image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
دانه چیا چیست؟ خواص دانه چیا برای لاغری و درمان

دانه چیا چیست؟ خواص دانه چیا برای لاغری و درمان

نوشته فاطمه استدلال
16 دقیقه مطالعه
به روز شده در 20شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
دانه چیا چیست؟ خواص دانه چیا برای لاغری و درمان

مدتی می‌شود که دانه چیا اینجا، آنجا و همه‌جاست! پزشک‌ها، متخصص‌های تغذیه، مربی‌های بدنسازی و … مدام از خواص دانه چیا صحبت می‌کنند؛ و روش‌های استفاده از آن در رژیم غذایی را آموزش می‌دهند.

آیا این سروصداها بی‌دلیل است؟ اصلا. این سوپرفود نه‌تنها تاثیر رژیم‌های کاهش وزن را چندبرابر می‌کند، بلکه تاثیر فوق‌العاده روی پیشگیری از بیماری‌ها دارد. اینجا درباره همین فواید صحبت می‌کنیم، و توضیح می‌دهیم چطور تخم چیا را مصرف کنید تا از خواص بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.

دانه چیا چیست؟

دانه‌های چیا (Chia Seeds) دانه‌های خوراکی گیاهی گل‌دار از خانواده نعنا هستند. این دانه‌های کوچک و صیقلیِ سیاه-خاکستری شبه غلات محسوب می‌شوند؛ و منبع فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

احتمالا دانه‌های چیای سفید را هم دیده‌اید. این دانه‌ها نسبتا کمیاب و کمی بزرگ‌تر هستند؛ و گفته می‌شود امگا 3 بیشتری دارند، اما پروتئین‌شان کمتر است. اما این تفاوت‌ها فوق‌العاده ناچیز هستند، و عملا تفاوتی بین خواص دانه چیای سیاه و سفید وجود ندارد.

تاریخچه و منشا دانه چیا

دانه چیا بومی مکزیک و گواتمالاست و تاریخ‌اش به 3500 سال پیش برمی‌گردد. این دانه‌ها برای فرهنگ باستان آزتک و مزوآمریکایی (آمریکای میانه) حیاتی بودند؛ به‌طوری که هم بخش مهمی از رژیم غذایی مردم را تشکیل می‌دادند، هم مصارف دارویی داشتند.

کلمه Chia در زبان مایا به معنای «قدرت» است. فرهنگ‌های مایا و آزتک به دلیل توان و استقامتی که این دانه به آنها می‌داد، به شدت به آن احترام می‌گذاشتند. اما چه اتفاقی خواص دانه چیا برای لاغری (و موارد دیگر) را در سال‌های اخیر سر زبان‌ها انداخت؟

وارد جزئیات آن نمی‌شویم، اما نقطه شروع‌اش در ایالات متحده و دهه 1980 میلادی بود. جایی که یک استاد مهندسی کشاورزی در دانشگاه آریزونا، توجه عموم را به این دانه‌های شگفت‌انگیز جلب کرد.

 

ارزش غذایی و کالری دانه چیا (چیا سید)

هر 100 گرم از دانه چیا 486 کالری انرژی دارد، و ارزش غذایی‌اش به این شکل است:

نام ماده میزان درصد (از نیاز روزانه)
چربی کل 31 گرم 47%
چربی اشباع 3.3 گرم 16%
چربی ترانس 0.1 گرم
کلسترول 0 میلی‌گرم 0%
سدیم 16 میلی‌گرم 0%
پتاسیم 407 میلی‌گرم 11%
کربوهیدرات کل 42 گرم 14%
فیبر خوراکی (غذایی) 34 گرم 136%
پروتئین 17 گرم 34%
ویتامین ث 2%
آهن 42%
منیزیم 83%
کلسیم 63%
ویتامین ب 12 (کوبالامین) 0%

* تخم چیا بدون گلوتن یا اصطلاحا گلوتن‌فری، و با رژیم کتوژنیک هم سازگار است.

دقت داشته باشید که هر قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 15 گرم، و هر قاشق چایخوری از آن حدود 5 گرم است.

ارزش غذایی و کالری دانه چیا

خواص دانه چیا

در ادامه لیست کاملی از م خواص دانه چیا برای کاهش وزن و بهبود سلامت عمومی را می‌بینید:

1. خواص دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن

دانه چیا به اشکال متفاوتی به کاهش وزن و نتیجه گرفتن از بهترین رژیم لاغری کمک می‌کند:

  • فیبر بالا: فیبر زیاد این دانه‌ها در افزایش احساس سیری و کنترل اشتها موثر است، و می‌تواند به کاهش کالری دریافتی در روز کمک کند. علاوه بر آن، دانه‌های چیا با جذب آب حجیم می‌شوند و فضای زیادی را در معده پر می‌کنند؛ که این هم به احساس سیری کمک می‌کند.
  • پروتئین بالا: پروتئین بالا یکی دیگر از خواص دانه چیا برای لاغری است. این دانه‌ها منبع غنی پروتئین گیاهی و برای تقویت عضله‌ها عالی هستند. عضله بیشتر و قوی‌تر هم به معنی متابولیسم بهتر است. امگا 3 موجود در این دانه‌ها هم تاثیر مشابهی روی متابولیسم دارد.
  • کالری پایین: وقتی تخم چیا را با سایر مواد خوراکی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این دانه‌ها انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و … را با افزودن حداقل کالری به رژیم غذایی به بدن می‌رسانند.
  • کاهش هوس‌های غذایی: دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو مفید است (البته نه به‌صورت موضعی)؛ چون فیبر محلول آن هضم و جذب مواد مغذی را کند می‌کند. این اتفاق سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد و جلوی ریزه‌خواری را می‌گیرد.

2. خواص دانه چیا برای چاقی صورت

دانه چیا به خودیِ خود کم‌کالری نیست، و با تغییر روش استفاده می‌توان از آن برای چاقی صورت هم استفاده کرد. مثلا می‌توان با ترکیب این دانه‌ها، شیر، عسل و موز یک میان‌وعده پرکالری درست کرد و آن را در رژیم افزایش وزن گنجاند.

البته که این افزایش وزن موضعی نیست، و در تمام بدن (از جمله صورت) پخش خواهد شد.

3. خواص دانه چیا برای کبد

اگر نسبت به سلامت کبدتان نگران هستید، خواص دانه چیا ناامیدتان نمی‌کند. این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 آلفا لینولنیک اسید (ALA)، آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند؛ که طبق پژوهش‌ها به بهبود بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کمک می‌کنند.

4. خواص دانه چیا برای زنان

فیبر تخم چیا به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند، افزایش ناگهانی (اسپایک) انسولین را کاهش می‌دهد و سطح هورمون‌ها را پایدارتر می‌کند.

همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که امگا 3 التهاب مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) را کاهش می‌دهند، و به کنترل قاعدگی نامنظم و رشد بیش از حد مو کمک می‌کنند. خواص دانه چیا برای تنبلی تخمدان (PCOD) هم کم‌وبیش از همین ناشی می‌شود.

5. خواص دانه چیا برای مردان

مواد مغذی موجود در این دانه‌ها، به ویژه اسیدهای چرب امگا 3، به بهبود سلامت اسپرم و افزایش سطح تستسترون کمک می‌کنند. عضله‌سازی، سلامت قلب و استخوان هم از دیگر خواص دانه چیا هستند که معمولا برای آقایان پررنگ‌تر است.

6. خواص دانه چیا برای کودکان

مصرف تخم چیا هیچ منافاتی با اصول تغذیه کودکان ندارد و اتفاقا برایشان مفید است. اگر درباره مقدار مناسب آن می‌پرسید، باید گفت محدودیتی برای مصرف روزانه کودکان و نوجوانان وجود ندارد. اما برای کودکان زیر پنج سال، معمولا بیشتر از دو قاشق چایخوری در روز (10 گرم) توصیه نمی‌شود.

*اگر کودک‌تان به خوردن فیبر زیاد عادت ندارد، Chia Seeds را به‌تدریج به وعده‌های غذایی‌اش اضافه کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشند.

7. خواص دانه چیا برای پوست، مو و ناخن

دانه‌های چیا سرشار از آمینواسیدها از جمله گلیسین و پرولین هستند، که برای تولید کلاژن ضروری‌اند. کلاژن پروتئینی است که پوست، مو و البته ناخن‌ها را تقویت می‌کند. افزایش تولید کلاژن تارهای مو را قوی‌تر می‌کند، و احتمال شکستگی و موخوره را کاهش می‌دهد.

این دانه‌ها امگا 3، پروتئین و اندکی ویتامین‌های ب هم دارند که رشد و سلامت مو را تقویت می‌کنند.

8. خواص دانه چیا برای قلب و عروق

خواص دانه چیا آن را به یک ماده کم‌نظیر برای سلامت قلب تبدیل می‌کند. منظورمان فیبر، چربی‌های سالم و منیزیم است.

پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که خوردن این دانه‌ها راهی موثر برای کنترل عوامل خطر یا ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های قلبی است. این ماده به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری‌گلیسیرید، و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب و محافظ قلب) کمک می‌کند.

فیبر محلول چیا سید هم برای قلب مفید است؛ چون به کاهش جذب کلسترول در دستگاه گوارش و افزایش دفع آن کمک می‌کند، و در نتیجه سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

9. خواص دانه چیا برای فشار خون

فشار خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌ست، که به خوبی با خواص دانه چیا کنترل می‌شود. این دانه‌ها منبع کم‌نظیر منیزیم هستند، ماده‌ای معدنی که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. فیبر، چربی‌های غیراشباع چندگانه و پروتئین آن هم برای کنترل فشار خون بالا مفید هستند.

10. خواص دانه چیا برای استخوان

تخم چیا از خوراکی‌های مفید برای استخوان به‌شمار می‌آید، اما چند سر و گردن از محصولات لبنی بالاتر است. وقتی گرم به گرم این دانه‌ها را با محصولات لبنی مقایسه کنید، خواهید دید که کلسیم آنها بسیار بیشتر است.

تنها دو قاشق چایخوری دانه چیا حاوی 14% کلسیم توصیه‌شده روزانه است؛ که برای سلامت استخوان، ماهیچه‌ها و سیستم اعصاب حیاتی‌ست. این دانه‌های منیزیم و فسفر هم دارند، که مستقیما روی سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارند.

11. خواص دانه چیا برای دندان

علاوه بر کلسیم بالا، این دانه‌ها فسفر، ویتامین آ و فیبر هم دارند که برای سلامت دهان و دندان بسیار مناسب است.

12. خواص دانه چیا برای معده و روده

امگا 3، اسید کافئیک و فیبر موجود در دانه چیا به شدت برای کاهش التهاب و هضم سالم غذا کمک می‌کنند. این خواص چیا سید ممکن است التهاب روده و نشانه‌های سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) مانند درد شکم، نفخ و اسهال را هم کاهش دهند؛ اما تحقیق‌های انجام‌شده برای آنها محدود است.

خواص دانه چیا برای یبوست را هم نباید فراموش کرد. البته به شرط آنکه به اندازه کافی آب بنوشید و فیبر دریافتی روزانه‌تان را ناگهان افزایش ندهید. فیبر بالا، به قدری که بدن‌تان به آن عادت نداشته باشد، خود باعث نفخ، اسهال یا یبوست می‌شود.

13. خواص دانه چیا برای دیابت و قند خون

خواص ضدالتهابی و فیبر بالای این دانه‌ها می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین و بهبود سطح قند خون کمک کند، و خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت می‌توانند چیا سید را همراه با میوه‌ها یا سالاد فصل در رژیم غذایی‌شان بگنجانند، تا فیبر بیشتری دریافت کنند و سیری‌شان ماندگارتر باشد.

14. خواص دانه چیا در طب سنتی

طب سنتی هم روی خواص دانه چیا برای لاغری تاکید می‌کند و فواید کم‌وبیش مشابهی را به آن نسبت می‌دهد، از جمله:

  • کنترل قند خون و فشار خون
  • بهبود سلامت اعصاب
  • بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق
  • سلامت استخوان‌ها
  • پیشگیری از سرطان (به ویژه سرطان سینه و رحم)
  • رفع بی‌خوابی
  • افزایش انرژی و بهبود خلق‌وخو
  • سلامت پوست و مو

طب سنتی مصرف دانه چیا در بارداری را هم توصیه می‌کند، و به خاطر پروتئین و کلسیمی که دارد، آن را برای رشد بافت، مغز و استخوان‌های جنین مفید می‌داند. همچنین برای جلوگیری از دیابت بارداری و یبوست مفید است، و انرژی خانم‌های باردار را تامین می‌کند.

دانه چیا طبع گرم دارد یا سرد؟ کارشناسان طب سنتی طبع تخم چیا را سرد و تر می‌دانند؛ و باور دارند مصرف بیش از حد آن عوارضی مانند اسهال، چاقی، کاهش غلظت خون، افت فشار خون و بدخیمی پروستات را به دنبال دارد.

خواص دانه چیا برای لاغری

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

تقریبا همه منابع می‌گویند که بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری (و بهره‌مندی از خواص آن) صبح است، همان وقتی که بیدار می‌شود.

مصرف این دانه‌ها در ابتدای روز متابولیسم را بیشتر می‌کند، باعث احساس سیری و کاهش ریزه‌خواری می‌شود، برای سیستم گوارش مفید است، و انرژی‌تان را در طول روز حفظ می‌کند. مصرف چیا سید پیش از ورزش هم به شما انرژی می‌دهد و بدن را هیدراته نگه می‌دارد.

گذشته از اینها، اصولا تخم چیا با انواع صبحانه لذیذتر است؛ و خواص اوتمیل برای لاغری و سایر وعده‌های رژیمی را بیشتر می‌کند.

خوردن دانه چیا ناشتا

به دلیل تمام خواصی که درباره‌شان صحبت کردیم (فیبر زیاد، اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و …)، خوردن دانه چیا ناشتا شدیدا توصیه می‌شود؛ چون بی‌نهایت به هضم بهتر و حرکت روده کمک می‌کند.

همچنین وقتی تخم چیا و آب را با معده خالی می‌خورید، فیبر آن سرعت جذب قند در جریان خون را کم می‌کند و مانع نوسان ناگهانی قند خون می‌شود. این اتفاق می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بهبود حساسیت به انسولین موثر باشد.

البته که می‌توان این دانه‌ها را به عنوان میان‌وعده (در ساعات مختلف روز) و حتی پیش از خواب هم میل کرد.‌

 

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری (و بهره‌مندی از خواص‌اش برای تندرستی) واقعا ساده است. این دانه‌ها طعم خاصی ندارند و به شکل‌های گوناگونی جای خود را در برنامه غذایی‌تان پیدا می‌کنند.

طرز شستن دانه چیا

این دانه‌ها عملا به شست‌وشو نیاز ندارند، به ویژه وقتی آنها را از برندهای معتبر و بسته‌بندی‌های کوچک تا متوسط می‌خرید. اما اگر حساس هستید یا آنها را به صورت فله از (مثلا) عطاری‌ها تهیه می‌کنید، می‌توانید آنها را به این شکل بشویید:

  1. دانه‌ها را به صورت چشمی بررسی کنید و اگر سنگریزه می‌بینید آنها را جدا کنید.
  2. یک ظرف را با آب کاملا سرد پر کنید و دانه‌ها را درون آن بریزید. (بهتر است آب را مستقیم روی دانه‌ها نریزید)
  3. دانه‌ها را با دست‌تان بشویید و مطمئن شوید که آب به همه‌شان می‌خورد. اگر دانه‌ها به هم چسبیده‌اند، با کمک وسیله‌ای مثل چنگال آنها را از هم جدا کنید.
  4. ذرات ریز و اضافه‌ای که روی آب می‌آیند را جدا کنید. یکی‌دو بار آب را عوض کنید تا کاملا شفاف شود و دیگر چیزی روی آن نیاید.
  5. آب ظرف را تا جایی که می‌شود خالی کنید. دانه‌ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید. یک پارچه تمیز دیگر را روی آنها بفشارید تا کاملا خشک شوند.
  6. دانه‌های خشک‌شده را در یک ظرف شیشه‌ای در یخچال نگه دارید.

طرز شستن دانه چیا به این شکل کمی دشوار است، و باید سریع آن را جمع‌وجور کنید، چون دانه‌های چیا آب را به خود جذب می‌کنند و ژله‌ای می‌شوند.

راه ساده‌ترش این است که هربار پیش از مصرف، به اندازه نیازتان تخم چیا را خیس کنید، آب آن را خالی کنید و بعد دانه‌ها را با آب، ماست، شیر یا … نوش جان کنید.

دانه چیا را با چی بخوریم؟

اگر نمی‌خواهید دانه چیا را با آب بخورید، آن را به شربت‌ها اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن را در اسموتی‌ها، اوتمیل، شیر یا ماست بریزید؛ یا کمی از آنها را روی تست‌های صبحانه یا بارهای گرانولا بپاشید.

اگر هم اهل شیرینی‌پزی هستید، دانه‌های چیا از افزودنی‌های مناسب برای مایه انواع کیک و کلوچه و … هستند. اما دقت داشته باشید که پختن دانه‌های چیا اسیدهای چرب امگا 3 آن را از بین می‌برد.

دانه چیا با اب گرم یا سرد؟

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری (و به‌صورت عادی) با آب سرد رایج‌تر و بهتر است. تخم چیا چیا نیازی به نرم شدن ندارد و آب سرد را بهتر جذب می‌کند. همچنین، طعم و مزه آن در آب سرد بهتر حفظ می‌شود تا در آب گرم/جوش یا چای‌ها و دمنوش‌های گوناگون. اما نهایتا این موضوع به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.

ماست و دانه چیا

ترکیب ماست و دانه چیا و کمی عسل یا چندتکه میوه، از ساده‌ترین و لذیذترین راه‌ها برای بهره‌مندی از خواص این دانه‌هاست. دانه‌ها باید 15-20 دقیقه در ماست بمانند تا کاملا خیس بخورند، و به حالت ژله‌ای معروف‌شان دربیایید.

شیر و دانه چیا

با ½ فنجان شیر، 2 قاشق غذاخوری دانه چیا و یک قاشق چایخوری عسل یا شیره خرما، می‌توانید یک پودینگ سرشار پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم آماده کنید. این دانه‌ها هم با شیرهای لبنی و هم با شیرهای گاهی فوق‌العاده خوشمزه می‌شوند.

برای اینکه پودینگ کرمی‌ترین بافت ممکن را داشته باشد، اجازه دهید مواد یک شب در یخچال بمانند.

دانه چیا با سالاد

دانه‌های خردنشده یا خردشده چیا را می‌توانید روی انواع سالاد هم بپاشید. چیا سید اصلا مزه سالاد را عوض نمی‌کنند و فقط کمی زیر دندان می‌آید.

جویدن دانه چیا

خواص دانه چیا به‌صورت خیس‌خورده کمی بیشتر است، اما جویدن‌شان هم مشکلی ندارد. اما در این صورت، حتما باید به اندازه کافی آب بنوشید. این دانه‌ها می‌توانند تا 12 برابر حجم‌شان آب جذب کنند و اگر آب بدن‌تان تامین نباشد، منجر به مشکلاتی مانند یبوست می‌شوند.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

مضرات دانه چیا

مصرف بیش از حد دانه‌های چیا ممکن است مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • مشکلات گوارشی مانند درد، نفخ، اسهال و یبوست
  • تشدید التهابات روده مانند بیماری کرون
  • افزایش وزن
  • کاهش فشار خون
  • خطر خفگی در صورت مصرف به شکل خیس‌نخورده و در مقادیر زیاد
  • تداخل با داروهای فشار خون و دیابت
  • ایجاد حساسیت‌های شدید و بروز خارش، آبریزش چشم، تورم، تنگی نفس

در بخش‌های بعد درباره تداخل‌های دارویی و واکنش‌های آلرژیک دقیق‌تر صحبت کرده‌ایم. همچنین، بد نیست بدانید که پژوهش‌های محدود نشان داده‌اند که افزایش مصرف ALA می‌تواند با سرطان پروستات مرتبط باشد.

 

دانه چیا برای چه کسانی مضر است؟

در صورت مصرف کنترل‌نشده و بدون مشورت با متخصص، این دانه‌ها پرخاصیت می‌توانند برای برخی گروه‌ها مضر باشند، از جمله افراد مبتلا به …

  • دیابت
  • فشار خون
  • مشکلات گوارشی
  • سندروم متابولیک
  • کبد چرب
  • چاقی مفرط
  • آلرژی

 

نکات مهم در مصرف دانه چیا

همان‌طور که دیدید، 2 نکته مهم پیش از مصرف این ماده وجود دارد: توجه به تداخل‌های دارویی و حساسیت‌های احتمالی.

تداخلات دارویی با دانه چیا

تخم چیا با چند گروه دارویی بیشترین احتمال تداخل را دارد:

  • داروهای فشار خون: آنتی‌اکسیدان‌ها و پپتیدهای موجود در دانه‌های چیا با داروهای کاهش فشار خون تداخل دارد. منظور از تداخل این است که احتمال دارد فشار خون را بیشتر از حد انظار کاهش دهد و مشکل‌ساز شود.
  • داروهای ضدانعقاد و ضدپلاکت: دانه چیا خواص ضد پلاکتی دارد و از ورود لخته به جریان خون جلوگیری می‌کند. این ویژگی برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی عالی‌ست، اما اگر تحت درمان با داروهای رقیق‌کننده خون هستید، وضعیت تشدید می‌شود و خطر خونریزی بالا می‌رود.
  • داروهای دیابت: اگر برای درمان دیابت از داروهایی مانند انسولین استفاده می‌کنید، مراقب باشید که قند خون‌تان به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های حاوی چیا چگونه پاسخ می‌دهد، چون می‌توانند قند خون را بیش از حد کاهش دهد. اگر انسولین مصرف می‌کنید و قصد دارید این دانه‌ها را در رژیم‌تان بگنجانید، ابتدا با پزشک مشورت کنید؛ چون ممکن است به تنظیم دوز نیاز داشته باشید.

دانه چیا و آلرژی‌ها

رایج‌ترین نشانه‌های حساسیت به دانه چیا شامل خارش یا احساسا سوزن‌سوزن شدن در دهان، کهیر و اگزماست. برخی هم دچار احتقان بینی، آبریزش چشم و مشکل در تنفس می‌شوند. در موارد شدیدتر، بیش‌دفاعی (آنافیلاکسی) هم می‌تواند اتفاق بیفتد که جان فرد را به خطر می‌اندازد.

این عوارض می‌توانند چنددقیقه تا چندساعت پس از مصرف تخم چیا خود را نشان دهند.

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

سوالات متداول درباره دانه چیا و خواص آن

سوال دیگری درباره خواص و مضرات دانه چیا دارید، شاید پاسخ‌اش را اینجا پیدا کنید:

دانه چیا از کجا بخریم؟

به لطف فراگیر شدن تب چیا سید، این محصول را می‌توانید در تمام فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین پیدا کنید.

آیا دانه چیا همان تخم شربتی است؟

خیر. دانه چیا جزو نعناعیان است و تخم شربتی از ریحان به‌دست می‌آید. مهمترین شباهت این دو، لعاب‌دار بودن‌شان است. ضمن اینکه تخم چیا را می‌توان بدون خیساندن خورد، اما تخم شربتی حتما باید خیسانده شود.

آیا دانه چیا باعث یبوست می‌شود؟

اگر این دانه‌ها را به‌صورت خیس‌نخورده و بدون آب کافی مصرف کنید، ممکن است دچار یبوست شوید. مصرف بالای این دانه‌ها هم می‌تواند مشکلات گوارشی (از جمله یبوست) را به دنبال داشته باشد.

دانه چیا فشار خون را بالا می‌برد؟

خیر. کاهش فشار خون از معروف‌ترین خواص دانه چیاست. به همین خاطر باید از مصرف همزمان آن با داروهای کاهش فشار خون جلوگیری کرد.

دانه چیا همان سیاه دانه است؟

خیر. گیاه سیاه دانه و چیا کاملا با هم متفاوت‌اند. خود دانه‌ها هم از نظر ظاهر، طعم و بافت هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند.


دانه چیا مجموعه ‌بی‌نظیری از خواص گوناگون برای مدیریت وزن، بهبود سلامت قلب و عروق، ارتقای سلامت استخوان‌ها و … است. این دانه‌ها یک افزودنی عالی برای انواع رژیم‌های غذایی هستند؛ و تنها اگر از داروهای فشار خون، دیابت و ضدپلاکت استفاده می‌کنید باید نسبت به مصرف‌شان حساس باشید. در غیر این صورت با خیالی راحت از خواص دانه چیا برای سلامتی خود بهره ببرید.

 

مهمترین منابع: womenshealthmag، webmd، economictimes، eatingwell، healthline

5/5 - (12 امتیاز)
xfacebookcopy
back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • دانه چیا چیست؟
  • ارزش غذایی و کالری دانه چیا (چیا سید)
  • خواص دانه چیا
  • بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری
  • طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری
  • مضرات دانه چیا
  • دانه چیا برای چه کسانی مضر است؟
  • نکات مهم در مصرف دانه چیا
  • سوالات متداول درباره دانه چیا و خواص آن