image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
دانستنی های تغذیه
کالری قهوه؛ هر فنجان قهوه چقدر کالری دارد؟

کالری قهوه؛ هر فنجان قهوه چقدر کالری دارد؟

نوشته الهام زمانی
8 دقیقه مطالعه
به روز شده در 15مهر1403
comment icon0
xfacebookcopy
کالری قهوه؛ هر فنجان قهوه چقدر کالری دارد؟

قهوه نوشیدنی محبوب و انرژی‌بخشی است که روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از خوردن آن لذت می‌برند. کالری قهوه به‌خودی‌خود ناچیز است. اما مواد افزودنی مثل شکر، شیر و... که برای تهیه این نوشیدنی به‌کار می‌روند می‌توانند کالری آن را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

در این مقاله به بررسی کالری یک فنجان قهوه و تاثیر افزودنی‌های مختلف روی آن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از این نوشیدنی‌ بدون دریافت کالری اضافی لذت ببرید، با ما همراه باشید.

کالری انواع قهوه

قهوه انواع مختلفی دارد و هر نوع آن می‌تواند کالری متفاوتی داشته باشد. قهوه تلخ بیشتر از آب تشکیل شده و بسیار کم‌کالری است؛ به طوری که با مصرف هر یک فنجان (240 میلی‌لیتر) آن فقط 2 کالری انرژی دریافت می‌کنید.

سایر انواع قهوه بسته به نوع ترکیبات‌شان ممکن است کالری بیشتری داشته باشند. در ادامه با کالری قهوه‌های مختلف آشنا می‌شوید.

1. کالری قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو غلیظ بوده و به همین دلیل کالری آن در مقایسه با کالری قهوه تلخ بیشتر است. با مصرف یک فنجان قهوه اسپرسو حدود 20 کالری انرژی دریافت می‌کنید.

معمولا از شات به عنوان واحد اندازه‌گیری اسپرسو استفاده می‌شود. یک شات اسپرسو معادل 30 میلی‌لیتر است و 2 کالری انرژی دارد.

کالری انواع اسپرسو عبارتست از:

  • اسپرسو سینگل (یک شات): 2
  • اسپرسو دابل (2 شات): 4
  • یک شات اسپرسو ماکیاتو (با شیر بدون چربی): 6

2. کالری قهوه ترک

قهوه ترک یک نوشیدنی محبوب در خاورمیانه است که با استفاده از قهوه‌جوشی به نام جذوه تهیه می‌شود. برای درست کردن این قهوه می‌توان از آب یا شیر استفاده کرد. کالری قهوه با شیر بالاتر از قهوه تهیه شده با آب است.

یک فنجان قهوه ترک بدون شکر حدود 2 تا پنج کالری انرژی دارد. هر یک قاشق چای‌خوری شکر 16 کالری به انرژی نوشیدنی شما اضافه می‌کند. بنابراین اگر رژیم حذف قند یا رژیم کم‌کالری دارید، باید قهوه خود را بدون شکر بنوشید.

گاهی‌اوقات برای تهیه قهوه ترک به جای آب از شیر استفاده می‌شود. کالری این نوشیدنی به مقدار و نوع شیر به‌کاررفته در آن بستگی دارد. کالری یک فنجان شیر کم‌چرب 120 و یک فنجان شیر پرچرب 150 است.

3. کالری قهوه فرانسه

قهوه فرانسه با استفاده از دستگاه فرنچ پرس تهیه می‌شود و نسبتا رقیق است. معمولا کالری یک فنجان قهوه فرانسه ساده حدود 2 در نظر گرفته می‌شود.

4. کالری قهوه فوری (کالری قهوه گلد و کلاسیک)

قهوه فوری از عصاره قهوه خشک شده تهیه شده و در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود. برای درست کردن این نوشیدنی کافی است پودر قهوه را با آب جوش مخلوط کنید.

جدول کالری مواد غذایی نشان می‌دهد که یک فنجان قهوه فوری ساده حدود هفت کالری انرژی دارد.

کالری قهوه فوری

5. کالری قهوه آمریکانو

قهوه آمریکانو یک نوع نوشیدنی بر پایه اسپرسو است. این قهوه با مخلوط کردن یک یا 2 شات قهوه اسپرسو با آب تهیه می‌شود. بنابراین یک فنجان آن حدود 2 تا چهار کالری انرژی دارد.

استفاده از شیر به جای آب باعث افزایش کالری قهوه آمریکانو می‌شود. 60 تا 120 میلی‌لیتر شیر کم‌چرب یا پرچرب به‌ترتیب 30-60 و 38-75 کالری انرژی به نوشیدنی شما اضافه می‌کند.

6. کالری قهوه لاته

این قهوه با ترکیب کردن اسپرسو با شیر بخار داده شده تهیه می‌شود. کالری قهوه لاته بدون شکر و حاوی شیر بدون چربی 72 است. هر یک قاشق چای‌خوری شکر که به این نوشیدنی اضافه شود، انرژی آن را به اندازه 16 کالری افزایش می‌دهد.

7. کالری قهوه کاپوچینو

کاپوچینو یک نوشیدنی کلاسیک است که از ترکیب اسپرسو، شیر بخار داده شده و فوم شیر تهیه می‌شود. این نوشیدنی به دلیل طعم دلپذیر و لایه نازک فوم شیر در بالای آن از محبوبیت زیادی برخوردار است.

با مصرف یک فنجان کاپوچینو تهیه شده با شیر بدون چربی تقریبا 42 کالری انرژی دریافت می‌کنید.

8. کالری قهوه موکا

این نوشیدنی ترکیبی از اسپرسو، شیر و شکلات است. اگر از شیر بدون چربی برای تهیه موکا استفاده کنید، یک فنجان آن حدود 129 کالری انرژی دارد.

 

کالری افزودنی‌های مختلف قهوه

به نقل از «mayoclinic»، اگر برای تهیه قهوه از افزودنی‌های مختلف استفاده کنید، کالری نوشیدنی خود را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهید. این موضوع هم در خانه و هم در کافی‌شاپ صادق است. در ادامه کالری چند نوع افزودنی‌ پرمصرف آورده شده است:

  • یک قاشق چای‌خوری (چهار گرم) شکر: 16 کالری
  • 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) خامه فرم گرفته شده: 73 کالری
  • 2 قاشق غذاخوری (30 گرم) هاف-اند-هاف: 40 کالری
  • 2 قاشق غذاخوری (31 گرم) شیر بدون چربی: 10 کالری

از شیر گیاهی مثل شیر سویا، شیر بادام یا شیر جو دوسر هم می‌توان برای تهیه قهوه استفاده کرد. از آنجا که این محصولات ممکن است حاوی شکر باشند، باید برچسب آن‌ها را بخوانید تا متوجه شوید چه مقدار کالری به نوشیدنی شما اضافه می‌کنند.

 

آیا قهوه باعث لاغری می‌شود؟

بعضی از افراد مدعی هستند که نوشیدن قهوه یک راه سریع و آسان برای کاهش وزن است. این تبلیغات باعث شکل‌گیری رژیم‌های غذایی مختلفی مثل رژیم قهوه شده‌اند.

حقیقت این است که قهوه به کاهش وزن کمک می‌کند، اما نقش آن محدود و موقتی است. بنابراین نمی‌توان از این نوشیدنی به عنوان راهکار اصلی درمان چاقی نام برد.

به نقل از «healthline»، قهوه به دلایل مختلف باعث تسریع روند کاهش وزن می‌شود. برای مثال:

1. به آزادسازی چربی از بافت چربی کمک می‌کند

کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی را تحریک می‌کند تا سیگنال‌های مستقیمی را به سلول‌های چربی ارسال ‌کند و به آن‌ها بگوید که چربی را تجزیه کنند.

کافئین این کار را با افزایش سطح هورمون اپی‌نفرین در خون انجام می‌دهد. اپی‌نفرین که به آن آدرنالین هم می‌گویند، از طریق خون به بافت‌های چربی می‌رود و به آن‌ها سیگنال می‌دهد که چربی‌ها را تجزیه کرده و در خون آزاد کنند.

لاغری با نوشیدن قهوه

البته آزاد کردن اسیدهای چرب در خون به‌خودی‌خود باعث کاهش وزن نمی‌شود، مگر اینکه کالری‌سوزی بدن‌تان از کالری رژیم غذایی شما بیشتر باشد. برای رسیدن به این هدف باید فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید یا غذای کمتری بخورید. راهکار دیگر این است که به سراغ مکمل‌های چربی‌سوز مثل کافئین بروید.

2. متابولیسم را افزایش می‌دهد

به میزان کالری مصرف شده در زمان استراحت «میزان متابولیسم استراحت» (RMR) می‌گویند. هر چقدر RMR‌ شما بالاتر باشد، کاهش وزن برایتان آسان‌تر است و می‌توانید بدون افزایش وزن غذای بیشتری بخورید.

بر اساس تحقیقات، کافئین می‌تواند RMR را 3 تا 11 درصد افزایش دهد و چربی‌سوزی را تقویت کند. اما متاسفانه، این اثر در افراد چاق کمتر محسوس است. در یک مطالعه مشاهده شد که کافئین چربی‌سوزی را در افراد لاغر 29 درصد و در افراد چاق 10 درصد بالا می‌برد. علاوه بر این، تاثیر این ماده با افزایش سن کمتر می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که بدن به مرور زمان به کافئین عادت می‌کند. در نتیجه، پس از مدتی ممکن است تاثیر این ماده روی متابولیسم کاهش یابد.

اگر از قهوه به منظور کاهش چربی‌های بدن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را به صورت دوره‌ای بخورید. برای مثال، 2 هفته قهوه بنوشید و 2 هفته مصرف آن را قطع کنید. این کار ممکن است از عادت کردن بدن‌تان به قهوه جلوگیری کند.

از سایر عواملی که باعث افزایش متابولیسم می‌شوند می‌توان به فعالیت بدنی، افزایش توده عضلانی و مصرف غذاهای تند اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، مقاله «تاثیر پیاده روی در لاغری» را بخوانید.

3. به کنترل اشتها کمک می‌کند

قهوه می‌تواند اشتها را در بعضی از افراد کاهش دهد و به آن‌ها کمک کند غذای کمتری بخورند. البته نتیجه مطالعات مختلف در مورد این موضوع ضد و نقیض است.

در یک مطالعه مشاهده شد که کافئین در مردان باعث کاهش اشتها می‌شود، اما در زنان چنین تاثیری ندارد. یک مطالعه دیگر هم نشان داد که قهوه نمی‌تواند اشتهای مردان را کاهش دهد.


کالری قهوه به ترکیبات آن بستگی دارد. نوشیدنی‌هایی که با شیر و شکر تهیه می‌شوند نسبت به قهوه ساده کالری بیشتری دارند. مصرف این نوع نوشیدنی‌ها در حد متعادل برای سلامتی مضر نیست. اما زیاده‌روی در این کار باعث دریافت بیش از حد کالری می‌شود و خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

اگر مراقب کالری دریافتی خود هستید یا سعی می‌کنید وزن‌تان را کاهش دهید، بهتر است مصرف قهوه حاوی شکر، شیر، خامه یا سایر طعم‌دهنده‌های پرکالری را محدود کنید. تحقیقات نشان داده است که حتی افزودن یک قاشق چای‌خوری شکر به یک فنجان قهوه در روز با افزایش وزن مرتبط است.

xfacebookcopy
0
messages icon
0
نویسنده
written by
الهام زمانی

الهام زمانی هستم دانش آموخته رشته تغذیه. [شماره نظام پزشکی: ت-2379]

من دوره کارشناسی تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراندم و بعد از آن مدرک کارشناسی ارشد تغذیه را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمودم. با توجه به گسترش و پیشرفت هر روزه‌ی علم، سعی میکنم در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معتبر (مانند دوره های انجمن تغذیه ایران) شرکت کنم.

بیش از چهار سال است که به دلیل علاقه به نوشتن به صورت تخصصی در حوزه تغذیه، پزشکی و سبک زندگی سالم تولید محتوا میکنم. امیدوارم نکات علمی و عمومی که پیرامون تغذیه سالم و ارتباط آن با بیماری‌ها بیان میکنم، به شما در داشتن یک زندگی بهتر کمک کند.

[اکانت لینکدین]

 

back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • کالری انواع قهوه
  • کالری افزودنی?های مختلف قهوه
  • آیا قهوه باعث لاغری می?شود؟