رژیم فستینگ لاغر نمیشم؟

اگر رژیم فستینگ دارید و این سوال که چرا با وجود رژیم لاغر نمیشم به ذهن‌تان خطور کرده است، باید بدانید که این مشکل به دلایل مختلف رخ می‌دهد.

برای مثال، دریافت بیش از حد کالری در زمان‌هایی که مجاز به غذا خوردن هستید، انتخاب غذاهای ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی کافی می‌تواند روی نتیجه حاصل از رژیم فستینگ تاثیر بگذارد.

4. آیا فقط رژیم غذایی برای لاغری کافی است؟

خیر. اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید تمام جنبه‌های سبک زندگی خود از جمله رژیم غذایی، ورزش و خواب را اصلاح کنید.

5. چگونه می‌توانم متوجه مشکلات متابولیکی شوم؟

مشکلات متابولیکی با علائم مختلفی مثل افزایش وزن، خستگی مداوم، تغییر سطح انرژی، خشکی پوست، عدم تحمل گرم یا سرما و تغییر خلق و خو همراه هستند. برای تشخیص دقیق این مشکلات باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم برایتان آزمایش بنویسد.

دلایل استپ وزنی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که چرا با رژیم لاغر نمیشم به طور کامل پاسخ دهیم. اگر با راهکارهایی که در اختیارتان قرار دادیم موفق نشدید به هدف تناسب اندام خود برسید، به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید