image logo 1111
مجله سلامتی چنگال
مطالب رژیم لاغری
رژیم شیر و موز برای لاغری چگونه است؟

رژیم شیر و موز برای لاغری چگونه است؟

نوشته سارا بیرامی
8 دقیقه مطالعه
به روز شده در 20شهریور1403
comment icon0
xfacebookcopy
رژیم شیر و موز برای لاغری چگونه است؟

رژیم شیر و موز یکی از عجیب‌ترین رژیم‌های لاغری است که احتمالا مطالبی در مورد آن شنیده یا خوانده باشید. این رژیم برای کاهش وزن فوری و سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون افراد زیادی آن را امتحان کرده‌اند.

ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد رژیم شیر و موز 3 روزه، دو هفته‌ای و 12 روزه با شما صحبت کرده و تمام مزایا و معایب این رژیم را بررسی کنیم. اگر قصد لاغری و کاهش وزن فوری را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رژیم شیر و موز چیست؟

این رژیم همانطور که از نام آن پیداست، فقط شامل خوردن موز و نوشیدن شیر در طول روز خواهد بود. اگر بخواهید از رژیم شیر موز پیروی کنید، مجاز هستید که در طول روز بین 3 الی 4 موز و دو الی سه فنجان شیر کم چرب بنوشید.

این سبک لاغری مانند رژیم شیر، مانع از ضعف جسمانی شما خواهد شد. در واقع هم شیر و هم موز از فواید زیادی برای سلامتی دارند. البته باید توجه کنید که این رژیم برای بازه زمانی کوتاه مدت جوابگو است و هیچ متخصص تغذیه ای، مصرف فقط یک یا دو ماده غذایی در طول روز را توصیه نمی‌کند.

جالب است بدانید رژیم موز و شیر در ابتدا برای کمک به درمان بیماران دیابتی و جلوگیری از این بیماری ابداع شد، اما بعدها افراد از آن به عنوان راهی برای لاغری استفاده کردند. در صورت پیروی از این رژیم، می‌توانید در طول دو هفته بین 3 تا 5 کیلو وزن کم کنید.

رژیم شیر و موز چیست

خواص شیر و موز برای لاغری

بسیاری از افراد، موز را یک میوه پرکالری می‌دانند و حتی عقیده دارند که مصرف این میوه می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود. با این اوصاف، رژیم موز و شیر چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت کالری موز (با ابعاد متوسط)، حداکثر معادل 100 کالری خواهد بود. کالری هر فنجان شیر بدون چربی (250 میلی لیتر) هم نهایتا به 80 کالری برسد. با این اوصاف، اگر از رژیم شیر و موز پیروی کرده و هیچ چیز دیگری نخورید، در پایان روز کالری مصرفی شما به 1000 کالری هم نمی‌رسد.

جالب است بدانید کالری مصرفی در این رژیم، حتی از رژیم 1000 کالری هم کمتر است و همین موضوع باعث شده خیلی از افراد برای پیروی از آن مشتاق شوند. این در حالی است که موز به سیر ماندن شما برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کند و در طول مصرف آن، دیگر تمایلی به خوردن چیزی نخواهید داشت.

در واقع همین احساس سیری که شیر و موز به شما می‌دهند و از ضعف جسمانی جلوگیری می‌کنند، به کاهش وزن و لاغری بدون دردسر کمک خواهد کرد.

خواص رژیم شیر موز

رژیم شیر و موز سه روزه

اصل و اساس رژیم شیر و موز این است که فقط برای سه روز آن را ادامه دهید؛ چراکه مصرف مداوم شیر و موز برای بیش از این زمان، ممکن است شما را با مشکلاتی مثل کمبود ویتامین یا سایر خطرات سلامتی مواجه کند.

به طور کلی این رژیم سه روزه به افرادی توصیه می‌شود که به هر دلیلی، نیاز دارند چند کیلو وزن در طول مدت کوتاهی از دست دهند اما ادامه دادن این کار برای مدت طولانی‌تر، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در رژیم شیر و موز 3 روزه هم شما می‌توانید دو الی سه کیلو وزن از دست دهید.

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم شیر و موز 3 روزه

همانطور که گفتیم، این رژیم فقط از دو ماده یعنی شیر و موز تشکیل شده و شما مجاز به افزودن هیچ میوه، سبزیجات یا مواد غذایی دیگری به این رژیم نیستید. اما اگر فکر می‌کنید که ممکن است دچار ضعف شوید، توصیه می‌کنیم مقداری غلات را هم به رژیم خود اضافه نمایید.

نمونه رژیم شیر و موز سه روزه

برای پیروی از رژیم لاغری سه روزه شیر و موز، می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

  • صبحانه: 2 موز و 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر بدون چربی گرم
  • میان وعده: ۳ لیوان آب بنوشید
  • ناهار: 2 موز و 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر بدون چربی گرم
  • میان وعده: ۳ لیوان آب بنوشید
  • شام: 2 موز + 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر بدون چربی گرم

نکته: می‌توانید شیک موز تهیه کرده یا این دو ماده را به صورت جداگانه میل کنید.

 

رژیم شیر و موز 12 روزه

برخی از افراد اصرار دارند که وزن بیشتری از دست دهند و می‌خواهند که این رژیم را برای مدت طولانی‌تری ادامه دهند. در این صورت، مصرف فقط دو ماده، یعنی شیر و موز اشتباه است و باید مواد دیگری را هم به رژیم خود اضافه کنید.

به عبارت دقیق‌تر، رژیم شیر و موز 12 روزه را می‌توان شکل کامل‌تر رژیم شیر و موز 3 روزه به شمار آورد که در آن، می‌توانید از این دو ماده در کنار خوراکی‌های دیگری مثل میوه‌ها، سبزیجات و غلات استفاده کنید.

البته باید مطمئن شوید که بیشترین کالری مصرفی شما از شیر و موز دریافت می‌شود و همچنین میزان مصرف خوراکی‌های دیگر را بالا نبرید.

 

رژیم شیر و موز دو هفته ای

رژیم شیر و موز دو هفته ای هم تفاوت چندانی با 12 روزه ندارد و فقط مدت زمان ادامه دادن آن بیشتر است. در صورت پیروی از این رژیم، می‌توانید تا 5 کیلو هم در دو هفته لاغر شوید؛ اما مراقب کمبود ویتامین باشید و حتما غذاهای کم کالری ولی مفید را در رژیم خود بگنجانید.

رژیم شیر و موز 3 روزه، 12 روزه و دو هفته ای

مزایا و معایب رژیم شیر و موز

تمام رژیم‌های لاغری سریع که فقط از چند قلم مواد تشکیل شده‌اند، از مزایا و معایب خاص خود برخوردارند و رژیم موز و شیر هم از این قائده مستثنی نیست. در اینجا به مهمترین مزایا و معایب این رژیم اشاره خواهیم کرد.

مزایا

از جمله مهمترین مزایای رژیم شیر موز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موز دارای 3 گرم فیبر است که به هضم راحت دفع سموم از بدن کمک می‌کند.
  • این میوه منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و عمدتاً پتاسیم است.
  • شیر موجود در این رژیم هم سرشار از کلسیم است و از ضعف جسمانی یا پوکی استخوان‌هایتان جلوگیری خواهد کرد.
  • مصرف شیر به عضله سازی و داشتن ماهیچه‌های قوی هم کمک می‌کند. به این ترتیب در کنار اضافه وزن، می‌توانید تناسب اندام خود را هم حفظ کنید.

معایب

مهمترین معایب این رژیم عبارتند از:

  • در طب سنتی آیووردا، شیر و موز دو ماده ناسازگار با هم هستند که ترکیب آن‌ها توصیه نمی‌شود.
  • گاهی اوقات این رژیم برعکس عمل کرده و باعث افزایش وزن می‌شود؛ بنابراین باید مصرف موز را در حد اعتدال نگه دارید. این مشکل در رژیم شیر و خرما یا هر رژیم دیگری که حاوی مواد کمی شیرین است، وجود خواهد داشت.

مزایا و عوارض رژیم شیر و موز

عوارض رژیم موز و شیر برای لاغری

این رژیم از نظر پزشکان متخصص تغذیه، چندان هم اصولی نیست و می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. در اینجا به برخی از مهمترین عوارض رژیم شیر و موز اشاره می‌کنیم.

1. کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های حیاتی

رژیم شیر موز فاقد مواد معدنی الزامی برای بدن مثل آهن، مس، روی و برخی دیگر از ویتامین‌ها است؛ از همین رو ممکن است افراد در طول پیروی از این رژیم، با کمبود ویتامین مواجه شوند. خطر ابتلا به این مشکل در رژیم شیر و موز دو هفته ای و 12 روزه، بیشتر خواهد بود.

2. افزایش خطرات مربوط به آلرژی

برخی از افراد به اختلالات تنفسی یا آلرژی به لاکتوز موجود در شیر ابتلا هستند. برای این دسته از افراد، این رژیم می‌تواند خطرساز بوده و برایشان مشکلاتی ایجاد کند.

3. نوسانات خلقی

رژیم شیر و موز یک رژیم ناکافی و نامتعادل است؛ از همین رو می‌تواند به نوسانات خلقی در افراد منجر شود. حتی ممکن است باعث به هم خوردن ساعت خواب آن‌ها شود.

 

نکات مهم برای کاهش وزن با شیر و موز

برای اینکه از رژیم موز و شیر برای لاغری نتیجه بگیرید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • خانم‌های باردار و شیرده به هیچ عنوان نمی‌توانند از این رژیم پیروی کنند.
  • به خانم‌ها توصیه می‌کنیم در دوران قاعدگی خود از این رژیم پیروی نکنند. اگر اصرار به انجام این کار دارید، حتما مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های مختلف را فراموش نکنید.
  • بهترین حالت کمک گرفتن از این رژیم برای کاهش وزن، پیروی از رژیم شیر و موز 3 روزه است. مصرف شیر و موز برای طولانی مدت می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.
  • در کنار پیروی از این رژیم، فعالیت‌های ورزشی سبکی مثل یوگا و مدیتیشن یا پیاده روی را هم در برنامه خود قرار دهید.
  • اگر تا حد زیادی احساس ضعف داشتید که نمی توانستید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید، فوراً این رژیم را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.
  • بهتر است موز و شیر را به صورت جداگانه و با فاصله زمانی از هم مصرف کنید تا مضرات عدم سازگاری آن‌ها متوجه شما نشود.

نکات مهم برای پیروی از رژیم لاغری سه روزه شیر و موز

در این مطلب سعی کردیم شما را با رژیم موز و شیر برای لاغری آشنا کرده و اصول پیروی از این رژیم را به شما آموزش دهیم. همچنین در مورد مزایا و عوارض رژیم شیر و موز با شما صحبت کردیم.

همانطور که متوجه شدید، این رژیم می‌تواند به شما کمک کند در مدت کوتاهی، وزن کم کنید اما اگر می‌خواهید از عوارض آن در امان بمانید، باید نهایتاً 3 یا 4 روز از آن پیروی کنید.

منابع: healthline, medicinenet

4.9/5 - (14 امتیاز)
xfacebookcopy
back to top icon
بازگشت به بالا
دیدگاهتان را بنویسید(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.)
نام
ایمیل
نظرات
اولین نظر را بنویسید
  • فهرست مطالب
  • رژیم شیر و موز چیست؟
  • خواص شیر و موز برای لاغری
  • رژیم شیر و موز سه روزه
  • رژیم شیر و موز 12 روزه
  • رژیم شیر و موز دو هفته ای
  • مزایا و معایب رژیم شیر و موز
  • عوارض رژیم موز و شیر برای لاغری
  • نکات مهم برای کاهش وزن با شیر و موز